Samenwerking als strategie voor de toekomst II Detailhandel De detailhandel is één van de meest kleinschalige bedrijfstakken van de nationale bedrijvigheid. Maar niet zelden zijn de kleinscha lige detailhandelszaken gelieerd aan grootschalige ondernemingen of organisaties. Op die manier kan de detaillist meeprofiteren van de schaalvoordelen van een groter geheel. Soms een voordeelsoms een must. 1960 1970 1980 1985 1988 167 504 138 480 114 192 108 643 103 799 21 310 25 248 29 247 30 989 32 766 18 997 14 686 16 127 19313 21 475 n de jaren tachtig heeft het groot winkelbedrijf zijn greep op vele detailhandelsmarkten flink ver stevigd. Dat roept de vraag op in hoeverre het midden- en vooral het kleinbedrijf in staat zal blijven een rol van betekenis in de distri butie van goederen aan de con sument te spelen. Het grootwinkelbedrijf heeft een aantal sterke punten, die in de concurrentie strijd worden uitgebuit. Te denken is aan schaalvoordelen bij inkoop en dis tributie, aan financiering en aan onder steuning op het terrein van o.a. be drijfsvoering en marketing. Deze lijst kan nog gemakkelijk worden uitge breid. Niettemin blijken theoretische schaalvoordelen in de praktijk menig maal om te slaan in schaalnadelen. Grote organisaties zijn moeilijk te be sturen en reageren vaak traag op nieu we omstandigheden. Dat is vooral in een tijd van grote veranderingen, bij voorbeeld in consumentengedrag, een ernstige handicap. Kleine ondernemingen hebben even eens sterke en zwakkere kanten. Zij Drs. L. P. Raadgever Bedrijfstakonderzoek Franchising is duidelijk in opkomst. Het aantal bij een franchiseketen aangesloten winkels is in de periode 1981-1987 met 130% gestegen. Een verdere groei wordt ven/vacht. zijn sterk op het gebied van flexibiliteit, hebben een goed contact met de markt, een zeer gemotiveerde eige naar/manager en korte communicatie lijnen. Kleine ondernemingen zijn door hun schaalgrootte echter ook kwets baar. Meestal is de ondernemer de spil, waar alles om draait. Verder zijn er wei nig mogelijkheden om risico's te sprei den. Voor kleinere ondernemingen in de detailhandel is de zogenaamde drempelarbeid een belangrijk schaalna- deel. Daaronder wordt de hoeveelheid arbeid verstaan, die technisch mini maal nodig is om een bedrijf te kunnen laten draaien. In een winkelvestiging, waarbinnen meer bedieningspunten zijn opgenomen, zullen bijvoorbeeld meer arbeidskrachten moeten worden ingezet, waarvan de capaciteit echter pas bij het bereiken van een bepaald omzetniveau optimaal wordt benut. Een voorlopige conclusie is dat het op basis van bedrijfsomvang ondoenlijk is vast te stellen welke type aanbieders als het meest kansrijk op de detailhan delsmarkt moeten worden gezien. Dat hangt af van het gewicht dat aan de Tabel 1 Verkoopplaatsen detailhandel naar bedrijfsvorm Jaar Ondernemingen met Filiaalbedrijven één verkoopplaats Ambulante handel Bron: CRK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 10