Bedrijfsbarometer Gefaseerde implementatie Index (1982 100) 2500 2000 1500 1000 500 0 Risicokapitaal 1982 1983 1984 1985 1986 1987 ders in het bankgebouw zijn gelegen. Om een dergelijk specialistisch advies te verkrijgen, zal de cliënt in het alge meen vooraf een afspraak maken. Dan kan hij ervan verzekerd zijn, dat er vol doende tijd ter beschikking is om uit gebreid - en wellicht onder het genot van een kop koffie - van gedachten te wisselen. De bankhal zoals hierboven werd ge schetst, wijkt nogal af van de huidige situatie. Toch is het mogelijk om met eenvoudige middelen de moderne in zichten in de bestaande bankhallen te realiseren. De bijstelling is namelijk meer van organisatorische dan van bouwkundige aard. Met het spreek woordelijke 'verhangen van bordjes' kan al veel van het nieuwe concept in de praktijk worden gebracht. In de praktijk zal de bank er verstandig aan doen, pas bouwkundige aanpas singen door te voeren, als dit om an dere dringende redenen nodig blijkt. Het nieuwe service-concept kent grote voordelen voor zowel de cliënt als de bank. Voor de dagelijkse, routinemati ge bankzaken kan de cliënt snel en ef fectief geholpen worden. Het laat zich aanzien dat zelfbedieningsapparatuur een steeds belangrijker bijdrage zal le veren in de dienstverlening aan de cliënt. Naarmate het aanbod op dit ter rein groter wordt, zal ook de behoefte groeien om de openstellingstijden - of de toegankelijkheid van de zelfbedie ningsapparatuur - te verruimen. Een voudige diensten zoals geldopname, geld wisselen en saldo-informatie zul len 24 uur per dag aangeboden wor den. Voor andere eenvoudige vormen van dienstverlening zoals bepaalde vormen van verzekeringen zal de bank 12 tot 16 uur per dag geopend zijn. Maar wenst de cliënt een persoonlijk advies, dan vindt hij een gesprekspart ner elders in de bank: hetzij in het standaard- dan wel in het specialis tisch adviesgedeelte. Wellicht zal de openstellingsduur daarvan in de toe komst op 8 uren worden bepaald, het geen grote overeenkomst vertoont met de huidige openstellingstijden. In dit adviesgedeelte kunnen de cliënt en zijn adviseur in alle rust van ge dachten wisselen. Dat geeft de bank optimale mogelijkheden om slagvaar dig op de wensen van de cliënt in te spelen. Tot beider profijt. Ons land kent een veelheid van bronnen voor het aanbod van risicodragend kapitaal voor bedrijven. Zo is op 1 januari jl. nog de nieuwe borgstellingsregeling MKB-kredieten van de overheid van start gegaan. Onder de voorganger van deze regeling stond voor ruim f 1,7 miljard aan leningen en kredieten in het midden- en kleinbedrijf uit onder garantie van de Staat. Ook het succes van ons eigen Garantiefonds geeft duidelijk aan, dat er behoefte is aan risicodragend vermogen. Zowel de Staatsgarantie als het Garantiefonds hebben gemeen, dat ze vooral voldoen aan de vraag naar kleinere bedragen. Op de markt voor grotere bedragen (vanaf glo baal een half miljoen gulden) zijn in hoofdzaak de participatiemaatschappijen ac tief. Om het aanbod van risicodragend op dit marktsegment te stimuleren heeft de overheid in 1981 een garantieregeling afgekondigd, waarmee onder bepaalde voorwaarden het eventuele verlies op een participatie voor de helft wordt vergoed. De belangstelling voor deze regeling is zeer groot, zoals uit onderstaande figuur blijkt. Participatiemaatschappijen Aantal PPP'en Deelnemingen (gld.) Bron: DNB 1988 Op 1 januari 1989 stonden er 90 participatiemaatschappijen ingeschreven die aan de uit 1981 daterende regeling voldeden. Deze maatschappijen hadden in totaal voor f 368 miljoen aan participaties uitstaan. Het uitstaande bedrag aan participa ties vertoont de laatste jaren een sterke stijging. Globaal gesproken is elke twee jaar sprake van een verdubbeling. Bedrijfstakonderzoek)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 23