RCD Probleemoplosser in informatisering 19 Een schitterend kanaal voor marktbewerking: de mensen bij de aangesloten banken hoefje niet te motiveren, die zijn gemotiveerd. Het is te merken dat Jan van Teef- felen de wereld van de aangeslo ten banken op z'n duimpje kent. Geen slechte eigenschap voor een algemeen directeur van de automatiseringsdochter van Rabo bank Nederland, die in 1984 start te onder de naam 'Rabobank Computer DienstenNu kunnen we volstaan met kortweg 'RCD'. Schijnbaar een klein nuancever schil in de aanduiding, maar wel één waarachter een heel verande ringsproces schuilgaat. Verande ringen die directeur Van Teeffeien sinds zijn aantreden medio 1987 met veel enthousiasme ter hand heeft genomen. De komende tijd zullen ze verdergaan doorwerken in het voordeel van de klanten van de aangesloten banken. RCD pre senteert zich nadrukkelijk als voor de hand liggende partner in de voortschrijdende informatisering. e ontwikkelingen op de markt voor automatiseringsdien sten gaan in snel tempo. Naar schatting zo'n 3500 be drijven bieden inmiddels een brede variëteit aan diensten aan: computerservices, con sultancy, detachering, hard ware, software, supplies, trainingen en zovoort. Daarbij is 40% van de markt in handen van de tien grootste aanbie ders. De markt groeit nog steeds, maar de concurrentie is hevig: bedrijven ko men en bedrijven gaan. Voor alle deel nemers op de markt geldt dat de posi ties slechts kunnen worden gehand haafd door een duidelijk aanbodprofiel met onderscheidende kwaliteiten. Dat geldt ook voor RCD. De automatise ringsdochter van Rabobank Nederland heeft een periode achter de rug waarin profiel en kwaliteiten opnieuw in ogen schouw zijn genomen. Met Van Teeffe ien bespraken we de resultaten. Directeur Rabobank RCD is al een behoorlijk aantal jaren thuis op de markt voor computerser vices. Het bedrijf heeft ook te maken ge had met het soms snel wisselende perspectief, dat zo kenmerkend is voor dit segment van de automatiserings- markt. Vanaf het begin - in 1984 - is één uitgangspunt sterk bepalend ge weest voor de opstelling van RCD: het nuchtere feit dat via de Rabobankorga- nisatie een prima toegangspoort tot de markt ter beschikking staat. Directeur Van Teeffeien is daar duidelijk over: 'marketing-strategisch gezien heeft RCD vanaf de start een voordeel gehad met haar distributiekanaal. We zitten dicht op onze klanten en dat is plezierig in een markt waar het prijs instrument steeds vaker wordt ingezet Van Teeffeien nam medio '87 het roer over bij RCD. Daarmee kwam een ein de aan een korte periode van interim- management. Met het oog op de toe komst waren strategie en werkwijze van de 'Rabobank Computer Diensten' door een interim-manager eens goed onder de loep genomen. Het was zeker geen toeval dat daarna juist een direc teur van een aangesloten bank voor de functie van directeur werd aangezocht. We kijken er inmiddels al niet meer van op dat het potentieel van het aangeslo ten bank-management ook in andere onderdelen van de organisatie wordt ingezet. Met het oog op de marktbe werking, nu en in de toekomst, lag het voor de hand dat ook RCD zeer gebaat zou zijn met iemand die de praktisch- commerciële taal der aangesloten ban ken tot en met beheerst. Het werd dus Jan van Teeffeien (39). Een Rabo- directeur, die destijds in 1966 nog de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 19