Informatica in dienst van de on dernemer 'NFORMATISERING - In dit nummer is een artikel opgeno men over RCD, de automatiserings dochter van Rabobank Nederland. In een interview wordt bij monde van al gemeen directeur J. G. J. van Teeffelen duidelijk dat RCD een belangrijke rol kan en wil spelen in de informatisering die zich voltrekt bij de klanten van de aangesloten banken. Gezien de snelheid waarmee de infor matisering oprukt, ligt het voor de hand dat RCD haar diensten zal kunnen be wijzen. Bedrijfsleven en overheid ga ven vorig jaar zo'n 20 miljard gulden uit aan automatisering en informatiever werking. Dit jaar zal naar schatting in 39% van de bedrijven in het MKB een computer aanwezig zijn. Voor de on dernemer komt het rendement van in vesteringen in informatisering tot uit drukking in een verbetering van de kwaliteit van de informatie, een vergro ting van de flexibiliteit in de informatie verwerking en een verhoging van de produktiviteit van het administratief personeel. Het merendeel van de on dernemers, die een investering in auto matisering hebben gedaan, blijkt uitein delijk tevreden te zijn over de resulta ten. De ondernemer is ervan overtuigd dat de computer een significante bij drage levert aan de beheersing van bedrijfsprocessen, beleidsbeslissingen en de dagelijkse routine. Mede met oog op het toenemende be lang was 'Informatisering' door de Ra bobank Zeist gekozen als centraal thema bij de opening van haar nieuwe hoofdkantoor. Naast het officiële ope- ningsgebeuren in Slot Zeist op 11 april vond op 12 april een symposium plaats over informatisering, terwijl op beide dagen een expositie over praktische in formaticatoepassingen te bezichtigen was. Bij de opening ging drs. H. H. F. Wijf fels, voorzitter van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland, nader in op het informatiseringsproces. Bedrijven die een computer aanschaffen doen dit in eerste instantie voor de verwer king van de financiële administratie, gekoppeld aan de hoofdfunctie van het bedrijf, zoals voorraadbeheer bij een handelsonderneming. Een ondernemer die zich de automatisering heeft eigen gemaakt, zal dikwijls de computer ook gaan gebruiken voor andere bedrijfs- functies. Te denken valt aan tekstver werking, data-bestanden, calculatiemo dellen en aan informatie-uitwisseling binnen het bedrijf en met externe rela ties. Wijffels onderstreepte dat de auto matisering in snel tempo een noodza kelijk onderdeel van de bedrijfsstrate- gie aan het worden is. Daarbij blijven de effecten van de automatisering niet langer beperkt tot de bedrijven zelf. De onderlinge uitwisseling van gestan daardiseerde gegevens (EDI) tussen bedrijven neemt hand over hand toe. In het verlengde van deze ontwikkelingen zal het in de toekomst ook mogelijk zijn om via EDI langs elektronische weg betalingen te verrichten. De informatietechnologie en telecom municatie zullen een grote invloed heb ben op het functioneren van de Rabo- bankorganisatie. De afgelopen jaren heeft het elektronisch bankieren al op diverse manieren gestalte gekregen. Sprekend voorbeeld zijn de geldauto maten, waarvan de Rabobankorgani- satie er inmiddels ruim 500 in gebruik heeft. In Zeist werd een nieuw produkt extra onder de aandacht gebracht: Ra bobank Telebankieren. Betere beheer sing van uitgaande geldstromen, ge koppeld aan snellere rekeninginforma tie, zijn voor de bedrijfscliënten van de Rabobank in het oog springende voor delen van dit produkt. Daarbij kan ver mindering van administratieve werk zaamheden worden bereikt door ge bruik te maken van bepaalde PC-pak- ketten voor de verwerking van de finan ciële administratie, die integratie met de bancaire administratie mogelijk ma ken. Wijffels verwees op dit punt naar RCD. Zij kan voor de bedrijfsrelaties -^CD" van de Rabobanken optreden als advi seur bij de implementatie van Rabo bank Telebankieren. De adviserings- of 'consultancy'-functie wint sterk aan belang in het informati seringsproces. Het integreren van een computer in de bedrijfsvoering is geen eenvoudige zaak. Dit werd op het sym posium van de Rabobank Zeist ook sterk benadrukt door drs. P. G. M. van Dijk, hoofd van de Afdeling Informatica Toepassingen bij het CIMK. Hij advi seerde de ondernemers, die in grote getale het symposium bijwoonden, om vooral een planmatige aanpak te kie zen, de contacten met leveranciers goed voor te bereiden, de prijs mee te laten wegen, maar de kwaliteit de door slag te laten geven. 'Probeer niet het boeiende proces van de informatisering alleen in te gaan', zo hield Van Dijk zijn gehoor voor, 'neem een goede advi seur en in ieder geval ook voldoende tijd, alvorens tot beslissingen te ko men.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 4