Milieu-auditing Milieu en commercie de milieuzorg een vanzelfsprekendheid geworden en volledig in de bedrijfsvoe ring geïntegreerd. Bij alle bedrijfsactivi teiten (inkoop grondstoffen, aanschaf nieuwe apparatuur, vervangingsinves teringen, produktontwikkeling) komt milieu automatisch aan de orde. Momenteel worden in tal van onderne mingen bedrijfsinterne milieuzorgsyste men opgezet. Een aantal branche organisaties is doende om gemeen schappelijk de uitgangspunten voor deze systemen te kiezen en een soort van milieukwaliteitshandboek te ontwik kelen op basis waarvan de individuele bedrijven zelf een bedrijfsintern milieu zorgsysteem kunnen invoeren. Met name voor de kleinere bedrijven is het van belang dat de branche-organisa- tie(s) een ondersteunende rol spelen bij het opzetten en begeleiden van be- drijfsmilieuzorgsystemen. Een tweede belangrijke onwikkeling is de introductie van milieu-auditing in Ne derland. Milieu-auditing is een systema tisch onderzoek door onafhankelijke deskundigen naar de bedrijfsinterne mi lieuzorg. Doel van het onderzoek is om de sterke en zwakke punten (risico) van de bedrijfsvoering met betrekking tot de milieu- en veiligheidsaspecten in kaart te brengen en aan de bedrijfsleiding aanbevelingen te doen ter verbetering. Het onderzoek heeft zowel betrekking op de technische als de organisatori sche aspecten. Vooral op de organisa tie ligt een zwaar accent. Milieu-auditing is in de Verenigde Sta ten al sinds het eind van de jaren ze ventig in zwang. In Nederland zijn de eerst officiële audits in 1985 uitgevoerd. Steeds meer directies van een onder neming laten milieu-audits uitvoeren om zelf een beter inzicht te krijgen in de situatie in hun eigen bedrijf en met name de (toekomstige) risico's die men op het terrein van milieu- en veiligheid kan lopen. Vaak wordt een milieu-audit uitgevoerd voorafgaande aan de invoering van een bedrijfsintern milieuzorgsysteem. Als een bedrijfsintern milieuzorgsys teem eenmaal is ingevoerd kan met be hulp van een periodieke milieu-audit het systeem voortdurend worden ge toetst en 'op peil worden gehouden'. Milieu-audits gebeuren in opdracht van de directie van het bedrijf. De audit- rapporten zijn ook intern. Er zijn echter bedrijven die audit-rapporten al dan niet in een verkorte vorm ook zelf gebruiken om bij zakelijke transacties (afsluiten verzekeringen, afsluiten contracten, fu- Bij alle bedrijfsactiviteiten - ook bij de inkoop van grondstoffen - moeten milieu aspecten aan de orde komen. sies, financiering) een soort van verkla ring met betrekking tot de bedrijfs- milieuzorg te kunnen overleggen. Milieu-auditing wordt door zowel de overheid als het bedrijfsleven gezien als een goede mogelijkheid om de milieuproblemen binnen bedrijven te beheersen. Zowel de rijksoverheid als de centrale werkgeversorganisaties VNO en NCW stimuleren de toepassing van milieu-auditing in het bedrijfsleven. Recent is ook de Internationale Kamer van Koophandel gestart met een we reldwijde actie om de toepassing van milieu-auditing te propageren. In het voorgaande is vooral ingegaan op de zakelijke risico's in relatie tot het milieu. Het milieu is qua maatschappe lijk belang zo sterk in de aandacht ge komen dat voor ondernemingen in het milieu als markt of als commerciële fac tor ook steeds meer interessante mo gelijkheden zijn ontstaan. Het hele milieudenken stimuleert de ontwikkeling van nieuwe processen en technieken gericht op de preventie en hergebruik van afval en het voorkomen van de emissie van schadelijke stoffen. Er is in Nederland, om een voorbeeld te noemen, in de recycling van afvalstof fen een geheel nieuwe florerende be drijfstak ontstaan die zich nog steeds verder aan het ontwikkelen is. Het ont wikkelen van milieuvriendelijke produk- ten en processen (bijvoorbeeld oplos- middelarme verfsoorten, toepassing van poeder-applicatie in plaats van 'natlakken') zuiverings- en meetappara tuur etc. heeft in Nederland een enor me impuls gekregen. Het is echter niet alleen de zogenaamde milieuproduktie- sector zelf die hiervan profiteert. Het af gelopen jaar zijn de eerste duidelijke te kens van 'green consumerism' duidelijk geworden. Producenten hebben gezien dat de consument in steeds grotere mate milieubewust gaat kiezen. Naast verschillen in prijs en kwaliteit gaat ook het verschil in milieuvriendelijkheid van produkten (hoe is een produkt geprodu ceerd, welke consequenties heeft het afval, bevat een produkt milieuschade lijke stoffen etc.) de keus mede bepa len. Steeds vaker gaan producenten (met succes) de milieukwaliteit als on derscheidende factor ten opzichte van de concurrentie hanteren. Voor het imago van een onderneming en haar produkten is het tenslotte van niet te onderschatten commercieel be lang dat men bij het publiek het vertrou wen weet te wekken dat de onderne ming zowel met betrekking tot de ont wikkeling van haar produkten als wat betreft het produktieproces het milieu hoog in het vaandel heeft staan. Uiter aard wordt dit vertrouwen niet alleen gewekt met uitgebreide reclamecam pagnes maar zal een onderneming de milieuzorg in woord én daad ter harte moeten nemen. Er is in het Nederlandse bedrijfsleven in de afgelopen jaren op het terrein van milieu al het nodige in gang gezet, al Vervolg op pagina 29

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 19