Advieszone Rust en bezinning bij specialistische advisering Voor gesprekken, die in een ongestoorde sfeer moeten plaatsvinden en waaraan een hoge mate van vertrouwelijkheid is verbonden, staan spreekkamers ter be schikking. 1Routinematige transacties, veelal geldhandelingen. 2. Standaard advisering voor de grote groep cliënten. 3. Specialistische advisering voor de complexe vormen van dienstverle ning. Met dit drietal vormen van dienstverle ning zal iedere cliënt doelmatig en doel gericht bediend kunnen worden. Het cliëntendomein zal daartoe in drie zones ingedeeld worden, waarin de ver schillende vormen van dienstverlening worden ondergebracht. De wijze van aankleding van de verschillende bank- haldelen correspondeert met het daar te verlenen niveau van dienstverlening. Geldhandelingen: snel en efficiënt Het deel waarin de geldhandelingen plaatsvinden is gesitueerd in het voorste deel van de bankhal. Het is te vergelij ken met een winkel voor de 'dagelijkse' bancaire behoeften. Gemiddeld eens per twee weken komt de cliënt op de bank om routinebankzaken af te hande len. Snelle, praktische dienstverlening staat voorop. De dienstverlening aan de balie is een voudig en weinig complex. Een belang rijke eigenschap is de korte behande- lingstijd; gemiddeld circa 2,5 minuut, echter meestal korter. De cliënt wordt staande aan een balie-unit geholpen. Naast een snelle dienstverlening is ook een wisselend druktepatroon kenmer kend voor deze zone. Daarom is hier een flexibele baliebezetting vereist. Dat hier desondanks de wachttijden tijdens piekperioden enigszins kunnen oplopen, is in het kader van efficiency-verhoging een onvermijdelijk en te accepteren feit. Een grote drukte in de bankhal mag ech ter niet tot irritaties bij de cliënten leiden, enige sturing in de cliëntenstroom is daarom niet overbodig. Met eenvoudige volgnummersystemen, mits goed toege past, kan die cliëntenstroom in goede banen worden geleid. Het grote voordeel van het volgnummersysteem is dat de noodzaak om rijen te vormen is verdwe nen. Het systeem garandeert dat iedere cliënt in volgorde van binnenkomst wordt geholpen en draagt op die wijze bij tot een rustige sfeer in de bankhal. In toenemende mate zal in deze zone zelfbedieningsapparatuur een plaats krij gen. Naar verwachting zullen tegen het einde van 1989 al meer dan 700 Rabo- bankkantoren over gelduitgifteautoma ten beschikken. Maar ook andere bank zaken zullen wellicht in de toekomst voor een geautomatiseerde dienstverle ning in aanmerking komen. Zo leent bij voorbeeld zelfs de reisverzekering zich voor verkoop door middel van zelfbedie ning. De entourage waarin deze dienstverle ning plaatsvindt, dient een wat sober, functioneel karakter uit te stralen. Een 'harde' vloer in dit deel van de bankhal kan hiervoor de basis vormen. De cliënt ervaart op deze wijze de efficiency waar naar in deze zone gestreefd wordt. In de gevallen waarin de cliënt behoefte heeft aan een persoonlijk advies, kan hij terecht in de advieszone die dieper in de bankhal is gelegen. Daar kan hij worden geholpen met bankdiensten, die enige tekst en uitleg behoeven: het openen van een rekening, het aanvragen van een consumptief krediet of het afsluiten van een opstalverzekering bijvoorbeeld. Meestal bedraagt de duur van een der gelijk standaardadviesgesprek langer dan 10 minuten. In dit gedeelte hebben de adviseurs hun bureau, vaak gekoppeld aan een spreektafel waaraan de cliënt kan plaatsnemen. In vormgeving en sfeer verschilt dit ad viesgedeelte duidelijk met de 'geldwin- kel' voor routinehandelingen. De aankleding van dit deel van de bank is in overeenstemming met karakter van de dienstverlening. Het is bijvoorbeeld van een tapijtvloerbedekking voorzien. Het spreekt vanzelf, dat bij de inrichting van dit 'kantoorlandschap' grote zorg moet worden besteed aan de akoesti sche aspecten. De sfeer laat zich type ren als 'verzorgd en vertrouwd'. Bij bepaalde vormen van dienstverle ning zal de advisering echter een bij zondere mate van privacy vereisen. Het geven van een gedegen hypo theekadvies, een levensverzekering en een beleggingsadvies zijn bijvoorbeeld onderwerpen, die in een ongestoorde sfeer besproken moeten worden en waaraan een hoge graad van vertrou welijkheid verbonden is. Voor deze ge sprekken staan de adviseur enkele spreekkamers ter beschikking, die el-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 22