Betaalbare gezondheidszorg
kwestie van gezamenlijke inspanning
24
n
Gevraagd naar wat mensen het
belangrijkste vinden in hun leven,
is het thema gezondheid' het
meest gegeven antwoord. Ge
zondheidzorg wordt - in het ver
lengde daarvan - als een instituut
gezien, waarmee ook in tijden van
bezuiniging met grote behoed
zaamheid dient te worden omge
gaan. Dat is niet verwonderlijk,
want het is een onderwerp dat ons
allemaal raakt. Al jaren wordt ge
werkt aan plannen om de stijgen
de kosten van de gezondheids
zorg betaalbaar te houden. De fi
nanciering van de gezondheids
zorg zal daartoe op een andere
leest moeten worden geschoeid.
Een proces van lange adem.
p 1 april 1986 is een drietal
wetten van kracht gewor
den, waarmee een aanvang
werd gemaakt met de stel
selwijziging ziektekosten
verzekering. Het betreft de
Wet op de Toegang
Ziektekostenverzekeringen
(WTZ); de Wet Medefinanciering Over
vertegenwoordiging Ouderen in het
Ziekenfonds (MOOZ) en de Wet Inter
ne Lastenreservering Particuliere
Ziektekostenverzekeringsbedrijf (ILPZ).
De achtergrond en de werking van
deze wetten laten zich als volgt sa
menvatten.
Door de invoering van de Wet op de
Toegang Ziektekostenverzekering wer
den het bejaardenziekenfonds en ook
het vrijwillige ziekenfonds opgeheven.
Verzekerden uit het bejaardenzieken
fonds gingen over naar het verplichte
ziekenfonds, terwijl de verzekerden uit
het vrijwillige ziekenfonds deels wer
den overgeheveld naar het verplichte
ziekenfonds en deels naar de particu
liere verzekering.
Voortvloeiend uit deze wet werd een
aantal voorschriften voor de particulie
re verzekeraars (een zgn. regelgeving)
van kracht om de ruim 800 000 verze
kerden uit het vrijwillig ziekenfonds op
te vangen. Deze regelgeving hield een
aantal maatregelen in, waarmee de
wetgever de toegang tot de gezond
heidszorg garandeerde aan degenen
die niet meer in het ziekenfonds vielen.
Als gevolg van een wetswijziging per 1
januari 1989 kunnen personen ouder
dan 65 jaar desgevraagd hun particu
liere ziektekostenverzekering binnen
een bepaalde periode omzetten in een
speciale ziektekostenverzekering, de
zgn. 'standaardpakketpolis'. Deze ver
zekering is inhoudelijk nagenoeg gelijk
aan de ziekenfondsverzekering.
De wet Medefinanciering Oververtegen
woordiging Ouderen in het Ziekenfonds
is van tijdelijke aard. Deze wet verplicht
de particulier verzekerden bij te dragen
in de kosten die de ziekenfondsen heb
ben, doordat zij een relatief groot aantal
bejaarden verzekerd hebben.
De Wet Interne Lastenreservering Par
ticuliere Ziektekostenverzekeringsbe-
drijf schrijft voor, dat verzekeraars met
een naar verhouding gunstige leeftijd
sopbouw van hun portefeuille een bij
drage moeten leveren ten behoeve van
verzekeraars met een wat 'verouderde'
portefeuille (ook wel vergrijzing van de
portefeuille genoemd).
Commissie-Dekker
Bij deze drie wetten is het niet geble
ven. De overheid en ook andere orga
nisaties die bij de gezondheidszorg be
trokken zijn zoals het KLOZ (Kontaktor-
gaan Landelijke Organisaties van Ziek
tekostenverzekeraars), hebben niet stil
gezeten om plannen te ontwikkelen of
voorstellen te doen ter verbetering van
de gezondheidsstructuur en de finan
ciering daarvan.
Het meest belangrijke is wel het in
E. M. H. Schooleman
Marketing
Verzekeringen