Milieu in een stroomversnelling Gevolgen voor ondernemingen ndernemer en 1V1 i I i e u Nog nooit eerder was de belangstelling voor de milieuzorg zo groot als de afgelopen tijd. Vrijwel iedere dag is er in de pers of de media wel weer iets nieuws op milieugebied te melden. In de politiek is milieu een niet onbelangrijk item geworden. Werkgevers organisaties zoals het VNO, NCW en het KNOV sporen hun leden aan tot systematische milieuzorg in de bedrijven. Werknemersorganisaties blijven niet achter zoals onder meer blijkt uit het convenant tussen FNV en het VNO over milieuzorg in bedrijven. Steeds meer bedrijfstakorganisaties zetten gemeenschappelijk projecten op om de milieuproblemen in hun sector aan te pakken. Met een zekere regelmaat wordt in de pers melding gemaakt van milieuconvenanten, vrijwillige overeenkomsten tussen het bedrijfsleven en de overheid om bepaalde milieuproblemen op te lossen. Het is voor bedrijven van zakelijk groot belang dat milieuzorg als een nor maal onderdeel van de bedrijfsvoering wordt gezien en in alle aspecten van de bedrijfsvoering, inclusief de ontwikkeling van nieuwe produkten, wordt meegenomen. Enerzijds worden de financiële gevolgen van milieurisico 's zo groot dat een onderneming daartoe wordt gedwongen; anderzijds wordt milieu als commerciële factor zowel nationaal als internationaal van steeds grotere betekenis. Het milieu biedt de Nederlandse ondernemers nieuwe mogelijkheden en kansen vanuit een positie die ten opzichte van andere landen voordelig is. Verdere ontwikkelingen Dr. G. C. Molenkamp - vennoot van de TRN Groep/Volder Vis, organisa tie-adviseurs te Den Haag en hoofd van de sector milieu - sprak tijdens de landelijke presentatie van Cijfers Trends over het onderwerp milieu- auditing. Hij is gespecialiseerd in de bedrijfsmilieuzorg en de daaraan ver bonden organisatorische, juridische en financieel-economische aspecten. n Nederland is de aandacht voor het milieu niet uit de lucht komen vallen. Al 25 jaar geleden begon de overheid met het structureel op bouwen van een apparaat om de milieuproblemen aan te pakken. Een en ander heeft er in geresul teerd dat nu binnen de overheid bij mi nisteries, provincies, gemeenten en wa terschappen vele duizenden ambtena ren in het milieu werkzaam zijn en meer dan 50 milieuwetten (of wetten waarin milieuzaken worden geregeld) tot stand gekomen zijn. Daarnaast is ook binnen de EG veel op het terrein van milieuwetgeving tot stand gekomen. Meer dan 100 EG- milieurichtlijnen en veranderingen zijn inmiddels gepubliceerd en zijn of wor den in de Nederlandse wetgeving op genomen. Qua inspanningen van de overheid zijn de milieu-ontwikkelingen in ieder geval goed verankerd en ziet het er niet naar uit dat de aandacht zal verslappen. Dit is overigens ook in het verleden al ge bleken. Ondanks de economische re cessie van de jaren '70 is ook in die ja ren de aandacht voor het milieu blijven groeien en naar aanleiding van de vele milieurampen en affaires die we sinds die tijd hebben gekend (Seveso, Lek- kerkerk, Volgermeerpolder, Bhopal, Sandoz) telkens meer versterkt. Wat Nederland betreft is de milieu-aan dacht beslist geen modeverschijnsel. Hoewel door de overheid in de jaren '70 en in het begin van de jaren '80 een indrukwekkend arsenaal aan milieuwet ten was opgebouwd en veel diensten op het terrein van milieu actief waren, bleek de effectiviteit in de praktijk nog niet optimaal. Veel wetten waren te 'sectoraal'; ze hadden alleen betrekking op een be paald onderdeel van het milieu (water, lucht, afval etc.) en waren te weinig op elkaar afgestemd. Bovendien moesten veel wetten nog verder worden 'ingevuld' met regels. Daarbij kwam nog dat wel veel aan dacht werd besteed aan het maken van wetten maar weinig aan het handhaven van de milieuwetgeving dus de controle op de naleving. Medio jaren tachtig is begonnen met het op grote schaal verbeteren van de handhaving van de milieuwetgeving door het opbouwen van goede contro lediensten, het opzetten en uitvoeren van grootschalige controle-acties, de verbeterde opleiding van controle-amb tenaren, de inschakeling van de politie bij milieucontroles en het aanstellen van speciale milieu-officieren van justi tie. Dit is nog volop gaande. Verder wordt intensief gewerkt aan het verbeteren van de bestaande milieu wetgeving en het onderbrengen van alle milieuwetten in uiteindelijk één ka derwet: de Wet Algemene Bepalingen Milieuhygiëne. Voorts wordt gewerkt aan het verder in vullen van de bestaande milieuwetten met regels zodat de milieuwetgeving optimaal kan worden gebruikt. In het verleden waren veel milieu-activi teiten van de overheid te versnipperd over veel verschillende aandachtspun ten. Nu is de overheid bezig met een zo doelgericht mogelijke benadering van r

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 16