Stapsgewijze invoering
1987 op verzoek van de overheid uit
gebrachte advies van de Commissie
Structuur en Financiering Gezond
heidszorg, kortweg Commissie-Dekker,
genoemd naar de voorzitter van deze
commissie.
De commissie komt in haar rapport tot
de conclusie dat de structuur en finan
ciering van de gezondheidszorg is ver
stard.
Zij doet voorstellen voor een betere kos
tenbeheersing, met als kern een doel
matige, kwalitatieve en betaalbare ge
zondheidszorg.
In haar in maart 1988 verschenen nota
'Verandering Verzekerd' ontvouwt de
regering haar uitgewerkte plannen voor
de gezondheidszorg. Het blijkt, dat de
regering de voorstellen van de Com
missie-Dekker in grote lijnen heeft
overgenomen, maar de rol van de
overheid in het geheel nog wat verder
heeft aangescherpt. In deze nota zet
de regering tevens uiteen hoe de pro
blemen van het huidige stelsel zouden
kunnen worden opgelost.
Een van de meest belangrijke kenmer
ken uit deze nota is het uitgangspunt
dat de gezondheidszorg en de maat
schappelijke dienstverlening in één
stelsel zullen worden ondergebracht.
Voorts zal er naar worden gestreefd te
komen tot een verplichte basisverzeke
ring voor alle ingezetenen van Neder
land. Het overgrote deel van alle zorg
voorzieningen (voor ongeveer 85% van
de kosten) komt in deze basisverzeke
ring. Daaraan kan vrijwillig een aanvul
lende verzekering worden gekoppeld,
die de overige voorzieningen (15%)
van het 'totale' zorgenpakket omvat.
De inhoud van de basisverzekering zal
van overheidswege worden vastge
steld. Voor de vrijwillig te sluiten aan
vullende verzekering zullen minimum
pakketeisen worden opgesteld. De uit
voering van deze verzekeringen komt
in handen van de ziekenfondsen en
particuliere verzekeraars. Zij worden
zogenaamde zorgverzekeraars; het
onderscheid tussen beiden vervalt.
De premie voor de basisverzekering
zal volgens de nota voor het grootste
gedeelte afhankelijk worden gesteld
van het inkomen. Daarnaast zal een
deel van de premie gaan bestaan uit
een vast bedrag per verzekerde (nomi
nale premie).
Voor verzekeraars geldt voor het basis
pakket een onbeperkte acceptatie
plicht. Ook voor het aanvullende pak
ket is naar de mening van de overheid
acceptatieplicht nodig.
Uit een Centrale Kas, gevoed door van
rijkswege ontvangen gelden en van
verzekerden ontvangen premies, zul
len verzekeraars op basis van 'objec
tieve criteria' uitkeringen krijgen. Het
volume, de prijs en de kwaliteit van
zorg zullen in contracten tussen de
zorgverzekeraars en de aanbieders
van zorg moeten worden vastgelegd
binnen door de overheid te stellen
randvoorwaarden.
Met het aannemen op 13 oktober 1988
van het wetsontwerp tot wijziging van
de Ziekenfondswet en de AWBZ werd
door de Tweede Kamer een eerste
aanzet gegeven tot de invoering van
de basisverzekering voor ziektekosten
verzekering naar het model van de
Commissie-Dekker en door de rege
ring verder uitgewerkt.
De regering heeft gekozen voor een
geleidelijke, stapsgewijze uitvoering
van de plannen o.m. in verband met in
komenseffecten, wet- en uitvoerings
technische problemen. Het streven is
erop gericht in 1992 (een belangrijk
de kosten van behandeling door een
psychiater of zenuwarts, en verblijf in
een psychiatrisch ziekenhuis dan wel
een psychiatrische afdeling van een al
gemeen ziekenhuis). Ook kunst- en
hulpmiddelen (zoals kosten voor hoor-
toestellen, bepaalde prothesen, hulp
middelen bij diabetes) zijn in het pakket
besloten.
Door de uitbreiding van de AWBZ is
een deel van de dekking van de parti
culiere ziektekostenverzekering verval
len. Hierdoor kon een aanzienlijke pre
mieverhoging, als gevolg van sterke
stijging van de schadelast in de ge
zondheidszorg, worden voorkomen.
Naast de hierboven genoemde ge
zondheidsverstrekkingen zullen ook
een aantal voorzieningen uit de maat
schappelijke dienstverlening onder de
AWBZ worden gebracht. Zo vallen de
gezinsverzorging en de sociaal-peda-
*0*
De beteugeling van de kostengroei in de gezondheidszorg heeft een hoge
prioriteit.
jaar in de geschiedenis) de stelselher
ziening rond te hebben.
Op 1 januari 1989 zijn de eerste be
langrijke maatregelen ingegaan. De in
voering van een (vaste) nominale pre
mie in de ziekenfondsverzekering en
de publiekrechtelijke ziektekostenver
zekering (hoofdzakelijk voor ambtena
ren van provincies en gemeenten en
voor politiepersoneel) werd een feit.
Tegelijkertijd is de procentuele premie,
die op loon, pensioen of uitkering wordt
ingehouden, omlaag gegaan.
Het pakket verstrekkingen dat door de
AWBZ (Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten) wordt vergoed, zal wor
den uitgebreid. Deze maatregel geldt
voor iedereen, dus ook voor particulier
verzekerden.
Het gaat daarbij om onderdelen van
kortdurende psychiatrische hulp (zoals
gogische diensten vanaf 1 januari jl. al
onder deze wet.
Het is duidelijk dat het kabinet het niet
heeft laten zitten bij de eerste daadwer
kelijk getroffen maatregelen ter verbe
tering van de structuur en financiering
in de gezondheidszorg.
Dit blijkt al uit het inmiddels genomen
kabinetsbesluit om vanaf 1 januari
1990 ook de huisartsenhulp naast an
dere voorzieningen zoals revalidatie-
hulp, epilepsiebestrijding en erfelijk-
heidsonderzoek, onder de AWBZ te
brengen. Ook deze maatregel heeft
verschuiving van premie en/of voor
waarden voor de verzekerden tot ge
volg.
Vervolg op pagina 31