Milieu in een stroomversnelling
Gevolgen voor ondernemingen
ndernemer en 1V1 i I i e u
Nog nooit eerder was de belangstelling voor de milieuzorg zo groot als de
afgelopen tijd. Vrijwel iedere dag is er in de pers of de media wel weer
iets nieuws op milieugebied te melden.
In de politiek is milieu een niet onbelangrijk item geworden. Werkgevers
organisaties zoals het VNO, NCW en het KNOV sporen hun leden aan tot
systematische milieuzorg in de bedrijven. Werknemersorganisaties blijven
niet achter zoals onder meer blijkt uit het convenant tussen FNV en het
VNO over milieuzorg in bedrijven. Steeds meer bedrijfstakorganisaties
zetten gemeenschappelijk projecten op om de milieuproblemen in hun
sector aan te pakken. Met een zekere regelmaat wordt in de pers melding
gemaakt van milieuconvenanten, vrijwillige overeenkomsten tussen het
bedrijfsleven en de overheid om bepaalde milieuproblemen op te lossen.
Het is voor bedrijven van zakelijk groot belang dat milieuzorg als een nor
maal onderdeel van de bedrijfsvoering wordt gezien en in alle aspecten
van de bedrijfsvoering, inclusief de ontwikkeling van nieuwe produkten,
wordt meegenomen.
Enerzijds worden de financiële gevolgen van milieurisico 's zo groot dat
een onderneming daartoe wordt gedwongen; anderzijds wordt milieu als
commerciële factor zowel nationaal als internationaal van steeds grotere
betekenis.
Het milieu biedt de Nederlandse ondernemers nieuwe mogelijkheden en
kansen vanuit een positie die ten opzichte van andere landen voordelig is.
Verdere ontwikkelingen
Dr. G. C. Molenkamp - vennoot van
de TRN Groep/Volder Vis, organisa
tie-adviseurs te Den Haag en hoofd
van de sector milieu - sprak tijdens de
landelijke presentatie van Cijfers
Trends over het onderwerp milieu-
auditing. Hij is gespecialiseerd in de
bedrijfsmilieuzorg en de daaraan ver
bonden organisatorische, juridische en
financieel-economische aspecten.
n Nederland is de aandacht voor
het milieu niet uit de lucht komen
vallen.
Al 25 jaar geleden begon de
overheid met het structureel op
bouwen van een apparaat om de
milieuproblemen aan te pakken.
Een en ander heeft er in geresul
teerd dat nu binnen de overheid bij mi
nisteries, provincies, gemeenten en wa
terschappen vele duizenden ambtena
ren in het milieu werkzaam zijn en meer
dan 50 milieuwetten (of wetten waarin
milieuzaken worden geregeld) tot stand
gekomen zijn.
Daarnaast is ook binnen de EG veel op
het terrein van milieuwetgeving tot
stand gekomen. Meer dan 100 EG-
milieurichtlijnen en veranderingen zijn
inmiddels gepubliceerd en zijn of wor
den in de Nederlandse wetgeving op
genomen.
Qua inspanningen van de overheid zijn
de milieu-ontwikkelingen in ieder geval
goed verankerd en ziet het er niet naar
uit dat de aandacht zal verslappen. Dit
is overigens ook in het verleden al ge
bleken. Ondanks de economische re
cessie van de jaren '70 is ook in die ja
ren de aandacht voor het milieu blijven
groeien en naar aanleiding van de vele
milieurampen en affaires die we sinds
die tijd hebben gekend (Seveso, Lek-
kerkerk, Volgermeerpolder, Bhopal,
Sandoz) telkens meer versterkt.
Wat Nederland betreft is de milieu-aan
dacht beslist geen modeverschijnsel.
Hoewel door de overheid in de jaren
'70 en in het begin van de jaren '80 een
indrukwekkend arsenaal aan milieuwet
ten was opgebouwd en veel diensten
op het terrein van milieu actief waren,
bleek de effectiviteit in de praktijk nog
niet optimaal.
Veel wetten waren te 'sectoraal'; ze
hadden alleen betrekking op een be
paald onderdeel van het milieu (water,
lucht, afval etc.) en waren te weinig op
elkaar afgestemd.
Bovendien moesten veel wetten nog
verder worden 'ingevuld' met regels.
Daarbij kwam nog dat wel veel aan
dacht werd besteed aan het maken van
wetten maar weinig aan het handhaven
van de milieuwetgeving dus de controle
op de naleving.
Medio jaren tachtig is begonnen met
het op grote schaal verbeteren van de
handhaving van de milieuwetgeving
door het opbouwen van goede contro
lediensten, het opzetten en uitvoeren
van grootschalige controle-acties, de
verbeterde opleiding van controle-amb
tenaren, de inschakeling van de politie
bij milieucontroles en het aanstellen
van speciale milieu-officieren van justi
tie. Dit is nog volop gaande.
Verder wordt intensief gewerkt aan het
verbeteren van de bestaande milieu
wetgeving en het onderbrengen van
alle milieuwetten in uiteindelijk één ka
derwet: de Wet Algemene Bepalingen
Milieuhygiëne.
Voorts wordt gewerkt aan het verder in
vullen van de bestaande milieuwetten
met regels zodat de milieuwetgeving
optimaal kan worden gebruikt.
In het verleden waren veel milieu-activi
teiten van de overheid te versnipperd
over veel verschillende aandachtspun
ten.
Nu is de overheid bezig met een zo
doelgericht mogelijke benadering van
r