S 13 ti FEESTELIJKE pmsaanbiedingen handelsnaam of -merk, een marketing- formule, kennis en ervaring op commer cieel vlak en onderscheidingsmiddelen, zoals een winkelconcept en logo's. De voordelen voor een franchisegever kun nen zijn het te gelde maken van een uit gewerkt exploitatiesysteem, een relatief gemakkelijke manier om een winkel keten uit te breiden en/of de omzet te vergroten met weinig investeringen. De franchisenemer krijgt een panklaar ex ploitatiesysteem en profiteert van de naamsbekendheid en de kennis en erva ring van de franchisegever. Franchising is een vorm van vergaande samenwer king. Het commerciële en het bedrijfsbe leid worden doorgaans in sterke mate bepaald door de franchise-organisatie. Een inkoopcombinatie is een vorm van commerciële samenwerking tussen in principe gelijkwaardige detaillisten uit een branche. De gedachte achter de in koopcombinatie is dat door het bundelen van orders lagere inkoopprijzen kunnen worden behaald en dat ook anderszins schaalvoordelen zijn te realiseren. In be ginsel voeren aangesloten detaillisten hun eigen commerciële beleid. Het vrijwillig filiaalbedrijf is een vorm van verticale samenwerking. Een groep van detaillisten werkt samen met een of meer groothandels. De detaillisten vor men met de groothandel een behoorlijke inkoopmacht tegenover producenten en importeurs. Tevens kan de distributie ef ficiënt worden aangepakt, waardoor ko stenbesparingen mogelijk zijn. De detail list is sterk gebonden aan de regels van de organisatie. In de algemene leven smiddelendetailhandel spelen winkelfor mules een overheersende rol. De sa menwerking strekt zich ook uit over het te voeren assortiment, het prijsbeleid en de winkelinrichting. De onderscheiden samenwerkingsver banden groeien in de praktijk inhoudelijk naar elkaar toe. Er wordt steeds meer gewerkt met strakke winkelformules, die de vrijheid van de detaillist echter inper ken. Het toenemend belang van winkel formules vindt zijn oorsprong in de marktontwikkeling. Vele markten ontwik kelen zich immers in de richting van gemaksmarkten, waarop de prijs een van de belangrijkste concurrentiemidde len is. Door het gebruik van een winkel formule onderscheidt een winkelier zich op de markt van andere aanbieders. Voorts lenen gemaksmarkten zich voor grootschalige distributie, waaraan in het algemeen een lagere marge is verbon den dan aan een kleinschalige aanpak. Dit moet worden gecompenseerd door een grotere omzet, een hogere produk- tiviteit en lagere kosten. Om voordelen «rè r - -j' mm De inkoopcombinaties bundelen de meeste detaillisten. Het aantal hierbij aange sloten detaillisten vertoont een stijgende lijn. Vooral in de textieldetailhandel, de woninginrichting en de drogisterij zijn veel detaillisten aangesloten bij een inkoop combinatie. in inkoop, logistiek en dergelijke te be halen, moet er sprake zijn van een ze kere minimale schaalgrootte. Schaal voordelen kunnen worden geoptimali seerd door standaardisatie, strakke procedures en zoveel mogelijk unifor miteit in assortiment en vormgeving van de winkels. Van de winkeliers die bij een commerciële organisatie zijn aangesloten, wordt daarom steeds meer discipline en eenvormigheid ver wacht. Tot nu toe gaan de inkoopcom binaties daarin het minst ver, maar ook daar hebben ver doorgevoerde winkel formules hun intrede gedaan. Samenwerking luistert nauw Samenwerking op zich doet geen won deren. En niet elk samenwerkingsver band past zomaar op een onderneming en haar markt. Het deelnemen aan een samenwerkingsverband vereist een ge degen voorbereiding. Vooraf moet een ondernemer vaststellen op welke gebie den hij met samenwerking beter af denkt te zijn en hoe ver hij daarin wil gaan, rekening houdend met zijn bedrijf en marktsituatie. Een zorgvuldige afwe ging van de kosten (materieel en imma terieel) en de baten is zonder meer noodzakelijk. Door samen te werken geeft een onder nemer een deel van zijn commerciële vrijheid prijs. Nauwe samenwerking be tekent een strak keurslijf van regels, waaraan de ondernemer zich te houden heeft. Daar staan echter ook de nodige baten tegenover. Het uitgangspunt dient te zijn de gelijkwaardigheid van de part ners. 'Wurgcontracten' en situaties van sterke eenzijdige afhankelijkheid passen daar niet bij. Bijvoorbeeld in geval van huur/verhuur en financieringsconstruc ties alsmede van langlopende contrac ten dient te worden gewaakt voor een gelijkwaardige verdeling van rechten en plichten. Naarmate de binding hechter is, wordt het belangrijker met wie men in zee gaat. Samenwerkingsverbanden kennen doorgaans wel een vorm van ballotage. Voor een detaillist is van belang de com merciële vaardigheid en de financiële positie van de centrale organisatie. Te vens gaat het om de bewezen kracht van de winkelformule, prijszetting, stipt heid van leveringen, inspraak en derge lijke. Kortom: levert de organisatie het assortiment en de diensten die hij nodig heeft? Daarbij moet worden bedacht dat de samenwerking niet altijd op korte ter mijn kan worden beëindigd. Bovendien gaat samenwerking, bijvoorbeeld bij franchising, vaak gepaard met aanzien lijke investeringen. Samen de toekomst in Samenwerking op de juiste wijze heeft belangrijke voordelen voor een detaillist. De ontwikkelingen op de markt, in de bedrijfsvoering, maar ook de schaalver groting, internationalisatie en telematica maken een gebundelde aanpak aan trekkelijk, in een aantal gevallen zelfs noodzakelijk. Om tot een verantwoorde keuze te komen zal een ondernemer zich vooraf een goed beeld moeten vor men van de consequenties van aanslui ting bij een commerciële organisatie. Samenwerking zal zich doorgaans niet slechts mogen beperken tot inkoopacti viteiten. Er is een groeiende behoefte aan bruikbare verkoopstrategieën, win kelconcepten en ondersteuning in be drijfsvoering. Van samenwerkingsver banden mag voorts worden verwacht dat zij actief inspelen op nieuwe ontwik kelingen, zoals het voortschrijdend ge bruik van telematica en de internationa lisering van de distributiesector.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 13