1* Ié buitenland mag worden verwacht dat deze trend krachtig zal doorzetten. De ontwikkeling en invoering van nieu we distributiemiddelen wordt sterk be vorderd door maatschappelijke en tech nologische ontwikkelingen. Duidelijk te kent zich in de samenleving een bereid heid af om open te staan voor nieuwe ontwikkelingen. Een groeiend aantal cliënten raakt vertrouwd met het ge bruik van apparatuur en het kopen van produkten via systemen. Toenemende mobiliteit betekent o.a. dat cliënten bui ten het eigen woongebied bankdiensten via systemen afnemen. Gemak, snel heid en privacy zijn factoren die in het voordeel van nieuwe distributiemidde len werken. Hetzelfde is van toepassing op de be taalautomaten. die binnenkort naar ver wachting op grotere schaal in de detail handel geïntroduceerd zullen worden. Ook hier is sprake van een bancaire dienstverlening, waarmee het aantal kastransacties en kostbare chequehan delingen teruggedrongen kan worden. Telebankieren met accent op bedrijvenmarkt Naast de geld- en de betaalautomaat doet momenteel een derde fenomeen haar intrede: het elektronisch of (in Rabo-termen) Telebankieren. In Neder land zal Telebankieren vooralsnog hoofdzakelijk toegepast worden binnen de bedrijvenmarkt. Niet alleen behoren de grote bedrijven (multinationals) tot de doelgroep maar meer en meer ook de midden- en kleinbedrijven met een intensief betalingsverkeer. De Rabobank introduceert in het tweede kwartaal van 1989 het produkt Telebankieren. Enkele algemene ban ken zijn onze organisatie daarin voor gegaan. De toegevoegde waarde van Rabobank Telebankieren voor de on- Drs. Th. A. van der Heijden Bedrijfsvoering aangesloten banken Drs. K. J. Egger Bedrijfsvoering aangesloten banken De functie van kantoren in het distributieproces is aan verandering onderhevig: van routinehandelingen naar maatwerk-advies. dernemer is vooral gelegen in de mo gelijkheid om niet alleen de incasso- en betaalopdrachten via de eigen compu ter uit te voeren, maar ook om de bank informatie in zijn financiële administra tie te integreren teneinde een effectief cash-management te kunnen voeren. Een succesvolle invoering van elektro nisch bankieren vanuit huis of bedrijf is sterk afhankelijk van de beschikbaar heid van terminalfaciliteiten. Bij bedrij ven is de penetratiegraad van compu ters sterk stijgende. Bovendien hebben bedrijven met een geautomatiseerde administratie direct belang bij elektroni sche uitwisseling van gegevens. Deze twee omstandigheden bieden een gunstig perspectief voor de kans op acceptatie in de markt. In de particulierenmarkt ligt de situatie vooralsnog anders. Daar zijn nog slechts experimenten gaande om de haalbaarheid van verschillende con cepten voor grootschalige structuren te onderzoeken. De kans van slagen is moeilijk in te schatten, maar de Rabo- bankorganisatie volgt de ontwikkelin gen op de voet, participeert in experi menten en zal produkten gereed heb ben op het moment dat de noodzakelij ke faciliteiten op grote schaal beschik baar komen. Telebankieren zal. net zoals de geldau tomaat, veranderingen teweeg brengen in het communicatiepatroon tussen cliënt en bank. Doordat de nieuwe bedieningsvormen specifieke gemaks aspecten kennen, zal de neiging bij de cliënt groot zijn om deze faciliteiten te gaan gebruiken. De rol van het kantoor als distributiepunt voor bankdiensten ondergaat daarmee een verandering, waarbij het accent sterker komt te lig gen op de functie van advies- en voor lichtingscentrum. Distributiekeuzen en concurrentiekracht De wijze van distributie vormt een be langrijk concurrentiemiddel in de finan ciële dienstverlening. Het bepaalt in be langrijke mate de toegankelijkheid van de bank en haar dienstverlening. Zoals in het voorgaande reeds tot uitdrukking is gekomen, maken nieuwe distributie vormen het mogelijk produkten aan te passen c.q. nieuwe produkten te ont wikkelen. Het distributienet levert daar mee een extra toegevoegde waarde aan het normale verkeer tussen bank en cliënt. Zowel uit marketing- als uit kostenover wegingen zijn banken gedwongen op deze ontwikkelingen in te spelen en keuzes te maken. Hierbij moet per pro dukt een distributiewijze worden geko zen in een vorm die optimaal is afge stemd op de wensen van de cliënt en diens bereidheid om de prijs daarvoor te betalen. Aspecten, die daarbij van belang zijn betreffen o.a. gemak, snel heid, service en de plaats waar een produkt kan worden afgenomen. Vaak

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 23