CE) CE) (°D CE) CE)EE (gr) CD CE) CE) CE) CD, STATISTISCHE GEGEVENS OVER DE LANDBOUW IN DE EUROPESE GEMEENSCHAP EN HAAR TWAALF LID-STATEN VERGELIJKING TUSSEN DE EUROPESE GEMEENSCHAP (EUR 12), DE VERENIGDE STATEN EN DE SOVJETUNIE EUR 12 USA SSSR LANDBOUWGROND (1984) oppervlakte cultuurgrond (OCG) 000 ha van het grondgebied 424 BH 12044 H 2873 van de cultuurgrond bouwland EÜ grasland boom wijn en olijfgaarden 38.3 59.9 39.3 55.7 4OH 50.9 bt.6 (1980) LANDBOUWBEDRIJVEN (1983) 1000 eenheden gemiddelde oppervlakte ha met meer dan 20 ha AGRARISCHE BEROEPSBEVOLKING (1984) 000 personen PRODUKTIVITEIT VAN DE LANDBOUW 11984) procentueel aandeel van de landbouwers in de civiele beroepsbevolking procentueel aandeel van de Landbouw in het bruto binnen lands produkt (BBP) PRODUKTIE (1984) mld ECU gevens Beschik 32,9 dierlijke produktie in van de produktiewaarde plantaardige produktie in /o van de produktiewaarde 59 51 BUITENLANDSE HANDEL LANDBOUW- PRODUKTEN (1984) mld ECU invoer J uitvoer Bron EUROSTAT en hel Directoraat generaal Landbouw van de Commissie van de Europese Gemeenschappen (1) Exclusief de niet continentale en de overzeese gebiedsdelen (2) Inclusief Noordierland (3) SSSR Unie van Socialistische Sovietrepublieken |4M ECU (3.2 1987) - 42.67 BFR/LFR 2.06 DM 7,79 DKR 145.81 PTA 6,87 FF 0.75 UKL 151.09 DR 1466.70 LIT 0,78 IRL 2.32 HFL 160.43 ESC 115 USD landbouwprijzen in de verschillende lid staten aan elkaar gelijk moeten zijn. In de praktijk van het gemeenschappelijk landbouwbeleid heeft men niet aan dit beginsel vast kunnen houden. Politieke weerstanden tegen de gevolgen van wisselkoersveranderingen hebben tot prijsverschillen geleid en om deze prijs verschillen te handhaven, is men gaan werken met heffingen en subsidies op in- en uitvoer: de mcb's. De mcb's zul len in 1992 definitief verdwenen moe ten zijn om het vrije verkeer en het op heffen van de grenscontroles mogelijk te maken. Op 17 juni 1988 hebben de Europese ministers van landbouw een akkoord bereikt over de afbouw van mcb's in vier etappes tot 1992. Voor landen met positieve mcb's (exportsub- 34 sidies en importheffingen) zoals Neder land en West-Duitsland betekent dit niet zoveel, omdat de positieve mcb's reeds grotendeels afgebouwd zijn en in abso lute zin niet zo hoog zijn. Afbraak van negatieve mcb's zonder begeleidende maatregelen betekent een prijsverho ging in de betrokken landen. Deze prijs verhogingen kunnen weer produktiever- hoging tot gevolg hebben, hetgeen uiteraard niet gewenst is. Afbraak van de mcb's leidt ertoe dat de kunstmatige bescherming van de boe ren tegen monetaire ontwikkelingen wordt afgebroken en maakt de weg vrij naar een marktconform landbouwbe leid. Kansen De realisatie van de interne markt heeft zowel direct als indirect gevolgen voor de Nederlandse landbouw. De Nederlandse agrarische sector bezit van oudsher een relatief sterke concur rentiepositie, en heeft dus een goede uitgangspositie voor de nieuwe moge lijkheden die de interne markt biedt. De (coöperatieve) agrarische industrie zal echter de nieuwe kansen moeten be nutten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 34