Kern van het distributiebeleid blijft de grote toegankelijkheid van de dienstverlening. komt de keus neer op elektronische dienstverlening of bediening met men selijke tussenkomst. Persoonlijke dienstverlening vanuit een bankkantoor is een kostbare distributie- wijze. Daarom moet deze vorm met name worden ingezet voor produkten die deze inspanningen bedrijfsecono misch rechtvaardigen en/of waarvoor de cliënt wil betalen. Eenvoudige pro dukten moeten zo goedkoop en effi ciënt mogelijk worden geleverd. Juiste keuzes (mede afhankelijk van omstan digheden als omvang en kwaliteit van het werkgebied) versterken de concur rentiekracht. Enerzijds omdat wordt in gespeeld op cliëntwensen. anderzijds omdat dit leidt tot minimalisering van de distributiekosten. Distributieconcept Rabobanken Distributie is een middel om de organi satie- en commerciële doelstellingen te gen de laagst mogelijke kosten te reali seren. Het beleid is er op gericht per produkt de optimale distributiewijze(n) te realiseren. Dat optimum is - zeker in de Rabobankorganisatie - situationeel bepaald. In vele gevallen zullen voor hetzelfde produkt verschillende distributiemidde len beschikbaar moeten zijn, omdat de meest efficiënte distributiewijze afhan kelijk is van de lokale situatie. De plaat selijke Rabobanken bepalen zelf het tijdstip waarop en de vorm waarin op lokaal niveau aan het beleid inhoud wordt gegeven. De kern van het distributieconcept blijft, dat de Rabobanken altijd met een of meerdere kantoren in hun werkgebied aanwezig zijn. Vanuit dit fysieke distri butienet wordt de nauwe binding met de leden en cliënten in stand gehou den. Dit gebeurt op basis van persoon lijke bediening, vooral bij de adviespro- dukten. De routinematige dienstverlening zal uit efficiency-overwegingen zoveel moge lijk in de vorm van zelfbediening wor den aangeboden. Het grote aantal Ra bobank geldautomaten vormt hiervan de uitdrukking. In detailhandelsonder nemingen zullen in toenemende mate betaalautomaten worden geïnstalleerd. Bedrijven (en te zijner tijd ook particu lieren) communiceren via de eigen computer met de bank. Apparaten en datacommunicatie dragen bij in de uit breiding van de dienstverlening (nieuwe produkten, 24-uurs-service). De distributie-infrastructuur voor de ja ren '90 zal derhalve bestaan uit drie 'netwerken1: het vestigingennet (kantoren, zittin gen) het netwerk van zelfbedieningsappa- ratuur in Rabobankkantoren, winkels en op openbare locaties het elektronisch netwerk dat de cliënt vanuit huis of bedrijf rechtstreeks met de bank verbindt. Uiteraard blijven ter aanvulling op deze netwerken de telefoon, post, telex en telefax als distributie- en communicatie media gehandhaafd. Rabobanken zullen, geënt op de lokale situatie, zelf hun distributiebeleid bepa len, waarbij de 'nieuwe media' even wichtig zullen worden ingepast in het bestaande of bij te stellen distributiepa troon. Persoonlijke benadering blijft van groot belang voor de advisering. De afstand tussen bank en cliënt blijft relatief klein door een kantorennet dat het hele land beslaat. Het aantal kantoren zal echter afne men. De investeringen in apparatuur waarmee routinematige handelingen worden opgevangen en actuele infor matie wordt geboden, leidt tot vergro ting van de actieradius van de kanto ren. Cliënten blijken daar goed op in te spe len. Zij zijn mobieler en leggen gemak kelijk grotere afstanden af. Die ontwik keling wordt overigens niet alleen door het vestigingsbeleid van de bank inge geven: ook de winkelvoorzieningen kennen al jaren een tendens van con centratie en schaalvergroting. De medewerkers van de Rabobanken spelen in deze ontwikkeling een wezen lijke rol. Zij zullen zich minder met routi nematige werkzaamheden bezighou den en zich sterker concentreren op hun professionele adviesfunctie. Met behulp van geautomatiseerde informa tiesystemen kunnen zij sneller en kwali tatief beter inspelen op vragen van cliënten. Toekomstbeeld Steeds méér produkten zullen via zelf- bedieningsapparatuur of het elektroni sche netwerk worden gedistribueerd. Ook produkten die complexer zijn dan de produkten die momenteel reeds via een apparaat of elektronisch worden aangeboden. Voordat alle cliënten vol ledig vertrouwd zijn met nieuwe distri butiemiddelen. is er een gewennings- en acceptatiefase van vele jaren (10 a 20 jaar) verstreken. De voorwaarden lijken aanwezig voor een vergaande acceptatie van elektro nische dienstverlening in grote delen van het bankwezen in de komende de cennia. Gegevensuitwisseling tussen bank en cliënt en routinematige trans acties gaan in toenemende mate via

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 24