Betaalbare gezondheidszorg kwestie van gezamenlijke inspanning 24 n Gevraagd naar wat mensen het belangrijkste vinden in hun leven, is het thema gezondheid' het meest gegeven antwoord. Ge zondheidzorg wordt - in het ver lengde daarvan - als een instituut gezien, waarmee ook in tijden van bezuiniging met grote behoed zaamheid dient te worden omge gaan. Dat is niet verwonderlijk, want het is een onderwerp dat ons allemaal raakt. Al jaren wordt ge werkt aan plannen om de stijgen de kosten van de gezondheids zorg betaalbaar te houden. De fi nanciering van de gezondheids zorg zal daartoe op een andere leest moeten worden geschoeid. Een proces van lange adem. p 1 april 1986 is een drietal wetten van kracht gewor den, waarmee een aanvang werd gemaakt met de stel selwijziging ziektekosten verzekering. Het betreft de Wet op de Toegang Ziektekostenverzekeringen (WTZ); de Wet Medefinanciering Over vertegenwoordiging Ouderen in het Ziekenfonds (MOOZ) en de Wet Inter ne Lastenreservering Particuliere Ziektekostenverzekeringsbedrijf (ILPZ). De achtergrond en de werking van deze wetten laten zich als volgt sa menvatten. Door de invoering van de Wet op de Toegang Ziektekostenverzekering wer den het bejaardenziekenfonds en ook het vrijwillige ziekenfonds opgeheven. Verzekerden uit het bejaardenzieken fonds gingen over naar het verplichte ziekenfonds, terwijl de verzekerden uit het vrijwillige ziekenfonds deels wer den overgeheveld naar het verplichte ziekenfonds en deels naar de particu liere verzekering. Voortvloeiend uit deze wet werd een aantal voorschriften voor de particulie re verzekeraars (een zgn. regelgeving) van kracht om de ruim 800 000 verze kerden uit het vrijwillig ziekenfonds op te vangen. Deze regelgeving hield een aantal maatregelen in, waarmee de wetgever de toegang tot de gezond heidszorg garandeerde aan degenen die niet meer in het ziekenfonds vielen. Als gevolg van een wetswijziging per 1 januari 1989 kunnen personen ouder dan 65 jaar desgevraagd hun particu liere ziektekostenverzekering binnen een bepaalde periode omzetten in een speciale ziektekostenverzekering, de zgn. 'standaardpakketpolis'. Deze ver zekering is inhoudelijk nagenoeg gelijk aan de ziekenfondsverzekering. De wet Medefinanciering Oververtegen woordiging Ouderen in het Ziekenfonds is van tijdelijke aard. Deze wet verplicht de particulier verzekerden bij te dragen in de kosten die de ziekenfondsen heb ben, doordat zij een relatief groot aantal bejaarden verzekerd hebben. De Wet Interne Lastenreservering Par ticuliere Ziektekostenverzekeringsbe- drijf schrijft voor, dat verzekeraars met een naar verhouding gunstige leeftijd sopbouw van hun portefeuille een bij drage moeten leveren ten behoeve van verzekeraars met een wat 'verouderde' portefeuille (ook wel vergrijzing van de portefeuille genoemd). Commissie-Dekker Bij deze drie wetten is het niet geble ven. De overheid en ook andere orga nisaties die bij de gezondheidszorg be trokken zijn zoals het KLOZ (Kontaktor- gaan Landelijke Organisaties van Ziek tekostenverzekeraars), hebben niet stil gezeten om plannen te ontwikkelen of voorstellen te doen ter verbetering van de gezondheidsstructuur en de finan ciering daarvan. Het meest belangrijke is wel het in E. M. H. Schooleman Marketing Verzekeringen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 24