Eigen service-apparaaat aanleiding zijn geweest om de vleugels uit te slaan. Het ene ziekenhuis na het andere werd óf ingekrompen óf geslo ten, waardoor de Koninklijke Linden het afzetgebied kleiner zag worden. De in vesteringen in de gezondheidszorg, het is voor niemand een geheim, gaven ze ker voor bedrijven als Linden bepaald geen aanleiding tot juichen. De reeds toen opgevatte plannen tot uitbreiding van de activiteiten van Linden naar het buitenland, lopen prachtig parallel met de aanstaande, meer tastbare commer ciële eenwording van Europa. De voor bereidingen, die tevens een fikse dosis ervaring hebben opgeleverd, zijn in de tijd gerekend, bijzonder gunstig ge weest om straks de echte start te kun nen maken. De heer Linden: 'Je hebt een paar jaar nodig om enige bekend heid te krijgen in een nieuwe markt. Daar heb je hulp bij nodig van goed in gevoerde agenten in het land dat je wilt bewerken. We willen dat onder eigen firmanaam blijven doen. In België zijn we zo'n vier, vijf jaar geleden begon nen, en juist nu komen daar de eerste resultaten uit. Mooi moment om via de taalgrens, want ook die speelt mee, via Wallonië door te gaan richting Frankrijk. De eerste contacten zijn al gelegd en we verwachten er veel van.' Wie positief tegenover 1992 staat, doet dat vooral op basis van geloof in eigen produkt, want ondernemen in Europa is niet alleen een kwestie van gemakkelij ker de grens overgaan, waarbij het na tuurlijk gaat om de snellere afwikkeling van documenten door vereenvoudiging en matiging van voorschriften. Toch zal dat voor de service-afdeling van Linden van groot belang zijn. Met eigen men sen wordt voortdurend secuur preven tief onderhoud gepleegd, waardoor de kwaliteit - en dus de continuïteit - op een zo hoog mogelijk niveau wordt ge houden. De heer Linden daarover: 'Af- tersale-service moet je beslist in eigen beheer uitvoeren. We verkopen aan ziekenhuizen dure installaties, die bij goed onderhoud zo'n 15 a 20 jaar meegaan. We hebben daar een staf van technische specialisten voor in onze buitendienst, met vaste steunpun ten in het land. Dat zal straks in andere landen ook zo worden georganiseerd. Vraagt u me of wij met het oog op die Europese toekomst verder zullen inves teren, dan denk ik dat het antwoord moet zijn: 'zeker in mensen'. Een markt aanboren en exporteren via een agent is prima, maar het aftersale-gebeuren houden we zeker in eigen beheer.' Normen Nederland, dat is alom bekend, staat hoog genoteerd op het gebied van nor men die voor kwaliteit en veiligheid worden gehanteerd. Zowel Amerikanen als Japanners vertoeven regelmatig in Nederland om de kunst af te kijken. In 1992 zullen ook de voorschriften goed deels zijn geharmoniseerd volgens de Europese ISO-standaard. Als die wor den getoetst aan de huidige Nederland se normen, dan zal in 1992 al direct sprake zijn van een grote voorsprong van Linden op Europese concurrentbe- drijven. Bij Linden zijn ze allerminst bevreesd voor Europese concurrentie. De toe komstige markt zal ruim genoeg zijn. Kwaliteit en een perfect opgezette ei gen aftersale-service zijn voor Linden zaken die hoog in het koninklijk vaandel staan geschreven. Door een voortdu rend efficiënt bedrijfsbeleid, waarbij de Rabobank Zwijndrecht regelmatig wordt betrokken, wordt alles in het werk gesteld om de kostprijs laag te houden. Verder is er goed overleg met daartoe geëigende instanties zoals TNO. het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieuhygiëne, diverse universiteiten en de ministeries van Economische en Buitenlandse Zaken. De Koninklijke Ad Linden Jr. B.V. ziet Europa 1992 als een uitdaging, die ze vol vertrouwen aanneemt. De heer G. A. Linden: 'Zoals gezegd, we waren er zo'n vijf, zes jaar geleden net aan toe; 1992 past precies in onze planning.' J.O.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 43