gaan bouwen met advies- en netwerk diensten. Daarmee zal het dochterbe drijf van Rabobank Nederland voor de toekomst een rol van belang kunnen spelen voor de Rabobankorganisatie. Zo is een goed opgestelde en toegerus te RCD van grote strategische waarde voor de Rabobanken met het oog op automatiseringsontwikkelingen en het ontstaan van netwerkstructuren binnen de sector van het midden- en kleinbe drijf. Van Teeffelen: 'Dat het bestaansrecht van de computerdiensten werd onder kend, neemt niet weg dat de vraag kon worden gesteld of Rabobank Neder land wel voldoende belang had bij een bedrijf dat zich bezighoudt met alleen dat soort activiteiten. Het antwoord op die vraag moest naar onze mening ont kennend zijn. Onze visie is daarom nu dat RCD zich naast de computerdien sten zeker ook zou dienen te richten op consultancy-activiteiten. Dat bete kent bijvoorbeeld het ontwikkelen van adviesdiensten voor de doelgroep waarvoor we al opgesteld staan: de klant van de aangesloten bank. Daar mee beweegt RCD zich in het verleng de van ontwikkelingen die zich bij aan gesloten banken en hun klanten voor doen en die een steeds verdergaande informatisering inhouden.' Een goede illustratie hiervan is het Ra- bobank-Telebankieren. RCD heeft hier voor een integratiemodule ontwikkeld. Daarmee kan een overbrugging tot stand worden gebracht tussen het be talingsverkeer via de bank en de finan ciële administratie van de ondernemer. RCD geeft op die manier 'support' naar de klant van de aangesloten bank, die wil gaan Telebankieren. Van Teeffelen benadrukt de toegevoegde waarde voor de aangesloten bank: 'Onze rol begint op het moment dat de aangeslo ten bank samen met de klant consta teert dat er aanpassingen moeten plaatsvinden in de procesvoering van de klant bij het invoeren van Teleban kieren. Aldus versoepelt RCD in het belang van de relatie tussen aangeslo ten bank en klant het invoeren van dit nieuwe stuk informatisering.' Van Teeffelen is zich er duidelijk van bewust dat RCD een medespeler is in het team van die grote Rabobankorga nisatie. Dat betekent een extra accent op overleggen, afstemmen en samen werken, zowel naar binnen als naar buiten toe. Hij stelt dan ook prijs op een open communicatie. 'RCD functio neert zuiver in het verlengde van de bancaire activiteiten, wil niet bedrei gend zijn, maar toegevoegde waarde leveren naar de bank en de klant toe. Samen ben je sterker, dan wanneer je elkaar tegenwerkt vanuit deelbelangen. Zo staan we bijvoorbeeld niet in con currentieverhouding tot de andere Rabo-spelers op het veld - we vullen elkaar aan.' Marktontwikkelingen Door tijdig in te spelen op de snel voortschrijdende informatiseringspro cessen timmert RCD aan de weg. De positionering als probleemoplosser in deze processen sluit goed aan op nieuwe behoeften bij aangesloten ban ken. In het verlengde van de aangeslo ten banken behoren voor RCD vooral de ondernemingen in met name het midden- en kleinbedrijf tot de voor naamste doelgroepen. De agrarische sector bevindt zich wat automatisering betreft nog in een experimenteel stadi um. De toepassingen hebben vooral betrekking op procesbesturing, maar het laat zich aanzien dat zich een markt zal ontwikkelen voor al dan niet bedrijfstaksgewijze elecktronische uit wisseling van informatie (electronic data interchange EDI) met betrekking tot die procesbesturing. Ook in het MKB staat de automatise ring in feite nog in de kinderschoenen en de verwachting is dat de penetratie van computers in het MKB de komende jaren nog fors zal toenemen. Momenteel wordt in ongeveer 26% van het MKB één of meer computers ge bruikt en de voornaamste aanwending is de administratieve toepassing in de ruimste zin des woords. Daarnaast ge bruikt de ondernemer de computer voor een aantal aanvullende zaken als tekstverwerking, calculaties, raadple gingen. De praktijk leert dat de onder nemer, eenmaal gewend aan de com puter, meer mogelijkheden leert ken nen en deze vervolgens ook op zijn ei gen computer toepast. Het is echter nu reeds opvallend dat de computer ook gebruikt wordt voor zo wel interne als externe datacommuni catie. Dit duidt op ontwikkelingen waar het interne en externe netwerken be treft. Zowel binnen als tussen bedrij ven worden computers aan elkaar ge koppeld om informatie uit te wisselen, door te sturen of te verwerken. Door elektronische koppeling van bedrijven kunnen bedrijfsprocessen bij die be drijven beter worden beheerst en effi ciënter worden uitgevoerd. En wan neer transacties een elektronisch ver loop krijgen, ligt het voor de hand de financiële consequenties daarvan eveneens elektronisch af te handelen. Dit betekent dat de Rabobanken zich ook ten opzichte van het MKB betrok ken moeten tonen bij deze ontwikke ling in de richting van 'electronic data interchange'. Toegevoegde waarde Van Teeffelen wordt bepaald geestdrif tig als deze marktontwikkelingen ter sprake komen: 'Als je bedenkt dat de automatisering binnen het MKB nog in de aanvangsfase verkeert, vormen de kleine en middelgrote bedrijven als een primaire doelgroep van de Rabo banken een gigantische markt voor RCD. Voordeel daarbij is dat we klein zijn en dat we bovendien niet echt groot hoeven of willen groeien. Gezien de omvang van ons bedrijf is het klei nere en middenbedrijf voor ons inte ressant en omgekeerd. Belangrijk met het oog op de toekomstige ontwikke lingen is dat de aangesloten bank weet dat RCD op automatiseringsge bied toegevoegde waarde kan leveren voor de klant, en daarmee dus voor de bank zelf. AJK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 21