Toekomst JO Elektroforetisch lakken geeft een perfecte dekking en een hoog rendement in grondstofgebruik. stand gerealiseerd, ook op alle moeilijk bereikbare plaatsen ontstaat een volko men gelijkmatige laklaag. Dat is een voordeel ten opzichte van andere tech nieken zoals bijvoorbeeld galvanisch/ elektrolytisch verzinken, waarbij nogal eens 'niet geraakte' delen voor vroegtij dige roestverrassingen kunnen zorgen. De methode voorkomt 'zakkers' en is goed overschilderbaar met allerlei lak en verfsoorten. LOA lakt uitsluitend in zwart. De opdrachtgevers zorgen in dien nodig zelf voor een 'verkopelijkere' kleur op hun eindprodukten, zoals fiet sen (het staat vol frames bij LOA), car rosserieonderdelen en grote en kleine machines. De heer Berkers zit niet stil: 'We heb ben het afgelopen jaar 68% groei ge kend. Onze aanpak spreekt aan. Die is economisch aantrekkelijk, we kunnen met onze milieubewuste werkwijze uit stekend concurreren. Dat blijkt toch maatgevend in de praktijk. Ook omdat we veel zorg besteden aan logistieke zaken. We mikken op capaciteitsver groting, waarbij de kwaliteit geen mo ment uit het oog wordt verloren.' LOA heeft vijf medewerkers van de 75 (waarvan de helft vrouwen) op de afde ling kwaliteitsbewaking aan het werk. De markt voor het lakken in loondienst is een sterke groeimarkt. Het elektrofo- rese lakken vormt een belangrijke bij drage aan het milieu. Er wordt, en dat klinkt nogal verbazingwekkend, in Ne derland dank zij allerlei andere metho den, jaarlijks nog zo'n 20 duizend ton verf en lak 'naast'gespoten. Verlies, dat uit het milieu dient te worden gehou den. De heer Berkers is in samenwer king met de Technische Universiteit Eindhoven en het TNO druk bezig een methode te ontwikkelen die nieuwe verf maakt uit afvalverf. De financiën komen uit eigen middelen. Een kleine hoop op subsidie van de kant van het ministerie van VROM lijkt gerechtvaardigd. Ber kers is van mening dat het zo in een stijgende belangstelling staande milieu probleem in zijn algemeenheid alleen maar afdoende kan worden bestreden met maatregelen en bestrijding aan de bron en niet door alleen maar een op lossing te zoeken voor de afvalstoffen aan het eind van de rit. Vervolg van pagina 12 kosten kunnen worden doorberekend hangt af van zaken als concurrentiever houdingen, prijselasticiteit van de vraag en de aanwezigheid van substituten. Van de bedrijven, die voor extra kosten zullen komen te staan, denkt twee vijf de deze volledig aan de afnemer in re kening te kunnen brengen. Een zelfde percentage kan uit concurrentie-over- wegingen de kosten niet geheel in de afzetprijs tot uiting brengen. Vooral in de groot- en detailhandel en de trans portsector zullen de kosten het bedrijfs resultaat beïnvloeden. De grotere aandacht voor het milieu doet de vraag naar milieuvriendelijke produktietechnieken en produkten toe nemen. Ook de wijze van verpakking, hergebruik en dergelijke zullen in de toekomst door afnemers in hun aan koopkeuze worden betrokken. Bedrij ven kunnen door hierop in te spelen nieuwe afzetmarkten aanboren. Onge veer een vijfde van de onderzochte be drijven ziet wel brood in de toenemen de aandacht voor het milieu. Vooral in de verwerkende industrie, de bouw en de autobranche zien producenten nieu we afzetkansen voor milieuvriendelijke produkten, milieu-apparatuur, -techno logieën en -diensten. Globaal geldt: hoe groter de onderneming, hoe meer kansen een ondernemer ziet. Maar liefst 40% van de bedrijven met meer dan 100 werknemers verwacht dat er nieuwe afzetmarkten zullen ontstaan. Voortvarendheid van cruciale betekenis Macro-economisch gezien zijn de ef fecten van het NMP beperkt. Maar voor individuele bedrijven kunnen de gevol gen niettemin zeer ingrijpend zijn. De zorg voor het milieu is in het verleden niet zelden als een sluitpost geweest, maar zal in de komende jaren de aan dacht krijgen die het toch in vrijwel aller ogen verdient. Bedrijven zullen milieu beleid als een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering moeten gaan be schouwen. Meer aandacht voor het mi lieu is niet alleen een kostenpost, maar biedt milieuvriendelijke producenten ook kansen om zich op de markt te pro fileren. Het is van cruciale betekenis, zeker ook vanwege de internationale concurrentie, dat de ontwikkeling en de diffusie van de milieutechnologie voort varend wordt aangepakt. Ondernemers doen er goed aan hun 'milieubalans' op te maken om een inzicht te krijgen in de gevolgen, zowel in positieve als ne gatieve zin, voor hun bedrijf.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 15