Warm lopen voor Europa Europa wordt bediend vanuit het distributiecentrum in Venlo. gen. Paprika's komen ingevroren en wel uit Joegoslavië en Hongarije. We propageren 'vers' en dat wil zeggen dat de produkten binnen 3 tot 5 uur vanaf het land, geheel verwerkt zijn tot hoogwaardige diepvriesprodukten, waarin de voedingsstoffen en vitaminen volledig bewaard blijven. Er komen conserveringsmiddelen noch kleurstof fen aan te pas. Wij hebben met al onze leverancier-telers, dat zijn er in Neder land ruim 300, contracten afgesloten, die erin voorzien dat wij de limiet van 3 tot 5 uur verwerking ruimschoots kun nen halen. Alle oogstpercelen staan bij ons in de computers; de transporten van de telers naar onze fabriek in Broekhuizenvorst worden nauwkeurig gepland en in kaart gebracht. Het gaat om een gebied hier rondomheen van 50 a 60 kilometer. Een staf van specia le mensen begeleidt die voor het eind- produkt zo belangrijke fase; zij weten van uur tot uur wat er op ons af komt.' Kwaliteit en logistiek zijn onaantastbare uitgangspunten bij ODC De grensfor- maliteiten zijn al een poosje geen pro bleem meer. ODC heeft het wachten aan de grenzen in eigen huis opgelost; alles staat perfect in de computer en het pakket 'papier' is al geregeld voor de wagen de slagboom nadert. Eén stempel is voldoende om de reis snel voort te kunnen zetten. Ook de diep vriestechniek zelf heeft geen geheimen, maar het is de wijze waarop het trans port, de opslag en overslag wordt geor ganiseerd, die doorslaggevend is voor het behoud van de kwaliteit en dus voor de goede naam. 'Dat geldt natuurlijk sterk voor Europa want met goed gere geld transport ben je wel een heel eind, maar wat er verder met je produkt ge beurt, behoor je ook te weten', legt de heer Hulsen uit. 'Vanuit Venlo, waar we in ons eigen distributiecentrum de tran sporten samenstellen, gaat onze kwali teit op reis; op weg naar de groothan delsbedrijven. Die reis houden we over al zelf in de gaten.' De heer Voorhuis loopt vanuit zijn posi tie van directeur van Kleiberg Beheer eigenlijk al vele jaren warm voor een verenigd Europa. Overtuigd van de hoge kwaliteit van zijn diepvriesprodukt, weet hij maar al te goed dat diezelfde kwaliteit alleen maar in stand kan wor den gehouden door een goede samen werking met de afnemers. Voorhuis daarover: 'Het is een stokpaardje van me: afnemers zijn ook partners in busi ness. Zij kunnen ons produkt maken en breken. Bij dat laatste hebben ze geen belang, dus zijn goede overlegstructu ren noodzakelijk. Daarom huldig ik het standpunt dat we ons in het buitenland moeten inkopen. In het binnenland is alles gemakkelijk te bereizen. In Euro pa wordt dat toch even anders en moet je vertrouwen op het netwerk dat je zelf dient op te bouwen. Een ieder die er van doordrongen raakt hoe uniek het produkt is - verse spruiten in juli op een terrasje aan de Boulevard van Cannes - zet zich zonder meer in voor het be houd van die toch kwetsbare kwaliteit. We hebben onlangs een belangrijk partnership verworven in een Engels bedrijf en ook daar gaan we nu heel hard aan de gang. We hebben in Broekhuizenvorst capaciteit voldoende om Europa nog dichterbij te halen. Het blijft daarbij om het assortiment draaien. 'Vier seizoenen vers' is de rode draad die niet alleen door onze re clamecampagnes loopt maar die ook ons hele denken en doen beheerst. Het assortiment is van januari tot en met december absoluut compleet. Het maakt niet uit in welke maand u de ver se asperges op tafel wilt zetten en waar ook in Europa: u zult het verschil met een asperge die zo van het land komt, niet merken. Diepvries is gewoon een heel goede, gezonde, licht verteerbare, keukenvriendelijke en smakelijke toe komst voor Europa en vér daarbuiten. Maar dat is diepvries-muziek die later dan '92 zal klinken. Voorlopig richten we onze extra aandacht op zuidelijk Europa: Spanje, Portugal en Frankrijk.' De heren Voorhuis en Hulsen verwach ten dat ze zo rond 1995 kunnen bogen op een hecht circuit van afnemers die door samenwerking de ODC-produkten grenzeloos smakelijk op tafel zullen brengen bij miljoenen consumenten, die het de gewoonste zaak van de we reld zullen vinden dat het doperwtje of het spruitje uit Nederland slechts drie uur nodig had om maandenlang vers te blijven, vier seizoenen lang, in heel Eu ropa.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 53