in het septembernummer van dit blad genoemd werden, leggen aan de over heden verplichtingen op hun wetgeving aan te passen en behoren dus tot de eerstgenoemde groep. Besluiten die rechtstreeks voor de bur gers gelden worden aangeduid met de term: verordeningen; die regels die aan de lidstaten de verplichting opleggen hun nationale wetgeving aan te passen worden aangeduid met de term: richtlij nen. Daarnaast kent Europa nog beschikkin gen, dat zijn besluiten die bindend zijn voor diegenen tot wie zij zijn gericht on geacht of het een lidstaat, een instelling of een persoon betreft alsmede aanbe velingen en adviezen die - uiteraard - niet bindend zijn. Europa kent ook een hoogste rechts college: het Hof van Justitie in Luxem burg. De uitspraken van dit Hof zijn - zoals alle rechterlijke uitspraken - bindend voor degenen tot wie zij gericht zijn; daarnaast wordt door deze uitspra ken ook jurisprudentie gevormd. Evenals dit het geval is met arresten van de Nederlandse Hoge Raad, geven de uitspraken van het Hof van Justitie uitleg of invulling aan binnen de Euro pese Gemeenschap geldende regels. Veruit het merendeel van de regelge ving gericht op het Europa na 1992 heeft plaats gehad en vindt nog plaats in de vorm van richtlijnen. De nationale overheden en dus ook de Nederlandse wetgever, zullen door mid del van nationale regelgeving de eigen wetgeving dienen aan te passen. Harmonisatie een moeizame weg Tientallen jaren was het streven van Europa gericht op harmonisatie van re gelingen binnen de landen die in de EG samenwerkten. Op alle mogelijke terrei nen zouden de regels hetzelfde moeten worden. Zo gaf de eerste bankenricht- lijn uniforme regels voor de banken in Europa en werd er onder meer ge streefd naar eenvormigheid van het hy potheekrecht. Dit laatste is in de achter ons liggende dertig jaren niet gelukt. Hoewel een groot aantal regels in de diverse landen - ook hier weer met uit zondering van Groot-Brittannië en Ier land - hun oorsprong vinden in het Ro meins recht en sinds Napoleon, ook in de wetboeken die tijdens zijn regering tot stand werden gebracht, toch lopen de huidige systemen en regels onder ling ver uiteen. Invloeden van locaal recht en wijzigingen op grond van ver anderde maatschappelijke opvattingen die in de landen onderling verschillen, hebben hun sporen daarin getrokken. Uitwinning van een hypothecair verbon den woning of bedrijfsgebouw is in ons land een zaak die in drie maanden af gewikkeld kan zijn vanaf de veilingop dracht aan de notaris tot aan de afreke ning met de koper. De veiling gebeurt op grond van de rechten die door de notariële akte zijn verkregen, zonder dat enige overheidsinstantie daaraan te pas komt. In bijvoorbeeld Frankrijk is deze vorm van executie volstrekt ver boden; inschakeling van de rechter is dwingend voorgeschreven terwijl de termijn van afwikkeling tenminste één jaar beloopt. Deze regelingen tussen Nederland en Frankrijk harmoniseren wil zeggen dat een van beide landen zijn systeem moet opgeven en over gaan op het systeem van het andere land. Nog afgezien van het verzet dat daartegen nationaal zou bestaan, zou den met name banken, hypotheekban ken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen zich met kracht ver zetten tegen een zo ingrijpende wijzi ging van hun rechten. Een tweetal gebeurtenissen hebben de route die Europa ging ingrijpend veran derd. Gedoeld wordt hier op het Wit boek en de Europese Akte die beide genoemd zijn in de augustus-aflevering van dit blad. Kort samengevat is het Witboek aan te duiden als spoorboekje naar de interne Europese markt, het Europa waar de grenzen zijn verdwenen en vrijheid heerst om goederen en diensten in alle deelnemende landen aan te bieden of te vragen zonder materieel technische belemmeringen; hetzelfde zal moeten gelden voor het kapitaalverkeer. De Europese Akte is in zoverre een in strument ter uitvoering van het Wit boek, dat daardoor de voordien gelden de eis is komen te vervallen dat alle deelnemende landen moesten instem men wilde een wijziging via verorde ning of richtlijn tot stand komen. Als ge volg van de Europese Akte is deze eis van unanimiteit voor een aantal te re gelen zaken vervangen door het ver eiste van een meerderheid. Onnodig te zeggen dat unanimiteit een vereiste blijft bij alle beslissingen over belangrij ke zaken, bijvoorbeeld wijziging van fiscale regels. Wederzijdse erkenning Witboek en Europese Akte zijn het sig naal geweest van een veranderende mentaliteit. Wil eind 1992 de interne markt werkelijk tot stand komen, dan dient de moeizame weg van volledige harmonisatie van nationale regelge ving, een weg die Europa bijna dertig jaren gegaan is, verlaten te worden. In plaats van de volledige harmonisatie wordt nu gestreefd naar wederzijdse erkenning van systemen en is de eis tot harmonisatie tot een minimale om vang teruggebracht. Het beginsel van wederzijdse erken ning houdt in dat bij vestiging in een ander EG-land volstaan kan worden met het voldoen aan de nationale re gels van het land van oorsprong. Een Nederlandse bank die elders bin-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 45