Diversiteit warenwetten verhoogt de kostprijs met 5% Smits' Reform: ONDERNEMER IN EUROPA 35 Algemeen directeur R. M. Mul (r) en exportmanager W. Smits: '...sterk groeiende internationale markt voor relormprodukt...' In het begin van het komende jaar zal Smits' Reform haar intrek nemen in een nieuw bedrijfspand op het industrieterrein Keizerswoerd in Putten. Een tastbaar bewijs van de sterke expansie, die het bedrijf in de afgelo pen jaren heeft doorgemaakt. De omvang van het nieuwe complex geeft blijk van een positieve visie op de marktontwikkeling van reformprodukten in de toekomst. Het buitenland speelt daar blijkens ons gesprek met de heren R. M. Mul (algemeen directeur) en W. Smits (exportmanager) heel nadrukkelijk een rol in. inds het begin van deze eeuw is reformvoeding een bekend verschijnsel binnen een - aanvankelijk beperkte - groep consumenten, die een sterke voorkeur aan de dag leggen voor hoogwaar dige voedingsmiddelen, wel ke voornamelijk geproduceerd zijn uit 'biologische' grondstoffen en volstrekt zonder kunstmatige additieven. De sterke toename van de belangstelling voor dit voedingsmiddelenpakket heeft met name in het laatste decennium plaatsgevonden. Deels is deze 'popula risering' van het reformartikel toe te schrijven aan de ontwikkeling in de voorkeur van de consument: hij leeft bewuster en is kritischer op de kwaliteit van zijn voeding. De milieuproblematiek heeft met name in de laatste jaren een sterke invloed gehad op het denken en handelen van de consument. Van niet minder belang is het feit dat de verkrijgbaarheid van reformprodukten aanzienlijk is verruimd. De distributie blijkt in het marketinginstrumentarium van dominant belang. Smits' Reform heeft dit tijdig ontdekt en haar markt strategie daarop aangepast. Door de grote supermarktketens zoals Albert Heijn, Unigro, Schuitema en andere in te schakelen is het reformpakket toe gankelijk geworden voor een breed pu bliek. En met succes. De onderneming realiseerde in het af gelopen jaar met haar 160 medewer kers een omzet van f 47 miljoen met de produktie, de 'ware-housing', de expe ditie en de service-merchandising (het onderhouden van de Zonnatura-schap- pen binnen supermarkten). 'Gemiddeld groeien wij jaarlijks zo'n 10% in volu me', licht de heer Mul toe. 'Binnen de levensmiddelensector is dat de snelst groeiende categorie.' Organisatorisch worden drie divisies onderscheiden: het levensmiddelenbe- drijf, dat reformprodukten onder de naam Zonnatura op de markt brengt; de farmaceutische sector Pharmafood, die natuurgeneesmiddelen en voe dingssupplementen aan apotheken, drogisten en reformwinkels levert en een afzonderlijke divisie, die zich toe legt op de export van het Zonnatura- en Pharmafoodassortiment. Export nieuwe loot aan de stam Zeven jaar geleden zijn bij Smits' Reform de eerste exportactiviteiten op gang gekomen. Aanvankelijk op inci dentele basis, reagerend op toevallige vraag uit de markt en naar aanleiding van beurzen. Smits: 'Maar het maakt je wel nieuwsgierig naar wat die buiten landse markt nog meer te bieden heeft. We hebben het twee jaar aangezien, waarna ik besloot me helemaal op de export te concentreren. Daaruit is een flinke omzet ontstaan, die we vooral in Duitsland en België realiseren. Noord westeuropa zien wij als onze primaire markt; daar is men het meest bewust met gezonde voeding bezig. Maar te gelijk constateer ik een groeiende be langstelling in de zuidelijke Europese landen, een soort inhaalvraag.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 35