iflïinnrirun, i Schaalvergroting Het nieuwe bedrijfscomplex van Smits' Reform dat komend jaar in gebruik zal worden genomen. 'In Duitsland is een importeur aange steld voor het Zonnatura-pakket, die 2500 supermarkten van ons reformpro- dukt voorziet. Daarnaast levert Smits' Reform ook artikelen aan supermarkt ketens onder 'private label'. De Belgi sche markt - met name de supermarkt ketens - wordt in hoofdzaak recht streeks vanuit Nederland bediend. Daarnaast is voor de levering aan zelf standige reformwinkels een Belgische importeur ingeschakeld.' 'We blijven ons concentreren op West- Europa', aldus Mul, 'omdat we vanuit Putten controle willen blijven houden op de hoge kwaliteit van ons produkt. Dat is onze basisfilosofie. Maar als ik naar de ontwikkelingen op de Europese markt kijk, zie ik ook an dere vormen van bewerking van de bui tenlandse markt in het verschiet. Ik denk dan bijvoorbeeld aan jointventure- achtige constructies. Samenwerken met partners, die zelf in hoge mate be trokken zijn, verlaagt je risico.' Harmonisering wetgeving De integratie van de Europese markt zal voor Smits' Reform vooral positieve effecten hebben als gevolg van de te verwachten harmonisatie van produkt- voorschriften. In de levensmiddelen branche - en niet minder in de reform sector - is de situatie momenteel op z'n minst onoverzichtelijk te noemen. Smits illustreert dat met treffende voorbeel den: 'Mineral-salz, dat in Nederland een topartikel is, kan ik in Duitsland niet verkopen omdat de wet het niet toe staat, in Italië evenmin, maar in Frank rijk weer wel. Ook bij de vervaardiging van produkten speelt je dat parten: om dat in bepaalde landen sommige grond stoffen niet zijn gepermitteerd, moet je in de produktie steeds de receptuur wij zigen, andere mengverhoudingen toe passen. Ook op het terrein van verpak- kingshoeveelheden tref je sterke staal tjes aan. Wij verkopen bijvoorbeeld in Nederland muesli's in verpakkingen van 350 gram. In Duitsland moet het minimaal 400 gram zijn, 500 mag ook, 750 gram is niet toegestaan en 1000 weer wel. Cichorei, een koffiesurrogaat, wordt in Nederland, Duitsland en België verkocht in verpakkingen van 100 gram, maar in Italië is ten minste 125 gram vereist. Hopelijk wordt dat soort problemen binnen enkele jaren opge lost.' 'De ver-europeïsering van de levens- middelenbusiness wordt een giganti sche klus, waarvan we nog maar moe ten afwachten of die in 1992 geklaard is', aldus Mul. 'Maar het is hoogst nood zakelijk. Alleen al de variatie in verpak kingen maakt de kostprijs van het pro dukt al gauw zo'n 5% hoger, duurder dan in feite nodig is. Ook het betalingsverkeer met het bui tenland komt in ons gesprek even aan de orde. Mul: 'Momenteel factureren wij in guldens, maar mocht de ECU later als betaalmiddel worden geïntrodu ceerd dan zou ik daarvoor kiezen, daar bij ook rekening houdend met de klant. Zo'n Europese munt zou het denken en handelen een stuk vereenvoudigen, nu ben je steeds met vertaalslagen bezig.' De eenwording van de Europese markt zal Smits' Reform in staat stellen op een grotere schaal te produceren. Mul ziet het zo: 'Schaalvergroting resulteert in een lagere kostprijs en dat geeft je meer invloed op de markt, dat is heel duidelijk. Onze eerste prioriteit is ruimte te creëren, het pad te effenen. In ons nieuwe bedrijfspand kunnen we een grotere produktie aan. De omvang stelt ons in staat een aantal jaren te blijven groeien. Bovendien biedt het bedrijfs terrein ons de mogelijkheid om het complex uit te bouwen als dat nodig mocht blijken. Hoewel we de mogelijk heden van internationale joint-ventures onderzoeken, voorzie ik, dat we een zeer aanzienlijk deel van onze produk tie in ons land houden. Mijn ervaring is, dat we ten opzichte van de ons omrin gende landen een heel acceptabel kos- tenpeil hebben, met name omdat we in ons land de loonkosten aardig in de hand hebben weten te houden. De in flatie, de loonkosten en distributiekos- ten bepalen immers samen met de be heersbaarheid de plaats waar de pro duktie plaatsvindt.' Om stevig in de markt te staan, legt Smits Reform een zwaar accent op de versterking van de financiële structuur van de onderneming. Mul: 'Bij ons wordt de winst geheel geherinvesteerd in produktiemiddelen en produkt- en marktontwikkeling. Ons nieuwe gebouw hebben we dan ook gefinancierd op een leasebasis met koop-optie, zodat we daar geen bedrijfsmiddelen in hoef den vast te leggen. Door onze bedrijfs filosofie - een gezond, hoogwaardig produkt te leveren tegen een redelijke prijs - trouw te blijven, verwachten wij de uitdagingen van de jaren negentig aan te kunnen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 36