Systemen, mensen en dienst verlening in harmonie brengen Interview met drs. R. B. J. van Eldik Op 1 juli aanstaande neemt drs. R. B. J. van Eldik afscheid als lid van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland. Gedurende 12'>2 jaar heeft hij leiding gegeven aan een aantal belangrijke aandachtsgebieden, waarin hij een initiërende en coördinerende rol heeft gespeeld. Een toegewijde, veelzijdige coöperator, zo wordt hij doorzijn omgeving gekenschetst. Met hem hadden wij een geanimeerd vraaggesprek; niet alleen om terug te kijken, maar ook om vooruit te zien. k heb het geluk gehad dat ik kwam in een organisatie die volop in verandering was, zowel intern, nationaal als internationaal', is de reactie van Van Eldik als je naar een algemene impressie van zijn Rabo-tijdperk vraagt. 'In de laatste 12'/2 jaar lijkt in ons bankbedrijf meer veranderd dan in de 80 jaren die eraan vooraf gingen. Bij heel wat nieu we ontwikkelingen heb ik mee aan de wieg gestaan; hebben we als organisa tie een trendsettende rol kunnen spe len.' Direct laat Van Eldik daarop volgen: 'Maar het uiteindelijke succes is niet aan mij, maar in de eerste plaats te danken aan de inzet van de vele ge kwalificeerde medewerkers die mij daarbij terzijde stonden.' Toen drs. R. B. J. van Eldik op 1 febru ari 1977 aantrad als lid van de Hoofd directie van Rabobank Nederland, bracht hij een rijke ervaring vanuit zijn vorige werkkringen HVA en Enka in. Belast met de leiding over het werkge bied Administratie en Organisatie had hij nog een flink stuk pionierswerk te verrichten. 'Op een aantal fronten lag het bankwezen toen achter op het 'an dere' bedrijfsleven, bijvoorbeeld op het terrein van bestuurlijke informatie en kostenbudgettering. Dat was een van mijn eerste projecten.' Informatievoorziening en verant woordelijkheid 'In mijn HVA-tijd had ik een zeer goed begrotingssysteem leren kennen. In die vanouds koloniale organisatie was een dergelijk sturingsinstrument van door slaggevend belang; een oude vorm van 'remote control'. Als je ergens in de tro pen zat, was het onmogelijk om 'even' overleg met het hoofdkantoor in Am sterdam te plegen. Een antwoord liet een week of drie op zich wachten, want dat ging nog per brief. Binnen de be groting kregen we mandaat en moe sten we afwijkingen kunnen verant woorden. Met veel genoegen heb ik de oude er varing in mijn nieuwe functie nuttig kun nen maken. In essentie functioneert het budgetsysteem van vandaag nog steeds op de wijze zoals we het des tijds hebben ingevoerd. Het heeft er sterk toe bijgedragen dat de kosten van Rabobank Nederland inzichtelijk - en vooral ook beheersbaar - zijn gewor den. In onze coöperatieve organisatie acht ik dat van groot belang. Naar mijn gevoel wordt er vooral in de laatste ja ren heel verstandig mee omgegaan. Het is ook een leerproces: als het ont aardt in een systeem van 'misdaad straf' werkt het tegen je; als het gehan teerd wordt als een systeem om eigen verantwoordelijkheid te dragen, je 'faits et gestes' onder controle te krijgen, dan kan het echt een bijdrage leveren. Een tweede project uit die tijd betrof de bestuurlijke informatie. Toen ik bij de organisatie in dienst kwam, was van het tussentijdse resul taat weinig meer bekend dan een wat moeilijk toegankelijk kwartaalrapport van de accountantsdienst, dat gevuld werd met een verzameling gegevens uit verschillende hoeken van het be drijf. Eenmaal per jaar trokken we bij wijze van spreken het totaal van de kosten af van het totaal van de op brengsten en dan bleek dat het weer goed was gegaan. Nu hebben we een simpele set kerngegevens geselec teerd, waarmee de Hoofddirectie eens per maand de meest relevante gege vens krijgt gepresenteerd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 9