De Europese vlag en die van de twaalf lidstaten wapperen tegen het decor van het EG-gebouw in Brussel. eenwording tot één gemeenschappelij ke Europese markt in de weg staan. Elke belemmering van betekenis is on derwerp van een apart dossier, dat door de Europese Commissie wordt voorbereid en vergezeld van een voor stel tot oplossing. Na een eerste lezing door het Europese Parlement wordt het dossier aan de desbetreffende Raad van Ministers ter goedkeuring voorge legd. In het Witboek is achter ieder dos sier de datum vermeld waarop de Com missie het voorstel moet indienen en de streefdatum voor de goedkeuring door de Ministerraad. Aldus ontstond een gedetailleerd tijdschema, volgens het welk de geleidelijke vorming van de in terne markt op de voet kan worden ge volgd. De Commissie is er voorts aan gehouden om ieder voorjaar een bek nopt verslag over de voortgang te ma ken. Het Witboek bevatte aanvankelijk 311 dossiers waarvoor besluitvorming nodig is. Doordat daarna een deel van de on derwerpen werd gehergroepeerd, is het totale bestand inmiddels teruggebracht tot ongeveer 275 dossiers. Deze zijn onderverdeeld in drie groepen, namelijk ongeveer: - 150 dossiers over technische obstakels; - 100 dossiers over materiël barrières; - 25 dossiers over fiscale belemmeringen. Het merendeel van de te nemen beslui ten heeft betrekking op het wegnemen van technische handelsbelemmeringen. Hieronder schaart zich een grote groep (78 dossiers) over uiteenlopende indus triële technische normen en voorschrif ten. Onder de tweede categorie bevin den zich de meeste hindernissen die men bij het (douane)grensverkeer on dervindt, met name de controles bij het personen- en goederenverkeer. Een ruim deel van dit bestand (80 dossiers) gaat over de nationale verschillen bij veterinaire en fytosanitaire inspecties (tegen dieren- en plantenziekten). De derde categorie tenslotte, behelst het wegnemen van de fiscale ongelijkheid, hoofdzakelijk op het gebied van de in directe belastingen (accijnzen en BTW). De besluitvorming Zoals reeds vermeld, bleef de voort gang van de Europese integratie gerui me tijd steken in een slepende besluite loosheid, met name als gevolg van de eis van unanimiteit in de besluitvor ming. Bovendien zocht men de eenwor ding meestal via harmonisatie van wet telijke en bestuursrechtelijke bepalin gen. Dit leidde onvermijdelijk tot een eindeloos streven naar compromissen, waarmee iedere lidstaat kon instem men. Kwam er tenslotte een ontkno ping, dan was er veelal sprake van half slachtige oplossingen. Hierin is nu een verandering ten goede gekomen, die vooral haar beslag krijgt bij de afwikke ling van de Witboekdossiers. Allereerst is als gevolg van de nieuwe Verdragsregels van de Europese Akte nog slechts één op de vijf dossiers on derworpen aan de eis van unanimiteit. Dit houdt verband met het feit, dat het streven naar vervanging van de ver schillende nationale bepalingen door één gezamenlijk Europees voorschrift (volledige harmonisatie) in de meeste gevallen is losgelaten en dat men nu veelal volstaat met het beginsel van wederzijdse erkenning van eikaars, min of meer onderling afgestemde, natio nale bepalingen in de verschillende lid staten. Harmonisatie, met de daarvoor meestal vereiste eenstemmigheid, wordt met name nog slechts nage streefd ten aanzien van wettelijke bepa lingen op het gebied van staatsveilig heid, milieu, sociale bescherming en op alle gebieden waar zonder harmonisa tie een te grote ongelijkheid in de on derlinge concurrentieverhoudingen zou kunnen ontstaan. Het laatste richt zich in het bijzonder op de uiteenlopende belastingstelsels in de lidstaten. Voor het merendeel van de dossiers koos de Commissie dus voor een oplossing via de weg van wederzijdse erkenning van elkanders bepalingen en voorschriften. De Commissie stelde zich namelijk op het standpunt, mede op basis van ar resten van het Europese Hof te Luxem burg, dat goederen en diensten die op de thuismarkt van één lidstaat geprodu-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 6