Bedrijfsbarometer
Gefaseerde implementatie
Index (1982 100)
2500
2000
1500
1000
500
0
Risicokapitaal
1982 1983 1984 1985 1986 1987
ders in het bankgebouw zijn gelegen.
Om een dergelijk specialistisch advies
te verkrijgen, zal de cliënt in het alge
meen vooraf een afspraak maken. Dan
kan hij ervan verzekerd zijn, dat er vol
doende tijd ter beschikking is om uit
gebreid - en wellicht onder het genot
van een kop koffie - van gedachten te
wisselen.
De bankhal zoals hierboven werd ge
schetst, wijkt nogal af van de huidige
situatie. Toch is het mogelijk om met
eenvoudige middelen de moderne in
zichten in de bestaande bankhallen te
realiseren. De bijstelling is namelijk
meer van organisatorische dan van
bouwkundige aard. Met het spreek
woordelijke 'verhangen van bordjes'
kan al veel van het nieuwe concept in
de praktijk worden gebracht.
In de praktijk zal de bank er verstandig
aan doen, pas bouwkundige aanpas
singen door te voeren, als dit om an
dere dringende redenen nodig blijkt.
Het nieuwe service-concept kent grote
voordelen voor zowel de cliënt als de
bank. Voor de dagelijkse, routinemati
ge bankzaken kan de cliënt snel en ef
fectief geholpen worden. Het laat zich
aanzien dat zelfbedieningsapparatuur
een steeds belangrijker bijdrage zal le
veren in de dienstverlening aan de
cliënt. Naarmate het aanbod op dit ter
rein groter wordt, zal ook de behoefte
groeien om de openstellingstijden - of
de toegankelijkheid van de zelfbedie
ningsapparatuur - te verruimen. Een
voudige diensten zoals geldopname,
geld wisselen en saldo-informatie zul
len 24 uur per dag aangeboden wor
den. Voor andere eenvoudige vormen
van dienstverlening zoals bepaalde
vormen van verzekeringen zal de bank
12 tot 16 uur per dag geopend zijn.
Maar wenst de cliënt een persoonlijk
advies, dan vindt hij een gesprekspart
ner elders in de bank: hetzij in het
standaard- dan wel in het specialis
tisch adviesgedeelte. Wellicht zal de
openstellingsduur daarvan in de toe
komst op 8 uren worden bepaald, het
geen grote overeenkomst vertoont met
de huidige openstellingstijden.
In dit adviesgedeelte kunnen de cliënt
en zijn adviseur in alle rust van ge
dachten wisselen. Dat geeft de bank
optimale mogelijkheden om slagvaar
dig op de wensen van de cliënt in te
spelen. Tot beider profijt.
Ons land kent een veelheid van bronnen voor het
aanbod van risicodragend kapitaal voor bedrijven. Zo
is op 1 januari jl. nog de nieuwe borgstellingsregeling
MKB-kredieten van de overheid van start gegaan.
Onder de voorganger van deze regeling stond voor
ruim f 1,7 miljard aan leningen en kredieten in het
midden- en kleinbedrijf uit onder garantie van de
Staat. Ook het succes van ons eigen Garantiefonds
geeft duidelijk aan, dat er behoefte is aan risicodragend vermogen. Zowel de
Staatsgarantie als het Garantiefonds hebben gemeen, dat ze vooral voldoen aan
de vraag naar kleinere bedragen. Op de markt voor grotere bedragen (vanaf glo
baal een half miljoen gulden) zijn in hoofdzaak de participatiemaatschappijen ac
tief. Om het aanbod van risicodragend op dit marktsegment te stimuleren heeft de
overheid in 1981 een garantieregeling afgekondigd, waarmee onder bepaalde
voorwaarden het eventuele verlies op een participatie voor de helft wordt vergoed.
De belangstelling voor deze regeling is zeer groot, zoals uit onderstaande figuur
blijkt.
Participatiemaatschappijen
Aantal PPP'en Deelnemingen (gld.) Bron: DNB
1988
Op 1 januari 1989 stonden er 90 participatiemaatschappijen ingeschreven die aan
de uit 1981 daterende regeling voldeden. Deze maatschappijen hadden in totaal
voor f 368 miljoen aan participaties uitstaan. Het uitstaande bedrag aan participa
ties vertoont de laatste jaren een sterke stijging. Globaal gesproken is elke twee
jaar sprake van een verdubbeling.
Bedrijfstakonderzoek)