Milieubeleid harmonisatie op fytosanitair terrein Biotechnologie, en met name geneti sche manipulatie, biedt enorm veel mogelijkheden. In principe kunnen de meest uiteenlopende eigenschappen gegeven worden aan dieren, planten en micro-organismen. Biotechnologie kan worden ingezet op veel terreinen, onder andere bij de pro- duktie en verwerking, maar ook bij het oplossen van milieuproblemen. Hieruit blijkt dan ook het strategisch belang van biotechnologie. Daarnaast biedt toepassing van bio technologie nieuwe mogelijkheden voor verwerking en omzetting van agrarische produkten. Hierdoor zullen de grenzen tussen de verschillende agrarische grondstoffen vervagen. Dit laatste zal ook de toepassingsmogelijk heden van agrarische grondstoffen bui ten de voedingsindustrie aanzienlijk kunnen vergroten. Veranderende voedings- en distributiepatronen Een groter gedeelte van het voedsel zal in verder bewerkte vorm verkocht gaan worden. Het toenemend aantal eenpersoonshuishoudens en tweever dieners speelt hierbij een belangrijke rol. Enerzijds betekent dit, dat er meer vraag zal komen naar kant en klaar produkten die slechts behoeven te worden opgewarmd. Anderzijds zullen er meer verder voorbewerkte produk ten verkocht gaan worden, zoals kant en klare salades, vers geschilde aard appelen en geblancheerde groenten. Het gevolg hiervan zal zijn dat het be lang van de verwerkende industrie en I 4 de rol van het (groot)winkelbedrijf nog verder toeneemt. Dit maakt de afhan kelijkheid van de primaire agrarische sector van deze twee sectoren groter. Anderzijds betekent dit echter, dat het gedeelte in de consumentenprijs dat bestemd is voor de primaire producent afneemt, waardoor er meer ruimte ont staat om de prijs te differentiëren naar kwaliteit en specialiteit. De toenemende en veranderende rol van het grootwinkelbedrijf in de afzet van verse landbouwprodukten zal er toe leiden, dat men in toenemende mate eisen gaat stellen aan de toele veranciers, die op hun beurt deze ei sen moeten gaan doorgeven aan de primaire producenten. De concentratie die in de winkelorganisaties plaats vindt, zal ertoe leiden dat zij een mach tige partij worden. Zij zullen trachten met marktonderzoek aan te tonen wat de wensen van de consumenten zijn, om daarmee hun aanbod af te stem men op de vraag. De consumenten zullen ook in toene mende mate eisen stellen aan de her kenbaarheid en samenstelling van voe dingsmiddelen. De markt voor zoge naamde 'light'-produkten zal nog ver der groeien. In dit verband is het ook waarschijnlijk dat de consumptie van pluimveevlees zal toenemen. Pluim veevlees is aanzienlijk minder vet dan bijvoorbeeld varkensvlees. De consument wil ook exact weten waar zijn voedsel uit bestaat en wat de invloed van de in het voedsel aanwezi ge stoffen op zijn lichaam is. Daarnaast wil de consument verder worden geïn formeerd over de samenstelling en de herkomst van zijn voedsel. Milieu- en/of diervriendelijke produktie zijn voor een beperkte groep consumenten van groot belang. Deze twee ontwikkelingen maken het noodzakelijk dat voedingsmiddelen van elkaar onderscheiden kunnen worden. Voor verwerkte produkten is dat uiter aard reeds lang het geval. Maar ook voor verse of weinig bewerkte produk ten zal een dergelijke, zogenaamde merkenpolitiek noodzakelijk zijn. Het toekomstige milieubeleid zal met name in Nederland van grote invloed zijn op de ontwikkeling van de primaire agrarische sector en gedeeltelijk in het verlengde daarvan op de agribusiness. Het beleid met betrekking tot het ge bruik van bestrijdingsmiddelen en het oplossen van de mestproblematiek zul len hoe dan ook leiden tot een verho ging van de kostprijs voor de agrari sche producenten. Gezien het feit dat de milieudruk in de overige lidstaten van de EG kleiner is dan in Nederland, zal hierdoor de relatieve concurrentie positie van de Nederlandse primaire agrarische sector verslechteren. Op langere termijn zullen ook in de overige lidstaten milieu-maatregelen moeten worden genomen, waardoor de rela tieve concurrentiepositie van de Neder landse agrarische sector weer kan ver beteren. Gevolgen De in het voorafgaande geschetste ont wikkelingen zijn van belang voor de agrarische sector in de jaren negentig. In het navolgende zullen de ontwikke lingen in deze sector in grote lijnen worden weergegeven. Over het algemeen mag worden ver wacht dat de prijzen van landbouwpro dukten onder druk komen te staan. Dit wordt veroorzaakt doordat het land bouwbeleid van de Europese Gemeen schap ook de komende jaren marktge richt zal blijven. De ontwikkeling van de landbouw zal veel meer dan tot nu toe bepaald gaan worden door de ontwikkelingen aan de vraagzijde van de markt. De media tus sen vraag en aanbod, dus tussen agra riër en consument, zijn de verwerkende industrie en de detailhandel. Hun in vloed zal dan ook toenemen, omdat ze enerzijds de wensen van de consu menten moeten doorgeven aan de pro ducenten en anderzijds in staat zijn de consumentenwensen te beïnvloeden. De lagere opbrengstprijzen, gecombi neerd met hogere kostprijzen door een stringenter milieubeleid, leiden tot krim-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 14