...want lang zaam maar zeker groeien in het spoor van het grote re gebeuren andere typen economische relaties... drijvigheid. Daarbij ligt de tijd achter ons dat bedrijven met fiscale of sociale lokkertjes binnengehaald konden wor den. Die worden voor een vestigingsbe slissing van steeds minder betekenis. Andere criteria winnen snel aan ge wicht. En dan denk ik dat Nederland wel over sterke punten beschikt. Zowel qua infrastructurele voorzieningen, qua scholingsgraad, hopelijk ook qua ar beidsklimaat, komen we goed uit de bus.' De velden op het doek blijven nu vaag. zijn niet duidelijk begrensd. We raken op het onzekere terrein van de politieke besluitvorming. In Klarenbeeks visie zet het bedrijfsleven zijn lange lijnen uit en zijn de politici de codificateurs: de vast leggers van de spelregels waar de maatschappelijke realiteit aan toe is. In Klarenbeeks betoog komt nu het Rap port Delors - de laatste significante ont wikkeling - centraal te staan. 'De voornaamste waarde van het Rap port Delors is dat nu de politici een bloedproef in uitzicht is gesteld. Wie beweert dat hij hard wil gaan, moet be wijzen hoe bewust hij handelt. Zonder het totstandkomen van een monetaire unie is de Europese eenwording op lan gere termijn een moeizame en nauwe lijks houdbare aangelegenheid. De poli tieke consequenties liegen er niet om. Politici hebben zich vast te leggen op hun bewegingsruimte. Op woordenspel kun je geen investeringsbeslissingen baseren. Anderzijds moeten we ook oog hebben voor het onmogelijke! Ik geloof niet dat het Engeland van me vrouw Thatcher aan het eind van dit jaar zal toetreden tot het Europese Mo netaire Stelsel. Toch zullen ze een keer komen, de Engelsen, want ook zij zul len ooit tot de ontdekking komen dat het economisch en politiek voordelen heeft, te moeten bewegen binnen de smalle marges van het EMS. Zo is bij voorbeeld de vraag interessant of in Engeland had kunnen gebeuren wat daar het afgelopen jaar is gebeurd, als het pond in het EMS zou hebben geze ten. Ik denk minder gemakkelijk. Nu is er op puur binnenlandse gronden een riskante monetaire politiek gevoerd en die heeft zich tegen de beleidsmakers gekeerd: snelle toeneming van de geld- hoeveelheid, snelle stijging van de in flatie en een excessief op de rente-rem trappen om de zaak in evenwicht te houden. Met het pond in het EMS was dat beter te beheersen geweest. Nee, ik sluit niet uit dat de Engelsen die stap nog wel een keer willen zetten. Mis schien onder een volgende premier en natuurlijk als de koers van het pond gunstig is.' Klarenbeek mengt toch wat lichtere tin ten bij. 'Alhoewel ik het proces van Europese monetaire eenwording zich nog niet zo keurig via de gestelde tijdlijnen zie vol trekken, zie ik via andere lijnen de lan den toch wel naar elkaar toegroeien. De laatste jaren is een grotere samen hang ontstaan. Die samenhang kan steeds minder geweld worden aange daan. Duitsland werd onlangs naar aanleiding van een rente-aanpassing op haar gedrag in EMS-verband aange sproken door Italië. De Italianen vinden nu dat, wanneer de Duitsers hun rente bewegen, ze ook moeten kijken naar de effecten in Italië. Ik denk dat vijf jaar geleden zo'n Italiaanse oprisping on denkbaar was. Daaruit kun je afleiden dat het klimaat toch aan het veranderen is. Als de Italianen anderen aanspre ken, kunnen ze zelf ook aangesproken worden; bijvoorbeeld omdat ze nog al tijd uit de pas lopen wat de bandbreed te van de lire betreft.' Met het verschijnen van het Rapport Delors, is de druk op het politieke cir cuit weer wat vergroot. Eerst heeft het grote bedrijfsleven haar gewicht in de schaal gegooid, nu hebben de presi denten van de centrale banken van de lidstaten daar nog een schepje boven op gedaan. Klarenbeek: 'de politici wor den steeds dichter naar het gaatje toe gedrongen, maar nuances en geleide lijkheid blijven onderdeel van het re cept.' 'De centrale bankpresidenten hebben nu een concreet pad uitgestippeld. Daarmee is de monetaire eenwording uit de legendevorming gehaald. Het is nu afwachten wat politici er mee doen. Ik denk voorshands: helemaal niks. Po litiek is 'leuke dingen voor de mensen'. Maar de publieke opinie is op het stuk van de Europese integratie tot dusverre nog nauwelijks tot bewustheid geko men, ook niet in Nederland. De conse quenties spreken ook heel lastig tot de verbeelding. Neem bijvoorbeeld maar de inkomstenbelasting. Ik moet nog zien hoe de Nederlandse man of vrouw in de straat op dat soort dilemma's zal antwoorden, ieder land heeft wat dat betreft zijn eigen klimaat en tradities. Voordat geaccepteerd wordt dat die be lastingen door Brussel worden vastge steld en ook naar Brussel verdwijnen, zal er bij een heleboel mensen nog een heleboel in het denken moeten veran deren. We kunnen wel lelijk doen tegen Engeland, maar als puntje bij paaltje komt, moet ik nog zien hoe er in de verschillende landen op dit soort zaken wordt gereageerd. Al met al is de Euro pese eenwording een proces van grote geleidelijkheid. De onderlinge afstem ming tussen landen zal steeds meer gaan overheersen, maar de voortgang zal telkenmale beperkt zijn. Ik vergelijk het graag met de processie die jaarlijks plaatsvindt in het Luxemburgse plaats je Echternach. Daar gaan ze twee pas sen vooruit, een pas achteruit, en dan weer twee vooruit, enzovoorts.' Op ons verzoek werkt Klarenbeek het fiscale detail op het doek nog iets ver der uit. De problematiek van de belas tingen lijkt een groot struikelblok in het eenwordingsproces. 'Het is inderdaad een heel lastig pro bleem. Nationale huishoudingen, natio nale belastingstelsels en nationale so ciaal-economische klimaten zijn buiten gewoon lastig in harmonie te brengen met regelgeving die aandringt op uni formering. Het hele belastingsysteem heeft sporen in alle hoeken van de maatschappelijke werkelijkheid. Ik denk dat de bandbreedtebenadering, zoals die wat de BTW betreft nu in Brussel voorligt - en die ook al heel lastig is - een hele verstandige is. De bronbelas ting is dynamiet. Ook hier fnuikt het feit dat er nationale huishoudingen zijn die moeten worden gefinancierd. Ministers van Financiën - ook de Nederlandse - laten zich in hun standpuntbepaling rondom de bronbelasting voor een be langrijk deel leiden door de effecten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 20