De Europese Akte kunnen bieden aan concurrenten die over een grote thuismarkt beschikken. Terwijl het Verdrag van Rome het toe komstbeeld schetste van een volledig geïntegreerde gemeenschappelijke markt, verzandde men in Europa gelei delijk in een onvoltooide eenwording. De Gemeenschap bleet versplinterd in twaalf nationale markten. Vele van de oorspronkelijke belemmeringen waren overeind gebleven en werden in de loop der jaren aangevuld met allerhan de nieuwe obstakels. Het nieuwe elan In de jaren dat 'Eurosclerose' een ge vleugeld begrip dreigde te worden, be gon zich terzelfdertijd het besef te ont wikkelen, dat men in de Gemeenschap min of meer tot elkaar was veroordeeld vanwege de onderlinge verstrengeling, niet alleen economisch, maar in toene mende mate ook politiek. Een belang rijk resultaat van dit bewustwordings proces vormde de totstandkoming van het Europese Monetaire Stelsel (EMS), dat de schepping van een zone van monetaire stabiliteit beoogde. Door de geleidelijke stabilisering van de onder linge wisselkoersen en door de toene mende samenwerking op monetair ge bied groeide vervolgens een vertrou wensbasis, waardoor allerlei impulsen konden ontstaan om de Europese sa menwerking weer meer in beweging te krijgen. Het waren vooral de grote Europese bedrijven, die op energieke wijze de au toriteiten in de lidstaten aanmaanden tot nieuwe initiatieven. Geconfronteerd met de snelle ontwikkelingen op het ge bied van nieuwe spits-technologieën en met de toenemende concurrentie van buiten de EG, begrepen zij maar al te zeer, dat geen van de nationale mark ten groot genoeg zou zijn om de schaalvoordelen te bereiken, die voor de zeer hoge onderzoeks- en ontwikke- J. J. van Antwerpen Internationaal Onderzoek Drs. A. M. Dierick Stafgroep Economisch Onderzoek Jacques Delors (1925) ...voortrekker van de Europese integratie lingskosten waren vereist. Daarom drong men erop aan om binnen korte tijd de tastbare belemmeringen voor het vrije verkeer van personen tussen de lidstaten te verwijderen en de nationale verschillen in technische voorschriften, gezondheids- en veiligheidsnormen, milieubepalingen, kwaliteitscontroles en belastingstelsels op te heffen. Hoewel ook de Europese Raad zich in Kopenhagen (1982) en in Fontaine- bleau (1984) plechtig uitsprak voor de voltooiing van de gemeenschappelijke markt, kreeg het bedrijfsleven aanvan kelijk de meeste respons van de Euro pese Commissie en het Europese Par lement. De Commissie publiceerde met steeds grotere regelmaat studies die heel nadrukkelijk ingingen op de nadeli ge effecten van de onvoltooide interne markt en die dikwijls waren vergezeld van een voorstel met te nemen maatre gelen. Het Europese Parlement gaf daarnaast de aanzet tot wijzigingen en aanvullingen van het Verdrag van Rome, die later deels werden overge nomen onder de naam Europese Akte. Vanaf begin 1985, na het aantreden van de Commissie-Delors, brak ook de tijd van actie voor de bewindslieden van de lidstaten aan. Een aantal netelige dossiers uit het verleden werd tot een oplossing gebracht. Voorts verzochten de regeringsleiders de Europese Com missie om met concrete voorstellen te komen voor de voltooiing van de inter ne markt voor eind 1992. De Commis sie nam deze uitdaging aan en publi ceerde reeds in juni 1985 het Witboek, dat de weg naar de interne markt aan gaf. Tenslotte werd eind 1985 te Luxemburg een akkoord bereikt over de Europese Akte. De 'Eurosclerose' was zichtbaar omgezet in een 'Eurovitaliteit'. Als gevolg van de uitgestelde goedkeu ring door het Deense en Ierse parle ment trad de Europese Akte uiteindelijk pas op 1 juli 1987 in werking. In de Akte werd onder meer een uitbreiding van de bevoegdheid van het Europese Parlement vastgelegd. Het gaat met name om de versterking van enkele wetgevende bevoegdheden, zoals het vetorecht bij de toetreding van nieuwe EG-lidstaten en bij het aangaan van associatieverdragen met derde landen. De Europese Akte is breed opgezet met diverse wijzigingen en aanvullin gen van de oorspronkelijke verdrags teksten. Hierdoor ontstond onder meer een communautaire grondslag voor een aantal gebieden waarop de lid staten, soms zonder verdragsbasis, in de praktijk steeds nauwer waren gaan samenwerken. Te noemen zijn in dit verband het buitenlandse beleid, het technologie- en milieubeleid, alsook het monetaire beleid. Hoewel de Akte zonder meer ook het algemene kader versterkte, waarbin nen de Europese eenwording kan wor den voortgezet, lijkt de herschikking van het EG-Verdrag toch vooral in het teken te hebben gestaan van de vol tooiing van de interne markt. De inhoud van de Akte werd nauw afgestemd op de afwikkeling van het in 1985 gelan ceerde Witboek. Zo werd het Verdrag onder meer aan gevuld met de bepaling, dat de lidsta ten maatregelen zullen nemen om in de periode tot eind 1992 de interne markt stapsgewijs tot stand te brengen, met een vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal. Tenein de dit proces te bespoedigen werd te vens de besluitvorming in de Raad van Ministers gewijzigd. De eis van een stemmigheid (unanimiteit), die in het verleden zo dikwijls de hoognodige be sluitvorming op de lange baan schoof, bleef alleen nog van kracht voor zeer gevoelige onderwerpen. Het merendeel van de besluiten voor de totstandko ming van de interne markt zal derhalve met gekwalificeerde meerderheid van stemmen kunnen worden genomen. Deze wijziging in de beslissingsproce dure mag dan ook als de hoeksteen van de Europese Akte worden gezien. Het Witboek Het Witboek over de voltooiing van de interne markt werd onder verantwoor delijkheid van de vorige Britse Com missaris, Lord Cockfield, tot stand ge bracht. Het geeft een bondige opsom ming van de belemmeringen, die de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 5