Eigen vestiging Tijdens de Duitsland dagen hebben circa 700 aanwezigen hun inzicht verdiept in de Nederlands-Duitse handel. den. Zij doet onder meer marktonder zoeken voor cliënten, helpt bij het zoe ken naar personeel en kan de salaris administratie voor bedrijven doen. Drs. H. J. M. Voorhuis van Oerlemans Diepvries Centrale BV hield een inlei ding over de problemen die hij zelf te gen is gekomen bij het zaken doen met West-Duitsland en wees daarbij op het belang van het ter beschikking hebben van Duitstalige informatie. Vaak moeten Nederlandse produkten en/of hun ver pakking aangepast worden aan de Duitse eisen. Als een verkeerde kleur gebruikt wordt voor de verpakking kan het zijn dat hierdoor een goed produkt niet aanslaat. Door zich van tevoren goed te laten informeren verkleint men de kans op dit soort mislukkingen. Het betalingsverkeer met West-Duits- land was een van de onderwerpen die werden aangesneden door drs. J. I. van der Velde, directielid van de ADCA- BANK AG. Hij gaf aan dat de ADCA- BANK het verlengstuk van de aange- Mevr. E. van der Kroon- Stein Landendesk Midden- en Oost-Europa sloten banken in West-Duitsland is en dus de cliënten bij hun zaken doen met West-Duitsland kan begeleiden. Het accent lag tijdens de tweede dag op ondernemingen die reeds geruime tijd naar West-Duitsland exporteren en overwegen om daar zelf een vestiging op te starten. Deze dag werd een korte inleiding gehouden door mr. H. J. A. E. M. Klarenbeek. Door drs. R. Noltes, direc teur van het adviesbureau PNO Twente BV, werd gewezen op de mogelijkheid om subsidies in de Bondsrepubliek te krijgen. Bedrijven moeten daarbij in de gaten houden dat ze deze subsidies aan dienen te vragen voordat met de aktiviteiten gestart wordt. Indien men eenmaal begonnen is, is subsidie meestal niet meer mogelijk. Een praktijkvoorbeeld werd gegeven door de heer H. J. M. Barenbrug, direc teur van Barenbrug Holding BV. Hij ver telde over zijn eigen ervaringen bij het opzetten van een vestiging en de pro blemen die hij daarbij tegenkwam. Zijn bedrijf had een goede afzet van weidegraszaden via de groothandel. Deze was echter niet geïnteresseerd in de verkoop van zijn gazongraszaden. Om toch deze zaden te kunnen afzet ten werd besloten om rechtstreeks tuin centra, gemeenten, plantsoendiensten en hoveniers te benaderen. Deze wijze van verkoop was intensiever, maar le verde wel resultaat op. Zo'n omschake ling in de verkoopstrategie kan nodig zijn. Een bedrijf moet echter altijd on derzoeken of van zo'n omschakeling werkelijke voordelen te verwachten zijn. Een goede voorbereiding Op beide middagen was er na afloop van de toespraken een paneldiscussie onder leiding van drs. H. Visser, hoofd van het Directoraat Buitenland. Hierbij kregen ondernemers de gelegenheid om hun eigen specifieke vragen te stel len. Eveneens waren diverse medewer kers van de kantoren van de ADCA- BANK aanwezig om vragen van cliën ten te beantwoorden. Het belang van de Westduitse markt werd op deze dagen nogmaals bena drukt. Het accent werd door alle spre kers gelegd op een goede voorberei ding, zoals het doen van een markton derzoek, waarbij gekeken wordt wat er al aan soortgelijke produkten aanwezig is, hoe het verkoopnetwerk loopt, wat de overheidsvoorschriften zijn, etcete- ra. Conclusie van de Duitslanddagen bij Rabobank Nederland te Utrecht was dan ook: West-Duitsland is en blijft een zeer interessante markt, die dicht bij huis ligt en die, indien men zich terdege voorbereid, zeer de moeite waard is. Zeker ook met het oog op 1992.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 27