i t msÊm Krantertnieuws Keerpunt A T A B ito 1#n Doe 5055* Oc 1 Investeringen horeca 15-08 2 Claims reisverzekeraars 15-08 3 Lage graanprijs 16-08 4 Optimisme bij ondernemers 14-08 5 Rabobank: borgstellingen 16-08 6 Vissers: 'sofi-wet' 15-08 7 Industriële afzetprijzen 16-08 8 Importstop Italië 16-08 mtak uw kiuzt J de werkwijzen betekent dit ook een be langrijk betere beschikbaarheid van de aangeschafte literatuur. Op deze wijze heeft de activiteit een volwassen status bereikt, gereed voor een goede start in de jaren '90, zeker ook in vergelijking met dergelijke afdelingen elders. Diensten en Produkten Met een eigen collectie van circa 20 000 boeken en ruim 900 abonnemen ten op tijdschriften en dagbladen zijn de hoofdtaken van Bibliotheek Docu mentatie te onderscheiden in het verle nen van diensten en het leveren van produkten. De acquisitie van literatuur is een een- I trale dienst ten behoeve van alle een heden van Rabobank Nederland. Naast de aanschaf van afzonderlijke boeken is vooral de gehele abonne mentenadministratie een belangrijk on derdeel hiervan. Een tweede centrale dienstverlening is het beschrijven en naar inhoud zo vol- I ledig mogelijk toegankelijk maken van alle aangeschafte literatuur. Door op slag van die beschrijvingen in de reeds vermelde eigen databanken (geauto matiseerde catalogi) en de mogelijk heid daardoor op allerlei gewenste zoekwoorden de benodigde literatuur specifiek te traceren ontstaat een sub- j stantiële meerwaarde voor het gebruik van de aanwezige literatuur. Een derde centrale dienst is het be schikbaar stellen van intern en extern aanwezige literatuur, enerzijds door onder meer een tijdschriftencirculatie en het uitlenen van documenten, an- j derzijds door gebruikmaking van inter- bibliothecaire netwerken. Een laatste essentiële taak is de dage lijkse selectie van ontvangen literatuur. Vanuit het gegeven dat bij het huidige omvangrijke aanbod van informatie in documentvorm niemand meer zelf al les actueel kan bijhouden, is het met name de taak van Documentatie het I De MIRA- rubriek 'Kranten- nieuws vindt een brede lezersgroep binnen de Rabobank- organisatie. totale aanbod te selecteren op voor de bank relevante informatie. Deze selec tie wordt gedocumenteerd en gebruikt voor de produktie van onder meer at- tenderingsbulletins. Met een frequentie, welke varieert van dagelijks tot maandelijks, levert Biblio theek Documentatie een aantal pro dukten, onder andere in de vorm van knipselkranten gericht op actuele on derwerpen voor de bank. Voorbeelden hiervan zijn voor Rabo bank Nederland de paradepaardjes 'Berichten uit de Pers' en 'Foreign Events' en voor de aangesloten banken het welbekende 'Resumé', dat gaande weg een waardige opvolger krijgt in de dagelijks geactualiseerde MIRA-rubriek 'Krantennieuws'. Op de scheiding van de jaren tachtig en negentig is Bibliotheek Documen tatie op een keerpunt aangeland. De ti tel van dit artikel,'Kennis in beweging', is in het bibliothecaire/documentaire vakgebied synoniem voor 'informatie' en heeft nadrukkelijk betrekking op de zogenaamde informatieketen en de rol van een bibliotheek daarin (fig. 1). In de informatieketen levert de auteur auteur bibliotheek manuscript boekhandel uitgeverij fig. 1 zijn kennis in de vorm van een manu script aan de uitgever, waarvan de pro dukten uiteindelijk ook via de biblio theek beschikbaar komen om opnieuw als grondstof voor een volgende auteur te dienen. Lees voor manuscript 'infor matie', voor uitgever 'databank' en voor boekhandel 'host-organisatie', zoals in fig. 2 aangegeven en het keerpunt in de rol van de bibliotheek is gevisuali seerd. Diende men altijd al te weten welke documenten waar zo efficiënt mogelijk gehaald moesten worden, zo zal dat evenzeer gaan gelden voor de vraag welke informatie het beste uit welke databank gehaald kan worden. Kortom, er vindt duidelijk een verschui ving plaats, in aanbod én behoefte, van document naar (specifieke) informatie, waarop een bibliotheek en/of documen- tatie-afdeling zal moeten inspelen. In deze verandering doet zich een op- auteur bibliotheek informatie host-organisatie databank fig. 2 vallend aantal vergelijkbare verschijn selen voor. Zoals er in de jaren zestig sprake was van een literatuurexplosie (met name op het gebied van nieuwe tijdschriften), lijkt thans een exponen tiële groei van databanken zich aan te dienen. Evenals er nu nog altijd geen standaar disatie is bereikt in vorm en omvang van documenten, zo is enige uniformi teit in systematiek en zoektalen van da tabanken ver te zoeken. Enorme prijs verschillen bij publicaties lijken ver sterkt bij de diverse databanken op te treden. Niet in de laatste plaats kijkend naar het gebruik(er)sgemak zal - even als voor sommige publikaties geldt - een aantal databanken niet voor de 'gemiddelde' gebruiker bereikbaar zijn. Deze zeker niet volledige vergelijking roept vooralsnog meer vraagtekens dan antwoorden op. maar geeft slechts een schets van ontwikkelingen in de in- Vervolg op pagina 30

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 21