oude kassiersopleiding bij de Boeren leenbank volgde, die in de vervan- gingsdienst en bij de accountants dienst Regio Arnhem zijn eerste spo ren verdiende, die vervolgens directeur van de Rabobank Beek (Gld.) en on derdirecteur van de Rabobank Tiel werd en die daarna vanaf '82 werk zaam was als algemeen directeur van de Rabobank Helden-Panningen. Nu de gelegenheid zich aandiende achtte Van Teeffelen, na vijf succesvolle jaren Helden-Panningen, de tijd wel rijp om van directeursstoel te wisselen. Toch niet zomaar een ruil, lijkt ons. Is er een vergelijk mogelijk tussen het di recteurschap van een aangesloten bank en van een automatiseringsbe drijf? Van Teeffelen: 'ledereen weet dat er binnen onze organisatie een groot verschil is tussen het werken bij de centrale bank en bij een aangesloten bank. Maar dat onderscheid vervaagt toch een beetje ten opzichte van het verschil dat ik nu heb mogen ervaren. Dit is zo volledig anders dan het 'run nen' van een aangesloten bank. Je bent gewoon op een totaal ander ma nier en in een totaal andere 'setting' bezig. Wat je vooral mist is, denk ik, de nauwe betrokkenheid bij het plaatselijk gebeuren. Aan de andere kant is het ook hier uiteindelijk een kwestie van gezond verstand en commercieel ge voel. Al met al is de uitdaging zeer groot gebleken.' Acquisities De hamvraag tijdens het interim-mana- gement was of de Rabobank Computer Diensten oude stijl' nog bestaansrecht zou hebben in de zich snel verder ont wikkelende wereld van de automatise ring. Had de Rabobankorganisatie (nog) wel behoefte aan een dochter met eigen computerdiensten? De peri ode werd gebruikt om te bezien of, en zo ja hoe, er aanpassingen nodig wa ren om de Rabobank Computer Dien sten goed toe te rusten voor de toe- i komst. Een terugblikkende Van Teeffelen: 'Vooropgesteld dat RCD zou blijven functioneren in het verlengde van de aangesloten banken en hun klanten, stond het bestaansrecht niet ter dis cussie. Wel tekende zich af dat er in de toekomst aan aanbieders van auto matiseringsdiensten andere eisen zul len worden gesteld. Om daarin goed mee te kunnen, was versnelde groei voor RCD eigenlijk een vereiste. Com puterdiensten, prima, maar dan moest 20 de basis wel breder en de organisatie- RCD-directeur Jan van Teeffelen: ...op automatiseringsgebied toegevoegde waarde leveren voor de klant, en daarmee dus voor de aangesloten bank... vorm enigszins aangepast worden. Anders zou RCD onherroepelijk kracht in de markt tekort komen. Dat betekende dus enerzijds acquireren en anderzijds het doorvoeren van een holdingconstructie met een stevige Raad van Commissarissen achter een statutair directeur. Vernieuwingen die samen de ingrediënten hebben ge vormd voor een commerciële herstart van 'Rabobank Computer Diensten'.' Op korte termijn werd een tweetal be drijven geacquireerd: Echo Data Sys tems (EDS) te Roelofarendsveen en het servicebedrijf van Zonnenberg Computer Services (ZCS) te Oss. Klei ne, soortgelijke bedrijven als RCD, met goed, deskundig personeel en een stevige klantenkring. Dit betekende dat RCD naast het Rabo-kanaal ook een directe toegang tot de markt heeft ge kregen. Tot de Raad van Commissaris sen van RCD 'nieuwe stijl' traden toe: drs. Burghouts, hoofddirecteur van Ra bobank Nederland belast met het Werkgebied Aangesloten Banken, en de heren Van de Kerk en Vullings, bin nen dat Werkgebied resp. hoofd van het directoraat Bedrijven en hoofd van het directoraat Particulieren. Deze ste vige Raad van Commissarissen en de verbrede commerciële basis vormden voor Van Teeffelen een extra motivatie voor het oppakken van de uitdaging. Een taak die hij direct ter hand kon ne men was het 'in elkaar schuiven' van de drie samenstellende delen, onder meer wat de arbeidsvoorwaarden betreft. 'De overnames hebben weinig verloop tot gevolg gehad', stelt Van Teeffelen. 'en ik ben, met het oog op toch beduidende cultuurverschillen, niet ontevreden over het resultaat tot op heden. Het integratie proces moet dit jaar de volle aandacht krijgen, want een goede integratie nü vormt tevens het bindmiddel voor straks.' Mede als uitvloeisel van de acquisities is de meest in het oog springende ver andering voor de buitenwacht waar schijnlijk wel het nestvlieden van RCD geweest. Eind vorig jaar werd de ge huurde ruimte op het hoofdkantoor van Rabobank Nederland te Eindhoven verruild voor een eigen vestiging in 's Hertogenbosch. Vanuit zijn kamer daar kijkt Van Teeffelen op de levens ader met voortsnellend zakenverkeer van het bedrijvenpark 'De Rietvelden' en memoreert: 'We zitten hier op een uitstekende locatie. Het is een goed concentratiepunt voor onze bedrijfsacti viteiten, ook gezien de acquisities, en de centrale ligging komt goed van pas. Het is een uitvalsbasis met een grote belofte.' Meerjarenvisie Een nieuwe locatie, twee acquisities, een prima Raad van Commissarissen en een nieuwe algemeen directeur: kortom een nieuw elan. Met de komst van Van Teeffelen bij RCD werd direct een start gemaakt met het ontwikkelen van een meerjarenvisie. Het bedrijf zal haar dienstenpakket verbreden ten op zichte van de oorspronkelijke basis: de computerdiensten met produkten als het Maandelijks Rekening Overzicht (MRO), Bestandsbeheer en Inningsad ministratie, Salarisadministratie en Personeelsinformatie, Direct Mail enzo voort. RCD wil haar marktactiviteiten uit

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 20