18 'Jt.lt De quotering van de melkproduktie leidde tot een relatieve schaarste, waardoor de melkprijs zich nu op een kunstmatig hoog niveau bevindt. en een meer gespecialiseerde rol voor specifieke dienstenfuncties. De markt vraag naar zakelijke diensten zou dus in verband kunnen worden gebracht met de veranderende organisatie- en besluitvormingsstructuur van de dien- stenbehoevende onderneming. Deze visie impliceert een aanzienlijke groei potentie voor de (zakelijke) diensten sector. Gewijzigde kijk op samenwerking In het afgelopen decennium is het be grip samenwerking in een geheel an der daglicht komen te staan. Werd sa menwerking in het verleden nog wel eens gehanteerd om in moeilijke tijden in 'eikaars beschutting' te staan, de laatste jaren is samenwerking steeds meer tot een strategisch marktconcept geworden. De detailhandel is een van de sectoren waar samenwerking dui delijk zichtbaar is. Ongeveer een kwart van alle winkelbedrijven doet middels franchising, een inkoopcombinatie of vrijwillig filiaalbedrijf aan enige vorm van samenwerking. Deze tendens wordt gevoed door onder andere de matige groei van de consumentenbe stedingen via de detailhandel, schaal vergroting en standaardisatie in het lo gistieke traject en door het toenemen de belang van automatisering, zowel W. van der Velden Bedrijfstakonderzoek op het gebied van bedrijfsautomatise ring als van telematica. Minder zichtbaar, maar niet minder spectaculair zijn de samenwerkings- ontwikkelingen bij produktiebedrijven. Het succes van kleine bedrijven is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat zij de nadelen van een grootbe drijf, vooral op het gebied van verlies aan slagvaardigheid en toename van bureaucratie, niet hebben. Om de voordelen van grootschaligheid met die van kleinschaligheid te combineren, zijn in de tachtiger jaren nieuwe vor men van intrapreneurschap, het onder nemen binnen de onderneming, van de grond gekomen. Kleinere bedrijven proberen via de vorming van netwer ken juist de voordelen van grote bedrij ven te realiseren zonder de bureaucra tische nadelen mee te nemen. Dergelij ke netwerken vinden op veel terreinen toepassing: inkoop, verkoop, toeleve ring, onderzoek en ontwikkeling. Met name het Japanse midden- en kleinbe drijf is sterk verweven in allerlei net werkstructuren, met als kenmerk dat niet meer van de klassieke, hiërarchi sche onderaannemingsverhouding spra ke is, maar dat de toeleverancier vaak direkt bij de besluitvorming van het grootbedrijf (voor zover het de door hem vervulde functie betreft) betrokken is. Op die wijze is vaak van een weder zijdse afhankelijkheid sprake en gaat de samenwerking veel verder dan een simpele leverancier-afnemer-verhouding. Minder overheidmeer markt Een ontwikkeling waarover binnen het bedrijfsleven vermoedelijk genuan ceerd wordt gedacht, is de wijze waar op overheid en bedrijfsleven tot elkaar in verhouding staan. In de eerste helft van de jaren tachtig heeft de overheid met een gericht beleid bijgedragen aan het economisch herstel van het be drijfsleven. De (overigens al in de twee de helft van de jaren zeventig gelan ceerde) Kredietbeschikking Midden- en Kleinbedrijf heeft het mogelijk gemaakt perspectiefvolle bedrijven, die om uit eenlopende redenen niet gemakkelijk bancair financierbaar waren, alsnog aan bedrijfsvermogen te helpen. De min of meer daarop volgende opkomst van participatiemaatschappijen, gericht op het verstrekken van risicokapitaal, heeft het financieringsinstrumentarium met name voor het wat grotere bedrijf behoorlijk uitgebreid. Halverwege de jaren tachtig is het poli- Toegevoegde waarde naar bedrijfstakken (1975 100) 240 220 200 100 1980 1981 1982 landbouw/visserij Hl handel, horeca 1983 industrie transport 1984 1985 1986 1987 bouwnijverheid overige diensten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 18