Veertig ton sojabonen worden gelost. vraagstuk van de buitenlandse schuld en de onvolwassen democratie, heeft zijn positie bovendien vanaf het begin zeer moeilijk gemaakt. In maart 1990 eindigt zijn vijfjarige ambtstermijn. In no vember zullen daarom voor het eerst sinds 1960 rechtstreekse presidentsver kiezingen worden gehouden. Momen teel is, gezien de situatie, een overwin ning van linkse kandidaten als Leonel Brizola, de vroegere gouverneur van Rio de Janeiro, of (in tweede instantie) Luis Inacio 'Lula' da Silva, de vakbonds leider, niet onmogelijk. Om hun eigen kansen te vergroten zijn de (centrum-) rechtse partijen op zoek naar een geza menlijke kandidaat. Namen die in dit verband worden genoemd zijn Ulysses Guimaraes, de voorzitter van het parlement, en Mario Covas, de vroege re burgemeester van Sao Paulo. De in 1986 ingestelde Grondwetgeven de Vergadering slaagde er na anderhalf jaar touwtrekken in een nieuwe grond wet op te stellen, die in oktober 1988 in werking trad. De wet kan worden om schreven als nogal nationalistisch en vrij gedetailleerd en heeft (gezien de Brazili aanse situatie) een bijna utopisch ka rakter. Alle sociale problemen zouden bij invoering kunnen worden opgelost. Onduidelijk is echter hoe een en ander bekostigd zou moeten worden. Economische ontwikkeling Na de militaire machtsovername in 1964 richtte het beleid zich op een snel le economische groei. In de jaren 1968- 1974 werd gemiddeld een jaarlijkse reë le economische groei van meer dan 10% behaald. Deze periode staat be kend als het 'Braziliaanse wonder'. Als gevolg van de olieprijsverhoging van 1973 vond een vertraging plaats tot een gemiddelde jaarlijkse economische groei van bijna 7,5%. De forse olieprijs verhogingen in 1979/80 gaven aanlei ding tot een zodanige verslechtering van de betalingsbalans, dat de autoritei ten werden gedwongen tot het voeren van een meer restrictief beleid en het in versneld tempo opnemen van aanzien lijke buitenlandse kredieten. Deze vorm den de kiemen van de huidige schul denproblematiek. Zo steeg de oliereke ning van ruim 700 miljoen in 1973 tot meer dan 10 miljard in 1980. Daarna dienden zich de negatieve invloeden aan van de wereldrecessie en van het uitbreken van de Latijnsamerikaanse schuldencrisis. Na een drietal jaren (1981-83) waarin het BBP in totaal reëel met 5%. daalde, herstelde de groei zich in de periode 1984-86 tot het niveau van voor 1981. om in 1987 en 1988 weer in te zakken. Vooruitzichten op een structureel herstel van de groei, voldoende om de nieuw komers op de arbeidsmarkt aan werk te helpen (6% per jaar), zijn er nauwelijks, zolang de investeringen zich op een te laag peil bevinden. Brazilië is een schuldenland. Het heeft in nominale termen de grootste bruto buitenlandse schuld van Latijns-Ameri- ka. Ultimo 1988 bedroeg deze 115 miljard. Dat is 38% BBP ofte wel bijna vier keer de waarde van de jaarlijkse goederen- en dienstenuitvoer. Sinds het uitbreken van de schuldencrisis in au gustus 1982 zijn de crediteuren alleen onder stringente voorwaarden bereid tot uitstel van aflossingen en tot het beperkt beschikbaar stellen van nieuwe leningen (om Brazilië in staat te stellen de rente te betalen). Van het land werd een dras tische aanpassingspolitiek geëist om de betalingsbalans weer gezond te maken. De binnenlandse vraag (consumptie investeringen) zakte in en de invoer daalde fors. Hierdoor en door stimule rende overheidsmaatregelen (devalua tie, subsidies, etc.) begon de export te stijgen. Al spoedig boekte Brazilië re cordoverschotten in de buitenlandse handel en was het in staat aan de rente verplichtingen op de externe schuld te voldoen. De binnenlandse economische proble men, zoals de hoge inflatie en het forse overheidstekort, werden echter nauwe lijks aangepakt. Een poging daartoe in 1986 door middel van het zogenoemde Cruzado-plan leidde tot een forse stij ging van de consumptie en snel dalende handelsbalansoverschotten. Vraagbe- perkende maatregelen genomen in no vember 1986 sorteerden nauwelijks ef fect. Alleen door intering op de devie zenreserves kon Brazilië aan de rente verplichtingen blijven voldoen. Sterke daling van deze reserves dwong Brazilië tot het eenzijdig opschorten van de ren tebetalingen aan buitenlandse banken

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 21