Vervolg van pagina 3 talingsopdrachten in uitvoering geven. Het spreekt vanzelf dat een systeem dat met dergelijke confidentiële infor matie omgaat, van een optimale bevei liging is voorzien om te waarborgen dat uitsluitend de rechthebbende partij, de rekeninghouder, zich toegang kan ver schaffen. Elke onderneming die aange sloten is op Telebankieren, krijgt de be schikking over een zelf te bepalen aan tal chipcards. De Telebankpas met PIN-code vormt de sleutel tot het Tele- bankieren-systeem. Een bedrijf kan naar smaak en/of echelon de mate van beschikbaarheid van het systeem re gelen. Daarnaast regelt de chipcard de bevoegdheden voor de communicatie met de bank. De mogelijkheden hierbij zijn: alleen ophalen van informatie, al leen verzenden van betaalopdrachten, of beide. Alle informatie wordt gecodeerd over gebracht, zodat het bij een onverhoop te inbraak in het systeem toch onmo gelijk is de gegevens te ontcijferen. De periode dat de informatie op het netwerk verblijft, is overigens bijzonder kort. Bloksgewijs worden alle gege vens elektronisch tussen ondernemer en bank verzonden. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de lijnen slechts gedu rende korte tijd zijn bezet, en hierdoor kosten worden gespaard, maar boven dien wordt de kans op wederrechtelijk aftappen van de informatie praktisch onmogelijk gemaakt. Het spreekt bijna vanzelf dat met een produkt als Telebankieren de imple mentatie gefaseerd moet geschieden. Het gaat immers niet om een eenvou dig 'van-de-plank-produkt', maar om de toepassing van geavanceerde data communicatie. Desondanks wordt de ondernemer in het midden- en kleinbe drijf via de krant en de televisiereclame op de hoogte gesteld van het nieuwe elektronische produkt en zijn mogelijk heden. Juist omdat het niet om een in- stant-produkt gaat is een goede voor bereiding bij de implementatie ervan een vereiste. De invoering heeft im mers vérstrekkende gevolgen voor de financiële administratie en het finan cieel beheer. Maar de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf - waarvan bijna 40% over een personal computer beschikt - heb ben in toenemende getale belangstelling voor administratieve automatisering. Rabobank Telebankieren en het elek tronisch bankieren in zijn algemeen heid, komen tegemoet aan de wensen van de ondernemer, en zorgen voor sneller, kostenbesparend en betrouw baar betalingsverkeer en een doelmati ge financiële administratie. Met de introductie van Rabobank Tele bankieren is er een produkt op de markt gekomen, dat wegens het geko zen systeem, zijn gebruiksmogelijkhe den en - vriendelijkheid én door de unieke beveiliging werkelijk toonaan gevend is. Inspanning sorteert effect Onlangs vond op het Utrechtse kantoor van Rabobank Nederland een bijzon dere voorlichtingsbijeenkomst plaats, bestemd voor de beleggingsadviseurs van de aangesloten banken. Aanleiding vormde de beursintroductie van DAF, waarvan de inschrijving open staat van 24 mei tot en met 1 juni. Net zoals bij de beursgang van DSM het geval was, werd met het oog op de introductie van DAF een informatieve bijeenkomst voor adviseurs belegd opdat onze effecten- cliënten vanuit een gedegen achter grondkennis over dit nieuwe fonds kun nen worden voorgelicht. De kwaliteit van het effectenbedrijf begint immers met de kwaliteit van onze voorlichting. De deelnemers aan de bijeenkomst kregen na een inleiding van de heer F. H. J. Boons, lid van de Hoofddirectie, een bedrijfspresentatie van het DAF- concern te zien, gevolgd door een eigen analyse van het fonds, samen gesteld door de activiteit Beleggings- onderzoek. Inspanningen als deze dragen bij aan de versterking van de positie die het ef fectenbedrijf in ons dienstbetoon in- Tegelijkertijd werden in Alkmaar en Oisterwijk de eerste contracten voor Rabo bank Telebankieren gesloten. In Alkmaar plaatsten de heren F. de Wit (I) van Telexburo Alkmaar en G. P. van Deventer, directeur van Rabobank Zuivelbank Alkmaar, hun handtekening. In Oisterwijk kregen American Dental Trading en Ambiance - vertegenwoordigd door respectievelijk de heren Van Eijndhoven (r) en Beek (I) door middel van Te lebankieren rechtstreeks toegang tot de Rabocomputer. Ook de heren Aerts en Foucher (staand) alsmede directeur Verhoeven van Rabobank Oisterwijk waren ingenomen met deze nieuwe distributievorm.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 4