SEO De Jaren tachtig als overgang naar een nieuw tijdperk Nederlands bedrijfsleven in veranderingsproces 17 10 JAAR In zekere zin zijn de jaren tachtig voor het bedrijfsleven een overgangs fase geweest. De vermoedens dat de bomen niet tot in de hemel groeien, zijn mede door de tweede oliecrisis eind jaren zeventig werkelijkheid ge worden. De daarop volgende periode van economische stagnatie heeft geleid tot een forse sanering in veel sectoren. Een fase waarin dood hout is weggekapt en in veel bedrijfstakken de aanzet is gemaakt voor een nieuw begin. Aan de vooravond van het laatste decennium van deze eeuw maken zowel het midden- en kleinbedrijf als de agrarische sector zich op voor al hetgeen komen gaat. De ontwikkelingen op vele gebieden volgen elkaar steeds sneller op, waardoor eerder van revoluties dan van golfbewegingen sprake zal zijn. Van industrie naar diensten Een van de opvallende ontwikkelingen in de achter ons liggende jaren is de verschuiving, zoals die is opgetreden in de mate waarin de verschillende secto ren een bijdrage aan de economie le veren. In de grafiek wordt een beeld geschetst van de ontwikkeling van de toegevoegde waarde (bruto tegen marktprijzen) van de belangrijkste eco nomische sectoren van onze econo mie. Uit de figuur blijkt dat vooral de dienstverleningssectoren, waaronder de algemene (zakelijke) dienstverle ning en handel, horeca en transport - zeker in de laatste jaren - een opval lende groei hebben vertoond. De groei van de zakelijke dienstverle ning is gedeeltelijk beïnvloed door het verzelfstandigen van hulpdiensten en/of het uitbesteden van deze diensten aan daarin gespecialiseerde bedrijven. Een tweede groeiverklaring zit in een verbreding van de vraag uit het mid den- en kleinbedrijf naar zakelijke dien sten. De achterliggende gedachte is dat veel gespecialiseerde dienstenon dernemingen in eerste aanleg aan de vraag van grote bedrijven voldoen. Vaak zijn dat bedrijven waaruit ze zelf De sector dienstverlening - waaronder transport zien gegeven. heeft een opvallende groei te destijds zijn ontstaan. Na verloop van tijd ontstaat de behoefte om nieuwe markten aan te boren. Door praktijker varing, verdergaande specialisatie, in novaties en standaardisatie van het aangeboden dienstenpakket zijn derge lijke dienstenbedrijven in staat tegen ui terst concurrerende prijzen een veel heid aan handzame stukjes zakelijke dienstverlening te bieden. Voor het midden- en kleinbedrijf is dat vaak een aantrekkelijk alternatief ter vervanging van de interne verzorging. Ten derde vereist de algemene ver schuiving in de richting van een dien steneconomie een grote inspanning op het gebied van marktonderzoek, recla me en strategie, die zelf ook weer tot de dienstensector behoren. Introductie van innovaties in de manier waarop diensten worden aangeboden en ge consumeerd, vraagt namelijk een uitge breide begeleiding. Acceptatie van diensteninnovaties door de consument ligt veelal gevoeliger dan bij goederen het geval is, omdat de consument vaak zelf een onderdeel van het diensten- produktieproces is. Ook uit werkgelegenheidsoogpunt is de dienstensector in de jaren tachtig een sterke groeier gebleken. De werkgele genheidsgroei in de dienstensector wordt vaak verklaard met behulp van de relatief achterblijvende arbeidspro- duktiviteit in deze sector. De vraag is dan echter waarom de dienstenbedrijfs tak pas in de laatste decennia zo sterk is gegroeid. Vanwege de intermediaire rol hangt de dynamiek van de zakelijke diensten in grote mate af van de ont wikkeling van nieuwe functies binnen de organisatie van produktieprocessen op bedrijfs- en maatschappelijk niveau. In de ontwikkeling van de bedrijfsorga nisatie staan twee lijnen centraal: een grotere beheersing van (ontwikke lingsprocessen en een verdere profes sionalisering van de arbeid. Dit houdt verband met de toenemende complexi teit van economische transacties, het openbreken van nieuwe markten en de (internationale) expansie van bedrijfsor ganisaties. Dat vraagt om specifieke vormen van afstemming en beheersing

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 17