Minister Ruding - hier in gesprek met IMF-directeur Camdessus - plaatste in Berlijn kritische kanttekeningen bij de scheve inkomensverdeling in de schuldenlanden, de kapitaalvlucht en de niet-produktieve bestedingen zoals wapenaankopen. in een nieuw op te richten fonds be heerd moeten worden. Het geld daar voor moet opgebracht worden door de schuldenlanden zelf. de internationale instellingen en de industrielanden. Ban ken krijgen dan in plaats van een onze kere vordering op een debiteur een ze kere, maar in waarde gedaalde, vorde ring op dat fonds. Met name de Ver enigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en West-Duitsland verzetten zich hier tegen omdat zij menen dat de belas tingbetalers in de industrielanden niet extra hoeven mee te helpen om de schuldenproblematiek op te lossen. In hun ogen is dat een zaak voor de ban ken en de schuldenlanden. Of het Japanse plan erg succesvol kan zijn, valt te betwijfelen. Mexico heeft im mers aan het begin van dit jaar iets ver gelijkbaars geprobeerd en ontdekte toen dat het maar weinig resultaat had. Daarnaast moet geconstateerd worden dat de markt zelf al zijn oplossingen be denkt. Er is een levendige handel op de zogenaamde tweedehands markt voor schulden en de meeste schuldenlanden hebben programma's ontwikkeld waar mee de schuld, met korting, kan wor den omgezet in produktieve investerin gen. Daarnaast gaan ook de 'gewone' technieken door. Juist voor de Jaarver gaderingen sloot Brazilië met de ban ken een herstructureringsovereen komst, waarmee ruim 60 miljard was gemoeid. Het beleid van IMF en Wereldbank zelf ten aanzien van de grote schuldenlan den is op de Jaarvergaderingen niet erg uitgebreid aan de orde gekomen. De tot nu toe gevolgde strategie is daarmee weer bekrachtigd. Het IMF heeft het afgelopen jaar wel een nieu we faciliteit in het leven geroepen, die een combinatie vormt van de normale kredietfaciliteiten en een reeds be staande faciliteit waarop landen bij ex terne tegenvallers een beroep konden doen. De nieuwe regeling is bedoeld om landen, die reeds een IMF-krediet hebben lopen, een soort automatische bescherming te bieden tegen externe tegenvallers, zoals een stijging van de rente of een daling van de olieprijs. Dit moet het uitvoeren van de IMF-aanpas- singsprogramma's vergemakkelijken. Er is ook gesproken over een verho ging van de inleggelden ('quota') van het IMF, waardoor de kredietverlening in principe uitgebreid zou kunnen wor den. Vooral Japan dringt hierop aan, omdat het hoopt tegelijkertijd zijn aan deel in het IMF te vergroten en meer in overeenstemming te brengen met zijn relatieve positie in de wereldeconomie. Vooralsnog houdt de regering van de Verenigde Staten, die op dit punt het recht van veto heeft, een quotaverho ging tegen: men is bevreesd daarvoor geen toestemming van het Congres te krijgen. Mogelijkheden en onmogelijkheden Met name van buitenaf stond het IMF- beleid in Berlijn bloot aan de nodige kri tiek. De vraag is in hoeverre die terecht is. Het IMF-beleid is gericht op herstel van betalingsbalanstekorten en zo op een meer houdbare groei. Belangrijke instrumenten hiertoe zijn een restrictief fiscaal en monetair beleid, wisselkoers devaluatie en structurele hervormingen. Hoewel dit op korte termijn tot verlies van welvaart en groei kan leiden, wor den zo de voorwaarden gelegd voor een herstel van een economische groei die op lange termijn houdbaar zal zijn. Een internationale organisatie als het IMF moet zich beperken tot een macro- economisch beleidsinstrumentarium. Zou het ingrijpen in de micro-sfeer, zo als de inkomensverdeling, dan zal het spoedig machteloos staan om de ei genlijke taken uit te voeren en zal het (dan terechte) verwijten van bevoog ding en betutteling krijgen. De verantwoordelijkheid voor de bin nenlandse prioriteiten, binnen het met het IMF overeengekomen macro-kader, ligt dus geheel en al bij de autoriteiten van de landen zelf. Minister Ruding wond er wat dat betreft geen doekjes om. Op een persconferentie tijdens de Jaarvergaderingen verweet hij de schuldenlanden wanbeleid, dat leidde tot een aanzienlijke kapitaalvlucht, die in een aantal gevallen bijna even groot is als de toename van de buitenlandse schuld. Specifiek noemde hij de scheve inkomensverdeling in de grote schul denlanden, vergeleken bijvoorbeeld met Azië dat nauwelijks een schulden probleem kent, het gebruik van opge nomen kredieten voor niet produktieve doeleinden, zoals wapenaankopen, en een inefficiënte, sterk gereguleerde produktiestructuur. Dit zijn zaken waar op het IMF niet kan ingrijpen. Daar naast is het zo dat de desbetreffende regeringen het IMF vaak als een zon debok gebuiken om de schuld van het nemen van de noodzakelijk beleids maatregelen af te schuiven. Meer in het algemeen kunnen we stellen dat beleidsaanpassingen in de betroffen landen, met of zonder het IMF, nodig zijn om betalingsbalanstekorten terug te dringen en de schuldenproblematiek hanteerbaar te maken. Duurzame reële groei Er zijn weinig concrete besluiten geno men op de Jaarvergaderingen. Alleen wat betreft de schuldenproblematiek van de lage inkomenslanden zijn al eerder aangekondigde plannen verder ingevuld. Dat viel overigens wel te ver wachten. Met de Amerikaanse presi dentsverkiezingen voor de deur is er sprake van een vacuüm, dat pas na ja nuari 1989, wanneer de nieuwe presi dent aantreedt, opgevuld zal worden. Daarnaast was er natuurlijk sprake van voldoening over de gunstige ontwikke lingen in de wereldeconomie. Uiteinde lijk draait het daar ook allemaal om: een hoge en duurzame reële groei zal de schuldenlanden in staat stellen om uit hun schuldenprobleem te raken en zal de industrielanden, met name die in Europa, de gelegenheid bieden om de hoge werkloosheid te reduceren. Om dat de resultaten van het afgelopen jaar in belangrijke mate het gevolg zijn van het gevoerde beleid is de centrale boodschap dat dit beleid moet worden voortgezet. Daarbij past wel de kantte kening dat de duurzaamheid van de huidige gunstige ontwikkelingen ver groot wordt indien de komende Ameri kaanse regering het begrotingstekort verder zal verlagen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 8