De continuïteit in de relatie vormt het
centrale element. Dit geldt niet alleen
wanneer het de ondernemer voor de
wind gaat, maar ook bij hoge golfslag
zal diezelfde Rabobank met de onder
nemer trachten het maken van water
zoveel mogelijk te beperken. Zeewaar
digheid is voor beide het criterium.
In aanvulling op deze rol neemt de Ra
bobank ook deel aan overleg om te be
zien welke andere mogelijkheden er
zijn om het drijfvermogen van onderne
mingen in de sector te verhogen. Begin
dit jaar kwam de Rabobankorganisatie
met voorstellen om liquiditeitsproble
men in de akkerbouw te verlichten.
Naar aanleiding daarvan werd voorzien
in een regeling die met name akkerbou
wers in staat stelt liquiditeitsproblemen
te overbruggen met een lening onder
garantie van het Borgstellingsfonds.
Naar onze mening werd hiermee een
goed instrument ontwikkeld om een
aantal levensvatbare bedrijven door de
moeilijke periode te loodsen.
Vanuit deze optiek beoordelen wij ook
het recente voorstel van het Landbouw
schap om opnieuw een 'zwemvestrege-
ling' te ontwerpen, dat door het Ministe
rie met weinig animo ontvangen is. Me
dewerking aan een dergelijke regeling
is voor de Rabobank geen haalbare
kaart. Dit laat zich terugvoeren op prin
cipiële en praktische overwegingen.
Enerzijds is er het effect van een stel
selmatige sectorale inkomenssubsidië
ring, anderzijds zijn de financiële con
sequenties niet te overzien. Bovendien
zou meewerken aan een dergelijke
subsidiëring naar andere ledengroepen
toe niet te rechtvaardigen zijn. Daarbij
geldt dat de zeer specifieke 'zwem
vestregeling' uit 1981 met haar beperk
te en unieke karakter in verband stond
met het toen zeer hoog opgelopen ren
tepeil. De problemen, met name in de
melkveehouderij, hadden toen duidelijk
een financieringstechnische achter
grond. Borgstellingsfonds en Rabobank
boden boeren en tuinders, die met ge
dane investeringen goede perspectie
ven hadden, eenmalig een helpende
hand. De betrokkenen werden erdoor in
staat gesteld het hoofd boven water te
houden tijdens een rentegolf, die tijde
lijk van aard was.
De problemen in de akkerbouw van
vandaag daarentegen komen vooral
voort uit structurele aanpassingen die
verband houden met veranderende
marktverhoudingen. Een aanhoudend
hoge golfslag in de sector is het gevolg.
Vervolg Wob op pagina 4
Een dezer dagen had ik het genoegen aanwezig te zijn op een feestelijke bijeen
komst bij een van de plaatselijke banken. Aanleiding was de installatie van de
15 000ste geautomatiseerde werkplek en de 500ste aansluiting op ons Rabobank
Terminal Netwerk. Om het eens anders uit te drukken: één op de twee werkplek
ken is uitgerust met een computerterminal: zo'n 1400 kantoren kunnen via de KIK-
terminal van RTN gebruik maken. Als die cijfers in het historisch perspectief wor
den geplaatst, blijkt dat in de laatste jaren grote vorderingen zijn gemaakt in de
automatisering. Alleen al in het laatste jaar verdubbelde het aantal banken dat met
een RTN-aansluiting is toegerust. Een ware krachtsinspanning van de velen, die
betrokken zijn bij de installatie en implementatie van automatiseringssystemen bij
de aangesloten banken. Het voornemen is om eind 1989 alle banken op het
Rabobank Terminal Netwerk te hebben. We voltooien daarmee een infrastructuur,
waarmee de elektronische communicatie tussen de computers van Rabobank Ne
derland en die van de aangesloten banken vloeiend kan verlopen.
Dank zij de automatisering kunnen de aangesloten banken hun massale admini
straties - bij elkaar 14 miljoen rekeningen - volgens beproefde en betrouwbare
procedures laten verwerken. Maar automatisering biedt ook nieuwe mogelijkhe
den om de informatieve waarde van de administratie te verhogen. Het gaat im
mers niet alleen om saldi en mutaties van afzonderlijke rekeningen, maar om
cliënten die een samenstel van financiële relaties met ons onderhouden. Om ons
administratieve systeem op zo'n leest te schoeien, is een nieuwe systeemarchi
tectuur en een nieuwe apparatuurlijn nodig waaraan thans met grote inzet wordt
gewerkt.
Momenteel zijn we in de slotfase van een grootscheeps onderzoek naar de nieu
we generatie apparatuur. In het voorjaar van 1989 vindt een eindselectie en be
sluitvorming plaats.
Intussen worden hulpmiddelen geconstrueerd waarmee de banken in staat zullen
zijn om, vooruitlopend op de nieuwe generatie apparatuur de meest noodzakelijke
informatiedoelen te realiseren.
In de eigen Rabo-kring is informatisering volop in discussie. In het afgelopen voor
jaar is het onderwerp tijdens de Voorlichtingsbijeenkomsten voor directeuren en
hoofden Beheerstechnische Zaken van aangesloten banken aan de orde geweest
en op dit moment vinden de Themaconferenties voor de beheerders plaats. En
met recht, want de weg die we gezamenlijk zullen inslaan heeft consequenties
voor de 'ruggegraat' van ons informatiseringsproces; het zal aanzienlijke investe
ringen en inspanningen vergen van de plaatselijke Rabobanken en Rabobank Ne
derland.
De nieuwe informatietechnologie heeft niet alleen voordelen voor de interne orga
nisatie, ook onze leden en cliënten hebben er - nu al - baat bij. Door de plaatsing
op grote schaal van geldautomaten is de toegankelijkheid van onze dienstverle
ning aanzienlijk vergroot. Het succes is niet uitgebleven: dit jaar zal onze organi
satie een transactiefrequentie van 12 miljoen op jaarbasis bereiken.
In het voorjaar zal Telebankieren op de markt worden gebracht, een directe ver
binding tussen de computers van de Rabobank en met die van haar cliënt, haast
symbolisch voor de wijze waarop onze organisatie en onze relaties met elkaar sa
menwerken. Zo timmert onze organisatie aan de elektronische weg.
Van Rijn