Handel met Nederland Land van de toekomst? op 20 februari 1987. Door deze stap hoopte Brazilië gunstige voorwaarden voor een nieuwe regeling inzake de bui tenlandse schuld te kunnen afdwingen. Deze opzet mislukte grotendeels. Lang durige onderhandelingen waren nodig om de normale verhoudingen met de buitenlandse crediteuren te herstellen. Eind september 1988 werd de omvang rijkste herstructureringsovereenkomst uit de geschiedenis ondertekend. Van de totale (middel)lange schuld aan banken van 68 miljard werden de aflossingen, uitgesmeerd over een tijdvak van 20 jaar met een aflossingsvrije periode van 8 jaar. Bovendien kreeg Brazilië een nieu we lening van 5,2 miljard om rentebe talingen mogelijk te maken. De banken waren pas bereid dit akkoord te tekenen, toen Brazilië afspraken had gemaakt met het aldaar impopulaire Internationa le Monetaire Fonds (IMF) over het te voeren economische beleid. Na het Cruzado-plan is nog een aantal pogingen ondernomen om de inflatie te rug te dringen. Telkens mislukte dit ech ter, omdat een van de meest fundamen tele oorzaken ervan, het overheidste kort, niet echt werd aangepakt. De infla tie die in 1987 een niveau van 366% be reikte, liep in 1988 helemaal uit de hand: in december lagen de prijzen 934% ho ger dan een jaar ervoor. De voorlopig laatste poging om de binnenlandse eco nomische problemen de baas te worden en het presidentschap voor de huidige regeringspartijen te behouden, is het in januari van dit jaar geïntroduceerde Zo- merplan. Dit plan behelst onder meer: bevriezing van de lonen en de prijzen (na forse extra verhogingen van de over- heidstarieven), afschaffing van het in dexatie-mechanisme. verhoging van de reële rente, overheidsbezuinigingen (ontslag ambtenaren, opheffen ministe ries, privatisering staatsbedrijven), in voering van een nieuwe Cruzado 1000 oude Cruzados), devaluatie van bijna 17%, handhaving van regelmatige wisselkoersaanpassingen, importliberali satie en opschorting van het schuldcon versie-programma. Hoewel het plan technisch goed in elkaar steekt, heeft vrijwel niemand enig vertrouwen in een volledige en consequente uitvoering en daarmee in een goede afloop. Bij mis lukking ligt de weg naar echte hyperin flatie open. Buitenlandse handel en investerin gen Brazilië is traditioneel een gesloten eco nomie. dat wil zeggen dat de buitenland se handel slechts een klein percentage van het BBP uitmaakt. Deze situatie werd bestendigd door de gevoerde strategie bij de economische ontwikkeling, namelijk die van importsubstitutie. Alleen als een produkt niet zelf kon worden gemaakt, was import toegestaan. Vanwege deze politiek en vanwege de beschikbaarheid van grondstoffen, arbeid en een grote thuismarkt hebben vele multinationale on dernemingen in Brazilië geïnvesteerd. De schuldencrisis en het succes van het exportgerichte beleid van de Zuidoost- aziatische landen leidden er toe, dat in april 1988 het importsubstitutiebeleid offi cieel overboord werd gezet en integratie met de wereldeconomie tot doel werd verheven. Of deze beslissing daadwerke lijk consequenties heeft moet worden af gewacht. Exportgroei is dus van levensbelang voor de Braziliaanse economie. Ondanks de binnenlandse economische problemen is de exportsector het succesnummer van de laatste jaren. Vooral de industriële ex port heeft enorm aan belang gewonnen. In 1988 werd voor het eerst voor meer dan 30 miljard, namelijk 33,8 miljard, uitgevoerd. Vanwege de lage invoer boekte Brazilië een handelsbalansover schot van ruim 19 miljard, in grootte (na Japan en West-Duitsland) het derde ter wereld. Vanzelfsprekend waren de hoge grondstoffenprijzen