De naleving van milieuwetten zal in de toekomst intensief worden gecontroleerd. de milieuproblematiek waarin onder meer bepaalde doelgroepen, produkten of thema's centraal staan. Dit betekent dat bepaalde bedrijfstakken, produkten, of bepaalde problemen heel selectief in de milieuschijnwerper kunnen worden gezet. Als we - losstaande van de recente milieubelangstelling - een blik op de toekomst werpen dan mogen we ver wachten: 1Een hoge mate van aandacht van de overheid voor de naleving van de milieuwetten, resulterend in effec tieve controles en zwaardere sanc ties op overtredingen. 2. Als gevolg van het 'operationeel ma ken' van de milieuwetgeving een groot aantal nieuwe regels die onder meer een grote groep van bedrijven zal betreffen. 3. Veel meer dan tot nu toe regelgeving die ook het midden- en kleinbedrijf zal betreffen. 4. Regelgeving waarbij de overheid in toenemende mate gebruik zal gaan maken van financiële mogelijkheden om de milieuzorg gestalte te geven. Hierbij moet worden gedacht aan: het opleggen van dwangsommen bij overtredingen van milieuvoorschrif ten, het vragen van financiële zeker heden bij bepaalde activiteiten met milieurisico's, verhaalsacties om de kosten van sanering van milieuscha de van de veroorzakers terug te vor deren maar ook subsidieregelingen om milieuzorg in bedrijven te bevor deren, het opleggen van statiegel den en het hanteren van tariefrege lingen voor afvalstoffenafvoer om de verwerking van afval te kunnen stu ren. Kortom: Het huidige niveau van publici taire belangstelling voor het milieu is misschien van voorbijgaande aard; de inhoudelijke onderstroom van maatre gelen is echter zeer sterk en heeft zijn hoogtepunt bij lange na nog niet be reikt. Zakelijke gevolgen voor ondernemingen: kosten en financiële risico 's Milieuzorg zal voor alle bedrijven in alle sectoren van het bedrijfsleven steeds meer een zakelijke factor gaan worden. In de eerste plaats zullen in de periode van 1988-1994 de kosten van milieu zorg stijgen van 2 tot 3,4% van het bru to nationaal inkomen. Voor het bedrijfs leven betekent dit een stijging van zijn lasten van f 1,8 tot 3,5 miljard voor in vesteringen die nodig zijn op grond van nieuwe milieu-eisen voor milieuheffin gen e.d. Uiteraard zal de relatieve kos tenverhoging per bedrijfssector of per individueel bedrijf verschillend kunnen zijn. Daarnaast zullen risico's in bedrijven op milieugebied (dus kans op verontreini ging van bodem, water of lucht) steeds meer ook financiële risico's worden die de continuïteit of de vermogenspositie van een bedrijf ernstig in gevaar kun nen brengen. Een voorproefje daarvan is merkbaar in de verhaalsacties die de Staat momenteel voert, waarbij deze de kosten die gemaakt zijn voor het sa neren van verontreinigde bodem (of on derwaterbodems) op de veroorzaker(s) verhaalt. Tot op heden is door de Staat al meer dan f 500 000 000,- gevorderd van be drijven (en hun bestuurders) om de (nog te maken) kosten van het oprui men van milieuverontreiniging op de veroorzakers te verhalen. De bedrijven die met deze claims te maken hebben komen uit alle sectoren van bedrijvig heid: chemie, metaal, aannemingsbe drijven, levensmiddelenbedrijven etc. Het gaat daarbij beslist niet alleen om grotere bedrijven. Daar vallen ook vele midden- en kleinbedrijven onder. In een aantal gevallen was de claim enkele malen de jaaromzet van de onderne ming. Er wordt geraamd dat wat betreft de kosten van het opruimen van de bo demverontreinigingen die in het verle den op bedrijfsterreinen zijn ontstaan, deze ongeveer f 25 miljard bedragen. Het is te verwachten dat de Staat (al dan niet op initiatief van provincies, ge meenten, waterschappen) van de mo gelijkheden om langs privaatrechtelijke weg de kosten van milieusanering op de veroorzakers te verhalen op grote schaal gebruik zal maken, te meer daar de eerste gerechtelijke uitspraken voor de Staat gunstig zijn uitgevallen. Het is duidelijk dat - omdat het vaak om forse bedragen gaat - een onder neming door verhaalsacties ernstig in problemen kan komen. De vermogens positie kan ernstig worden aangetast met alle gevolgen van dien. Nog afgezien daarvan blijkt dat in aller lei zakelijke transacties waar een on derneming mee te maken kan krijgen (vermoede) milieurisico's roet in het eten kunnen gooien of de transacties aanzienlijk kunnen vertragen. Bijvoorbeeld bij aandelenemissies, aan- en verkoop van bedrijfsterreinen, financiering van activiteiten en her structurering van een onderneming. Het is dan ook niet zonder reden dat vanuit de hoek van financieel geïnte resseerden bij het ondernemingsge- beuren zoals verzekeraars en banken, de milieurisico's steeds meer aandacht krijgen, omdat deze het beeld dat van een onderneming bestaat drastisch kunnen wijzigen. Misverstanden Bij veel ondernemers wordt wellicht dit laatste aspect wat onderschat. Men is snel geneigd te denken dat het met een eventuele aansprakelijkheid voor

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 17