'1992 is voor ons al begonnen' Lavrijsen Food bv j ONDERNEMER IN EUROPA 4 27 'Ik ben een beetje rusteloos van aard.Het klinkt bijna als een veront schuldiging als de heer A. C. Lavrijsen dit uitspreekt, terwijl hij verslag doet van de ontwikkeling van zijn onderneming. Het is in ieder geval geen onlucratieve karaktereigenschap gebleken. Wat begonnen was als het rendabel maken van vrije tijd, groeide uit tot een onderneming met een Europese actieradius. 'Onze familie heeft hier in Reusel al jaren een melkventersbedrijf geëx ploiteerd. Zo n vijftien jaar geleden hebben we het plan opgevat om op onze vrije woensdag koffiewafels uit België te importeren om hier in de Kempen aan de man te brengen; en met succes. De reputatie van de wa fels drong door tot een gerenommeerde banketgrossier, die de wafels van Lavrijsen als vast produkt in het assortiment ging voeren. Maar ook in omgekeerde richting kwam het handelsverkeer op gang toen Lavrijsen dooréén van de voornaamste banketbakkerijen werd gevraagd om de export van Nederlands gebak naar België tot ontwikkeling te bren gen.' eze samenwerking en de groei heeft Lavrijsen doen besluiten te participeren in het bedrijf van één van zijn relaties, Everaers Banket Bakkerijen te Steenbergen. De exportactiviteiten van de firma Lavrijsen namen ge staag toe. Na België werd de Franse markt ontgonnen. Engeland volgde niet veel later. Italië en Zwitserland werden aansluitend in ontwikkeling genomen en thans is de penetratie in de Spaanse markt aan de orde. Met zijn produkten onder eigen naam en onder 'private label' noteert Lavrij sen een exportomzet in de orde van zo'n f 20-25 miljoen. Grossiers en grote winkelketens vormen zijn directe afne mers. Een gerenommeerd Belgisch winkelconcern heeft niet minder dan 12 produkten vast in het assortiment, meldt Lavrijsen niet zonder trots. Europese markt al een feit Als je het scala van internationale acti viteiten van Lavrijsen overziet, rijst on willekeurig de vraag welke invloed de eenwording van de Europese markt op zijn onderneming zal hebben. Lavrijsen: 'Eerlijk gezegd, vragen wij ons dat ook regelmatig af. Op nieuwe ontwikkelin gen moet je vanzelfsprekend inspelen om er maximaal profijt van te trekken. Momenteel word je als ondernemer overgoten met boeken en tijdschriften over de eenwording van de Europese markt. Men doet er duidelijk alles aan om het midden- en kleinbedrijf 'Europa- minded' te maken. Van wat ik heb ge zien, ligt het accent op technologie en landbouw; voor ons type bedrijf is het aanbod niet groot. Van tijd tot tijd be zoek ik een seminar, maar je merkt dan vaak dat de informatie elkaar overlapt. Als ik afga op wat ik zoal lees, ver wacht ik niet dat '1992' voor ons bedrijf op korte termijn zo'n grote invloed heeft. We rekenen heel Europa nu al effectief tot ons werkterrein. Voor alle grensbelemmeringen en -formaliteiten hebben we zelf al oplossingen gezocht en gevonden. De enige beperkende factor in onze geografische reikwijdte is de houdbaarheid van ons produkt. Zo'n acht a negen weken (inclusief trans port) kunnen we de kwaliteit - die bij ons erg hoog in het vaandel staat - ga randeren. Griekenland zullen we dus niet zo snel als markt gaan aanboren.' Hoewel de invloed van '1992' zich nog niet zo nadrukkelijk manifesteert, is La vrijsen wel van mening dat de eenwor ding van de Europese markt op termijn voordeel moet betekenen. Het concrete jaartal 1992 als datum van ingang lijkt hem echter hoog gegrepen. Een van de consequenties is het opruimen van fysieke grensbelemmeringen. 'Minder wachttijd aan de grens moet vanzelfsprekend leiden tot lagere distri- butiekosten en snellere aflevering. Ik teken er echter wel bij aan, dat we de expeditie helemaal hebben uitbesteed. Een goed gespecialiseerde transpor teur kan dat, zeker in het buitenland, al tijd beter doen dan wijzelf. Uiteindelijk zal in het documententra ject een aanzienlijke verlichting moeten worden aangebracht. In feite hadden we daar zelf al een oplossing voor ont wikkeld in de vorm van een geavan ceerd computerprogramma. De hele bestelprocedure, de paklijsten en de grensdocumenten komen er zo uitrol len. We besparen daarmee drie tot vier

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 27