en de forse groei van de wereldhandel hiervoor me deverantwoordelijk. In de komende jaren zal de invoer geleidelijk moeten toene men om de exportsector te modernise ren, waardoor minder grote overschotten zullen worden behaald. Buitenlandse investeringen vinden vrij wel alleen nog plaats via schuldconver sie. Dit houdt in dat een bedrijf dat in Brazilië wil investeren, op de tweede- hands-schuldenmarkt een vordering op Brazilië koopt met een bepaalde korting (momenteel circa 60%) en vervolgens deze vordering bij de centrale bank in wisselt voor cruzados om deze lokaal te investeren. Vorig jaar ging het hierbij om een bedrag van circa 6 miljard. Op deze wijze dalen de externe schuld en de renteverplichtingen en komt de po tentiële investeerder goedkoper aan zijn cruzados. Brazilië is onze belangrijkste handels partner in Latijns-Amerika. Voor de Ne derlandse uitvoer was 1986 een topjaar. Er werd voor f 526 miljoen verscheept. In 1987 viel de uitvoer terug naar het meer normale niveau van f 403 mil joen. Vorig jaar was echter sprake van een verdere teruggang naar circa f 325 miljoen, voornamelijk omdat de Brazilia nen hun import beperkten. Belangrijke uitvoercategorieën zijn chemische pro- dukten, machines e.d. Onze invoer uit Brazilië had in 1987 een waarde van ruim f 1,6 miljard en bestaat gemiddeld voor ruim 70% uit agrarische produkten. Te noemen zijn: oliehouden de zaden, veevoeder, vruchtesappen, koffie, cacao en tabak. Verder is ijzererts een belangrijk invoerprodukt. Vorig jaar steeg de invoer uit Brazilië tot circa f 2,2 miljard. Brazilië biedt, ondanks de economische en politieke problemen, goede export kansen. Tal van sectoren maken een sterke ontwikkeling door. Vooral invoer van technisch hoogwaardige produkten en kapitaalgoederen is noodzakelijk voor economische groei. Te denken valt aan machines voor oogstverwerking en voed selbereiding, toelevering veehouderij en tuinbouw, verpakkingsmachines, medi sche apparatuur, optische instrumenten, meet- en precisie-apparatuur en uitrus ting voor telecommunicatie. Brazilië is al vaak afgeschilderd als het land van de toekomst. Het zou vergelijk baar zijn met de Verenigde Staten in de vorige eeuw en enorme potenties heb ben. Tot nu toe is dat er nog onvoldoende uitgekomen. Betekent dit dat de sceptici, die zeggen dat Brazilië altijd het land van de toekomst zal blijven, gelijk krijgen? De huidige situatie is inderdaad weinig rooskleurig en wordt onder meer geken merkt door een zware schuldenlast, een hoge inflatie, een omvangrijk en ineffici ënt overheidsapparaat, enorme wel vaartsverschillen tussen bevolkingsgroe pen en regio's en een politiek instabiel kli maat. Daar staan echter positieve punten tegenover, waardoor er op langere ter mijn toch grond voor vertrouwen is. Brazi lië heeft namelijk vrijwel alle grondstoffen, een grote binnenlandse afzetmarkt, een relatief forse industriële sector op een be hoorlijk technologisch niveau en een re delijke tot goede infrastructuur, zeker in het zuidoosten. Voor een positieve ont wikkeling dient evenwel een aantal voor waarden te worden vervuld. Zo zouden kunnen worden genoemd een stevige verankering van een democratisch bur gerregime, een sanering van de over heidssector met inbegrip van de monetai re situatie en daarna voortzetting van een prudent beleid; voorts de oplossing van het schuldenvraagstuk (in die zin dat daarvan geen belemmering meer uitgaat op de economische groei) en een voort gaande groei van de wereldhandel. Aan deze voorwaarden kan in de loop van de jaren negentig zeker worden vol daan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 22