Bedrijfsbarometer Aanbod kantorenmarkt gestegen aanbod Ned. aanbod Randstad Vervolg van pagina 19 in de schaduw blijven staan, zijn de kleinschaliger bedrijfstakken die in be langrijke mate opereren in de sfeer van de primaire levensbehoeften. Deze zijn met name in de detailhandel voor voe dingsmiddelen te vinden. De effecten van de veranderende om gevingsfactoren zijn voor het bedrijfsle ven moeilijk in te schatten. Ontwikke lingen bij de consument (leeftijdsop bouw, samenlevingsvormen, gediffe rentieerde voorkeuren) zijn van grote invloed op de kansen van het op deze doelgroep gerichte bedrijfsleven. De consumentensegmentatie geeft in prin cipe ruimte voor een verdere produkt- specialisatie, waarbij echter het gevaar bestaat dat de levenscyclus van de nieuwe produkten steeds korter wordt. Ontwikkelingen bij de consument die aanvankelijk als een rage werden ge zien, kunnen structureel worden. De gezondheidstrend is daar mogelijk een voorbeeld van. Meer bewegen is nu al gemeen geaccepteerd, evenals niet of minder roken. De 'light-trend' zou ook wel eens een bestendig karakter kun nen krijgen. Afkeer van alcoholcon sumptie en eisen ten aanzien van de produktiewijze van voedingsmiddelen lijken in het verlengde van deze ont wikkelingen te liggen. De gunstige verwachtingen voor de op de export gerichte bedrijven hangen samen met de verwachte gevolgen van de Europese eenwording. Na 1992 zal er een schokgolf door het bedrijfsleven gaan. Slechts bedrijven die in een goe de conditie verkeren, kunnen de inter ne markt aan. Over het algemeen bestaat de indruk dat het Nederlandse bedrijfsleven een behoorlijke uitgangspositie inneemt. De voortvarendheid waarmee in ande re Europese lidstaten het bedrijfsleven op de interne markt geprepareerd wordt, mag echter voor de Nederland se situatie tot enige ongerustheid lei den. Een andere revolutie komt voort uit de voortgang van de technologie. Intelli gente automatisering, technische pro- duktie-innovaties en telecommunicatie scheppen een omgeving waarin de we reld steeds kleiner en de grens tussen het heden en de toekomst steeds va ger wordt. Deze ontwikkelingen vragen van het bedrijfsleven een strategie die in commercieel, technisch en organisa torisch opzicht sterk op de omgeving 25 en de markt is gericht. In 1988 is het aanbod van kantoorruimten dat voor de vrije markt beschikbaar is, met bijna 10% gestegen ten opzichte van het voorafgaande jaar. Het totale aanbod kwam daar mee op ruim 1,16 miljoen m2. Deze stijging geeft enerzijds aan dat er nog altijd sprake is van een verplaatsingsmarkt, anderzijds dat er meer op risico wordt gebouwd dan voor heen het geval was. Naast een stijging van het aanbod heeft 1988 echter even eens een grote afzetgroei te zien gegeven. Voor het eerste in de geschiedenis van de Neder landse vrije kantorenmarkt is er in één jaar tijd meer dan 1 miljoen vierkante meter kantoor ruimte verhuurd dan wel verkocht. De sterke groei van de afzet hangt samen met de snelle opkomst van nieuwe bedrijfstakken, met de inhaalvraag en met de schaalvergroting door fu sies waardoor grotere kantoorgebouwen noodzakelijk worden. Aanbod en opname van kantoorruimte in Nederland 1985-1988 in 1000 m2 1000 m2 1000 m2 1800 1600 1400 1200 1000 800 600 opname Ned. opname Randstad 400 200 1800 1600 1400 1200 1000 800 600 400 200 1985 1986 1987 1988 1985 1986 1987 1988 Bron: Vastgoedmarkt jan. 1987 en jan. 1989 RPD De dominante positie van de Randstad in de opname van kantoorruimte neemt de laatste ja ren af. Bedroeg het aandeel van de Randstad in 1986 nog meer dan 65%, in 1988 was dit aandeel reeds gedaald tot minder dan 50%. Binnen de Randstad vormt Amsterdam overi gens het belangrijkste stadsgewest in het topsegment van de kantorensector. Rotterdam blijkt met name huisvesting te bieden aan veel direct of indirect aan de haven gelieerde kan tooractiviteiten. De Haagse kantorensector is sterk verbonden met de handel, industrie en natuurlijk de overheid. De kantorensector in Utrecht blijkt over het algemeen sterk gericht te zijn op het gehele Randstedelijke gebeuren. (Bedrijfstakonderzoek)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 25