De continuïteit in de relatie vormt het centrale element. Dit geldt niet alleen wanneer het de ondernemer voor de wind gaat, maar ook bij hoge golfslag zal diezelfde Rabobank met de onder nemer trachten het maken van water zoveel mogelijk te beperken. Zeewaar digheid is voor beide het criterium. In aanvulling op deze rol neemt de Ra bobank ook deel aan overleg om te be zien welke andere mogelijkheden er zijn om het drijfvermogen van onderne mingen in de sector te verhogen. Begin dit jaar kwam de Rabobankorganisatie met voorstellen om liquiditeitsproble men in de akkerbouw te verlichten. Naar aanleiding daarvan werd voorzien in een regeling die met name akkerbou wers in staat stelt liquiditeitsproblemen te overbruggen met een lening onder garantie van het Borgstellingsfonds. Naar onze mening werd hiermee een goed instrument ontwikkeld om een aantal levensvatbare bedrijven door de moeilijke periode te loodsen. Vanuit deze optiek beoordelen wij ook het recente voorstel van het Landbouw schap om opnieuw een 'zwemvestrege- ling' te ontwerpen, dat door het Ministe rie met weinig animo ontvangen is. Me dewerking aan een dergelijke regeling is voor de Rabobank geen haalbare kaart. Dit laat zich terugvoeren op prin cipiële en praktische overwegingen. Enerzijds is er het effect van een stel selmatige sectorale inkomenssubsidië ring, anderzijds zijn de financiële con sequenties niet te overzien. Bovendien zou meewerken aan een dergelijke subsidiëring naar andere ledengroepen toe niet te rechtvaardigen zijn. Daarbij geldt dat de zeer specifieke 'zwem vestregeling' uit 1981 met haar beperk te en unieke karakter in verband stond met het toen zeer hoog opgelopen ren tepeil. De problemen, met name in de melkveehouderij, hadden toen duidelijk een financieringstechnische achter grond. Borgstellingsfonds en Rabobank boden boeren en tuinders, die met ge dane investeringen goede perspectie ven hadden, eenmalig een helpende hand. De betrokkenen werden erdoor in staat gesteld het hoofd boven water te houden tijdens een rentegolf, die tijde lijk van aard was. De problemen in de akkerbouw van vandaag daarentegen komen vooral voort uit structurele aanpassingen die verband houden met veranderende marktverhoudingen. Een aanhoudend hoge golfslag in de sector is het gevolg. Vervolg Wob op pagina 4 Een dezer dagen had ik het genoegen aanwezig te zijn op een feestelijke bijeen komst bij een van de plaatselijke banken. Aanleiding was de installatie van de 15 000ste geautomatiseerde werkplek en de 500ste aansluiting op ons Rabobank Terminal Netwerk. Om het eens anders uit te drukken: één op de twee werkplek ken is uitgerust met een computerterminal: zo'n 1400 kantoren kunnen via de KIK- terminal van RTN gebruik maken. Als die cijfers in het historisch perspectief wor den geplaatst, blijkt dat in de laatste jaren grote vorderingen zijn gemaakt in de automatisering. Alleen al in het laatste jaar verdubbelde het aantal banken dat met een RTN-aansluiting is toegerust. Een ware krachtsinspanning van de velen, die betrokken zijn bij de installatie en implementatie van automatiseringssystemen bij de aangesloten banken. Het voornemen is om eind 1989 alle banken op het Rabobank Terminal Netwerk te hebben. We voltooien daarmee een infrastructuur, waarmee de elektronische communicatie tussen de computers van Rabobank Ne derland en die van de aangesloten banken vloeiend kan verlopen. Dank zij de automatisering kunnen de aangesloten banken hun massale admini straties - bij elkaar 14 miljoen rekeningen - volgens beproefde en betrouwbare procedures laten verwerken. Maar automatisering biedt ook nieuwe mogelijkhe den om de informatieve waarde van de administratie te verhogen. Het gaat im mers niet alleen om saldi en mutaties van afzonderlijke rekeningen, maar om cliënten die een samenstel van financiële relaties met ons onderhouden. Om ons administratieve systeem op zo'n leest te schoeien, is een nieuwe systeemarchi tectuur en een nieuwe apparatuurlijn nodig waaraan thans met grote inzet wordt gewerkt. Momenteel zijn we in de slotfase van een grootscheeps onderzoek naar de nieu we generatie apparatuur. In het voorjaar van 1989 vindt een eindselectie en be sluitvorming plaats. Intussen worden hulpmiddelen geconstrueerd waarmee de banken in staat zullen zijn om, vooruitlopend op de nieuwe generatie apparatuur de meest noodzakelijke informatiedoelen te realiseren. In de eigen Rabo-kring is informatisering volop in discussie. In het afgelopen voor jaar is het onderwerp tijdens de Voorlichtingsbijeenkomsten voor directeuren en hoofden Beheerstechnische Zaken van aangesloten banken aan de orde geweest en op dit moment vinden de Themaconferenties voor de beheerders plaats. En met recht, want de weg die we gezamenlijk zullen inslaan heeft consequenties voor de 'ruggegraat' van ons informatiseringsproces; het zal aanzienlijke investe ringen en inspanningen vergen van de plaatselijke Rabobanken en Rabobank Ne derland. De nieuwe informatietechnologie heeft niet alleen voordelen voor de interne orga nisatie, ook onze leden en cliënten hebben er - nu al - baat bij. Door de plaatsing op grote schaal van geldautomaten is de toegankelijkheid van onze dienstverle ning aanzienlijk vergroot. Het succes is niet uitgebleven: dit jaar zal onze organi satie een transactiefrequentie van 12 miljoen op jaarbasis bereiken. In het voorjaar zal Telebankieren op de markt worden gebracht, een directe ver binding tussen de computers van de Rabobank en met die van haar cliënt, haast symbolisch voor de wijze waarop onze organisatie en onze relaties met elkaar sa menwerken. Zo timmert onze organisatie aan de elektronische weg. Van Rijn

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 3