É!ÊÊÊUaÊÈm»tmJÊ»a**ÊÊtm*^ Europese schaal IHI Nederlands kwallteltsprodukt vindt in Europa een warm onthaal. arbeidsplaatsen. Overigens verwacht ik dat, zolang de Europese landen geen gelijke belastingtarieven hebben, we nog jarenlang met een uitgebreide ac cijnsadministratie blijven zitten.' De harmonisatie van produktvoorschrif- ten zal ook een - zij het bescheiden - invloed op het bedrijf van Lavrijsen hebben. 'Onze kwaliteitsnormen liggen uitge sproken hoog, en we willen daar niet aan tornen', zegt Lavrijsen gedeci deerd. 'Bij het gebruik van grondstoffen en additieven gaan we selectief te werk. Toch moeten we bij de ontwikke ling van een nieuw artikel of een nieu we produktielijn kijken naar de wetge ving van vier, vijf of zes landen waar het produkt wordt afgezet. Daar komen nu nog grote verschillen in voor. Omdat het niet goed mogelijk is om voor alle landen gedifferentieerde produkten te fabriceren, moet je echt laveren om aan alle regels en voorschriften tegemoet te komen. Uniformiteit in voorschriften en ingrediëntendeclaraties zou dus inder daad een grote vooruitgang beteke nen.' Niet alleen zullen de markten eenvoudi ger toegankelijk worden, ook de geld stroom - resultaat van alle inspannin gen - zal ongeremder vloeien. Lavrij sen: 'Momenteel factureren we in Ne derlandse guldens. Niet alle afnemers zijn daar even content mee, maar voor ons sluit het natuurlijk de koersrisico's uit. Naar mijn gevoel zou het een enor me vooruitgang betekenen als we één Europese valuta, de ECU, zouden heb ben. Daar ben ik een warm voorstander van.' Het jaar 1992 wordt in ondernemers kringen snel geassocieerd met schaal vergroting en fusies. Hoe denkt Lavrij sen de Europese uitdaging op te pak ken? 'Wij denken momenteel eerder aan ver breding van ons assortiment dan aan vergroting van de bestaande lijnen. Daarbij vind ik het van belang het hele bedrijf overzichtelijk te houden. Hechte re samenwerking met een aantal toe leveranciers is naar mijn smaak aan trekkelijker dan het eigen bedrijf sterk op te tuigen. Maar om de kwaliteit te waarborgen en doublures te voor komen gaan we bij het kiezen van onze partners selectief te werk. Zo zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe produkten voor een brede markt. Onlangs hebben we een produk tielijn geïnstalleerd voor een zoge naamd kapselgebak, de Swiss-rol. Dat type gebak kan de drager zijn voor een groot aantal smaakvarianten. Kijk, zo kan je het assortiment overzichtelijk houden. Alleen op die manier kunnen we onze onderneming runnen zonder loodzware overhead. Toch zal er niet aan te ontkomen zijn, dat op gezette tijden moet worden ge ïnvesteerd. Al meerdere malen hebben we voor belangrijke financiële beslissin gen gestaan. In die gevallen hebben we steeds een goed klankbord gehad aan de heer Bressers, directeur van de plaatselijke Rabobank met wie wij een open contact hebben. Daarnaast heb ben wij nog een particuliere bedrijfs economisch adviseur, ten/vijl in dit ver band ook onze accountant moet wor den genoemd. Voor dat soort zaken heb je echt externe gesprekspartners nodig.' Lavrijsen heeft zijn blik op de toekomst gericht. Hoe zijn bedrijf er in 1995 uit ziet? 'Ik verwacht, dat we tegen die tijd in omzet met minstens 50% gegroeid zijn. Dan hebben we het goed gedaan; maar wie weet welke uitdagingen we nog tegenkomen...' PdMM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 28