CE) CE) (°D CE) CE)EE (gr) CD CE) CE) CE) CD,
STATISTISCHE GEGEVENS OVER DE LANDBOUW IN DE EUROPESE GEMEENSCHAP EN HAAR TWAALF LID-STATEN
VERGELIJKING TUSSEN DE EUROPESE GEMEENSCHAP (EUR 12), DE VERENIGDE STATEN EN DE SOVJETUNIE
EUR 12 USA SSSR
LANDBOUWGROND (1984)
oppervlakte cultuurgrond (OCG)
000 ha
van het grondgebied
424 BH 12044 H 2873
van de cultuurgrond
bouwland
EÜ grasland
boom wijn en olijfgaarden
38.3 59.9
39.3 55.7
4OH 50.9
bt.6
(1980)
LANDBOUWBEDRIJVEN (1983)
1000 eenheden
gemiddelde oppervlakte ha
met meer dan 20 ha
AGRARISCHE
BEROEPSBEVOLKING (1984)
000 personen
PRODUKTIVITEIT
VAN DE LANDBOUW 11984)
procentueel aandeel van de
landbouwers in de civiele
beroepsbevolking
procentueel aandeel van de
Landbouw in het bruto binnen
lands produkt (BBP)
PRODUKTIE (1984)
mld ECU
gevens
Beschik
32,9
dierlijke produktie in
van de produktiewaarde
plantaardige produktie in
/o van de produktiewaarde
59 51
BUITENLANDSE HANDEL LANDBOUW-
PRODUKTEN
(1984) mld ECU
invoer
J uitvoer
Bron EUROSTAT en hel Directoraat generaal Landbouw van de Commissie van de Europese Gemeenschappen
(1) Exclusief de niet continentale en de overzeese gebiedsdelen
(2) Inclusief Noordierland
(3) SSSR Unie van Socialistische Sovietrepublieken
|4M ECU (3.2 1987) - 42.67 BFR/LFR 2.06 DM 7,79 DKR 145.81 PTA 6,87 FF 0.75 UKL 151.09 DR 1466.70 LIT 0,78 IRL 2.32 HFL 160.43 ESC 115 USD
landbouwprijzen in de verschillende lid
staten aan elkaar gelijk moeten zijn. In
de praktijk van het gemeenschappelijk
landbouwbeleid heeft men niet aan dit
beginsel vast kunnen houden. Politieke
weerstanden tegen de gevolgen van
wisselkoersveranderingen hebben tot
prijsverschillen geleid en om deze prijs
verschillen te handhaven, is men gaan
werken met heffingen en subsidies op
in- en uitvoer: de mcb's. De mcb's zul
len in 1992 definitief verdwenen moe
ten zijn om het vrije verkeer en het op
heffen van de grenscontroles mogelijk
te maken. Op 17 juni 1988 hebben de
Europese ministers van landbouw een
akkoord bereikt over de afbouw van
mcb's in vier etappes tot 1992. Voor
landen met positieve mcb's (exportsub-
34 sidies en importheffingen) zoals Neder
land en West-Duitsland betekent dit niet
zoveel, omdat de positieve mcb's reeds
grotendeels afgebouwd zijn en in abso
lute zin niet zo hoog zijn. Afbraak van
negatieve mcb's zonder begeleidende
maatregelen betekent een prijsverho
ging in de betrokken landen. Deze prijs
verhogingen kunnen weer produktiever-
hoging tot gevolg hebben, hetgeen
uiteraard niet gewenst is.
Afbraak van de mcb's leidt ertoe dat de
kunstmatige bescherming van de boe
ren tegen monetaire ontwikkelingen
wordt afgebroken en maakt de weg vrij
naar een marktconform landbouwbe
leid.
Kansen
De realisatie van de interne markt heeft
zowel direct als indirect gevolgen voor
de Nederlandse landbouw.
De Nederlandse agrarische sector bezit
van oudsher een relatief sterke concur
rentiepositie, en heeft dus een goede
uitgangspositie voor de nieuwe moge
lijkheden die de interne markt biedt. De
(coöperatieve) agrarische industrie zal
echter de nieuwe kansen moeten be
nutten.