De afzet De bestaande distributievormen van de alternatieve landbouwprodukten vormen een gesloten systeem; produktie, groot- en detailhandel vindt plaats via gespecia liseerde bedrijven. van een goed voorbeeld. De huidige groei van de alternatieve landbouwpro dukten richt zich met name op deze nieuwe doelgroep, die zich meer dan gemiddeld in de hogere inkomensgroe pen bevindt. Over het marktaandeel van de alternatieve landbouw zijn geen harde gegevens bekend. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat circa 4% van de bevolking wel eens natuurvoe- ding koopt. Voor veel consumenten be treft het een aanvulling op de produkten uit de gangbare landbouw. De hogere prijsstelling, de beperkte dis tributie en ongelijke aanvoer over het jaar zijn vooralsnog een rem op de ver dere toename van de consumptie. De bestedingen aan natuurvoeding en re formartikelen worden geschat op onge veer 1% van de totale bestedingen aan voedings- en genotmiddelen en bedra gen in ons land f 300 a 400 miljoen per jaar. Een aparte groep afnemers wordt ge vormd door de horeca. Een aantal koks van gerenommeerde restaurants in ons land heeft laten weten bij voorkeur bio- logisch-dynamisch geteelde groenten te kopen, omdat de smaak van deze groenten veel beter zou zijn dan die van de gangbare landbouw. Bij de afzet van alternatieve landbouw produkten vinden belangrijke verande ringen plaats. Van oorsprong werd vooral geleverd via reformhuizen en via verdeelcentra van de consumenten zelf. Thans ligt het accent meer op de natuurvoedingswinkels. Dit winkeltype verkoopt alleen verswaren en droogwa- ren en is de laatste jaren snel in op- Aantal, areaal en procentuele verdeling per bedrijfstype Bedrijven aantal aantal ha. percentage naar bedrijfstype akker vee tuin- fruit gemengd bouw houderij bouw teelt bedrijf 1988 Biologisch-dynamisch 196 2 809 4 21 46 8 22 Ecologisch 101 1 800 29 18 33 8 12 Totaal 297 4 609 12 20 41 8 18 Totaal Nederland Landbouw 130 000 2 011 669 13 55 16 2 13 medio 1989 Biologisch-dynamisch 230 3 200 Ecologisch 160 3 000 Totaal 390 6 200 komst. Nederland telt op het ogenblik ongeveer 500 natuurvoedingswinkels en reformhuizen. Desondanks is de verkrijgbaarheid van de natuurvoedings- produkten voor veel consumenten nog een probleem; ook is de bereikbaarheid van de natuurvoedingswinkels niet al tijd ideaal. De bestaande distributievormen zijn als het ware een gesloten systeem; pro duktie, groot- en detailhandel vindt plaats via gespecialiseerde bedrijven. Afzet via andere kanalen geeft aan de consument onvoldoende waarborg over de vereiste produktiemethode. In 1984 is een onafhankelijk controleapparaat in het leven geroepen dat op dit gebied een garantie geeft aan de consument door middel van het SKAL-CONTROLE- keur (Stichting Keur Alternatief voortge brachte Landbouwprodukten). Een volgende en belangrijke stap in de distributie is de afzet via de algemene levensmiddelendetailhandel; een aantal reformartikelen maakt ook een vast on derdeel uit van het assortiment van de supermarkt. Tot voor kort was de aan voer van zulke dagverse produkten te klein en sterk seizoengebonden, waar door geen continuïteit kon worden ge boden. Door de snelle groei van het aanbod en de professionalisering van de gespe cialiseerde groothandel kan aan de be hoefte aan continuïteit thans beter te gemoet gekomen worden. Dezer dagen beginnen dan ook de eerste super marktketens met de verkoop van na- tuurvoedingsprodukten. Voor de produ centen en de groothandel zal het een hele uitdaging zijn om de produktie kwalitatief en kwantitatief aan te pas sen aan de eisen van dit nieuwe afzet kanaal. De toegenomen in- en uitvoer zal in dit opzicht ook goede diensten kunnen bewijzen. In- en uitvoer Gedurende de afgelopen jaren nam de in- en uitvoer van natuurvoedingspro- dukten snel toe. Nederland gaat zich geleidelijk profileren als internationaal handelscentrum voor deze produkten. Onder andere met behulp van importen uit Israël en Italië is het assortiment voor de consument aantrekkelijker ge worden met primeurgroenten, druiven en citrusvruchten. Uit Frankrijk en de VS wordt veel graan geïmporteerd. De exporten van groenten en fruit bedra gen ongeveer 40% van de binnenland se produktie en gaan vooral naar Duits land, Engeland en Scandinavië. Voor het vervoer wordt o.a. gebruik gemaakt van de infrastructuur van de gangbare landbouw. Bronnen: BD-vereniging, NVEL, CBS. De producenten Zowel het aantal bedrijven als het are aal van de alternatieve landbouw in ons

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 22