Spelregels voor een Verenigd Europa Wet en Regelgeving we l iiiittyiiftüi.h i De voltooiing van de Europese markt als een eenheid zonder grenzen aan het begin van het magische jaar 1993, vraagt meer dan het opruimen van grenspalen alleen. Als die ene Europese markt wil kunnen functione ren, dan zullen op een aantal terreinen de regels gelijk moeten zijn. Zoals een gezelschapspel niet gespeeld kan worden als de uitgever daar bij niet de spelregels heeft verschaft, zo kan ook het Europaspel niet ge speeld worden zonder regelgeving. De start van de Europese samenwerking zelf is vastgelegd in regels die voor deelnemers bindend zijn. In de tweede helft van de jaren vijftig werd de basis voor een hechtere samenwerking tussen een zestal Europese landen gelegd in een drietal verdragen waarin de deelnemende landen zich verplichtten tot samenwerking op het terrein van kolen en staal, het onderzoek naar de aanwendingsmogelijkheden van atoomenergie en op een aantal economische terreinen. De op deze wijze vastgelegde afspraken openden de mogelijkheid om centraal te komen met voorschriften en leefregels waaraan de deelne mers gebonden waren. oor de gezamenlijke voorge schiedenis van de Westeuro- pese landen is het systeem van wetgeving en het tot stand brengen van voor schriften min of meer iden tiek; dit geldt niet voor het Verenigd Koninkrijk en Ier land waar van oudsher andere syste men hebben gegolden. De locale gemeenschap heeft de be voegdheid om op een aantal aan haar aangewezen terreinen bindende regels vast te stellen; hierbij is het principe ge volgd dat hetgeen op lager niveau, en dus dichter bij de mensen, geregeld kan worden niet op een meer centraal plan geregeld dient te worden. Dat daarbij niet alleen territoriale grenzen worden aangehouden, maar ook ge meenschappelijke belangen, dwars door geografische grenzen heen, hun eigen regels behoeven, blijkt uit een ty pisch Nederlands instituut: het Water schap. In groter verband zijn taken op gedragen aan provinciebesturen, terwijl algemeen geldende regels door de centrale overheid worden vastgesteld. Naast de leefregels vastgesteld door de hier genoemde overheidsinstanties door middel van wetten, besluiten, ver ordeningen en beslissingen, bestaat er van oudsher een andere bron: de inter nationale verdragen. Deze afspraken tussen zelfstandige landen kunnen overeenkomsten inhou den, waarnaar de overheden van de deelnemers zich hebben te richten, maar kunnen ook over de nationale overheden heen rechtstreeks gevolgen hebben voor de burgers, doordat deze daaraan rechten kunnen ontlenen. Een bij ieder bekend voorbeeld daarvan is het verdrag dat de rechten van de mens regelt. De daarin vastgelegde rechten kunnen door de burgers recht streeks worden ingeroepen zonder dat ze in het eigen land in de wetgeving zijn opgenomen. De aanvaarding van een verdrag door de staatsorganen die wetgeving tot stand kunnen brengen, geeft deze in ternationale afspraken eenzelfde wer kingskracht. Als gevolg van het boven-nationale ka rakter van verdragen, hebben deze gel ding boven de locale en nationale re gels. Verordeningen, richtlijnen en beschikkingen Voor de regels die op grond van het EEG-verdrag tot stand komen is een tweeledig systeem gekozen. Sommige voorschriften verplichten de deelne mende staten hun nationale wetgeving aan te passen aan in Brussel afgespro ken regels, andere zijn rechtstreeks verbindend voor de burgers en geven hun rechten of verplichtingen. Het hier voor genoemde mensenrechtenverdrag is een voorbeeld van het laatste even als artikel 119 in het Verdrag van Rome, dat de gelijke behandeling van mannen en vrouwen regelt; de coördi natierichtlijnen bankenrecht, die reeds Mr. C. J. B. Ebeling Juridische en Fiscale Dienst Het Hof van Justitie in Luxemburg.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 44