17 :r®S€laar| R®S€IAAR KiocRoy Het winkelcentrum De Roselaar te Roosen daal onderging een succesvolle 'facelift'. mografisch gebied, zoals teruglopende bevolkingsgroei, vergrijzing en gezins verdunning én ontwikkelingen op eco nomisch gebied, consequenties gehad voor het consumptiepatroon. Zo is de consument bij de aanschaf van dage lijkse goederen een prijsbewuster ge drag gaan ontwikkelen. Bij de aankoop van niet-dagelijkse, modegevoelige goederen is de consument daarente gen meer assortimentsgevoelig doch minder prijsbewust geworden. Het zo genaamde 'funshoppen' heeft in de ja ren tachtig, onder andere als gevolg van de toegenomen vrije tijd, zijn intre de gedaan. Consumenten zijn grotere waarde gaan hechten aan het verblijfs- klimaat in winkelgebieden. Daarnaast valt er aan de vraagzijde een verregaande marktsegmentatie te constateren: consumenten krijgen steeds meer behoefte aan een pakket winkelformules dat aansluit bij de eigen specifieke levensstijl. Te zamen hebben de hier genoemde ontwikkelingen tot gevolg gehad, dat met name supermarkten, goed gesor teerde grootwinkelbedrijven, discount zaken en de kleinschalige, op kwaliteit gerichte speciaalzaken goede omzet ten behaalden. Tenslotte was er aan de aanbodzijde van de markt sprake van een kosten stijging bij de ondernemers als gevolg van stijgende huur- en personeelskos ten en, met name in de jaren zeven tig, stijgende energiekosten. Hierdoor werd het voor ondernemers noodzake lijk een grotere omzet te realiseren. In de praktijk heeft dit veel verplaatsingen naar centra van hogere orde, en dus met grotere verzorgingsgebieden tot gevolg gehad. Dit laatste werd overi gens mede veroorzaakt door het feit

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 17