at ons bezigh Cijfers en elektronische Trends Het jaarlijks verschijnen van de nieuwe editie van Cijfers Trends gaat binnen Rabobank Nederland altijd met enig feestelijk ceremonieel gepaard. Daarbij zijn vertegenwoordigers van branche organisaties welkome gasten op het Utrechtse hoofdkantoor; deels omdat ze als leverancier van statistische grondstof hebben gefungeerd, deels omdat ze representant van de gebrui kers van het naslagwerk zijn. Vaak zelfs beide, want de gecomprimeerde infor matie die Cijfers Trends biedt, blijkt erg handzaam te zijn in de adviesprak tijk. De presentatie van de nieuwe editie biedt dan ook een goede gelegenheid om de gasten onze visie te geven op nieuwe ontwikkelingen in het midden- en kleinbedrijf, zaken die ons dagelijks bezig houden. Dit jaar stond de bijeenkomst vooral in het teken van Telebankieren: de nieuwe vorm van communicatie tussen bank en onderneming, die de in- en uitgaande betaalstromen van de cliënt regelt met de geringste administratieve belasting, op het juiste ogenblik en met een maxi maal inzicht in het rekeningverloop. In zijn visueel door de computer onder steunde voordracht schetste drs. P. M. Burghouts, lid van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland de belangrijke trends, die kenmerkend zijn voor de gang van zaken in het midden- en kleinbedrijf. Met tevredenheid mocht hij vaststellen, dat het in het algemeen goed gaat in het MKB, vooral onder in vloed van de groei van de particuliere consumptie. Omdat de kosten per een heid produkt een daling vertoonden, kon de winstgevendheid worden opge voerd. Dit is te meer een belangrijke constatering, omdat deze rentabiliteits- groei geheel werd geëffectueerd door echte efficiency-verbetering zonder kunstmatige lastenverlichtende maatre gelen. Voor de Rabobank als huisban kier van 4 op elke 10 bedrijven is dat een verheugende ontwikkeling. Het tot groei en ontwikkeling brengen van het bedrijf van de leden/ondernemers is im mers het primaire doel van onze coöpe ratieve organisatie. Technologische ontwikkelingen bieden mogelijkheden om de kansen van de toekomst aan te grijpen. Met het oog op '1992' is dat een uitdaging en veelal ook een noodzakelijkheid. In het ver lengde daarvan ligt de ondersteuning, die de bank haar relaties biedt bij het op orde houden van de financiële huis houding. Elektronisch bankieren helpt mee de geldstromen te optimaliseren. De heer C. A. V. van Tiggelen, hoofd van het Centrum voor het Betalingsver keer gaf de aanwezigen een beeld van een nieuwe vorm van dienstverlening. Telebankieren, die in het voorjaar van 1989 op de markt zal worden gebracht. Telebankieren moet worden gezien als een logisch vervolg op de computerpro gramma's voor de aanmaak van betaal- Na de inleidingen vond een gedachtenwisseling plaats tussen de genodigden en het panel. Achter de tafel v.l.n.r. de heer C. A. V. van Tiggelen, mevrouw Legien Kromkamp en drs. P. M. Burghouts. en incasso-opdrachten en waarmee ook rekening-courantinformatie op dis kette aan het bedrijf kan worden ver strekt. En passend merkte hij op, dat nog te veel ondernemers de voordelen van deze werkwijze links lieten liggen. Of wachtten zij op Telebankieren?... Een feit is, dat Telebankieren aanspre kende produkteigenschappen biedt: de uitgaande geldstromen kunnen beter beheerst worden, door snellere reke ninginformatie is een alerter debiteu renbeheer mogelijk en - niet in de laat ste plaats - de administratieve werk zaamheden kunnen aanzienlijk beperkt worden, indien gebruik wordt gemaakt van programmatuur voor de financiële administratie, waarmee integratie mo gelijk is met de bankadministratie. Dit betekent concreet, dat met de gege vens van de crediteurenadministratie automatisch betaalopdrachten kunnen worden aangemaakt en rekening-cou rantinformatie automatisch in de debi teuren- en crediteurenadministratie kan worden verwerkt. Een belangrijk plus punt, dat iedere ondernemer moet aan spreken, die het voeren van zijn admi nistratie niet als het kernbedrijf van zijn onderneming ziet. Bij de ontwikkeling van Telebankieren heeft de beveiliging uiteraard bijzonde re aandacht gekregen. Met de chip- card-technologie - waaraan desge wenst een autorisatieregeling kan wor den gekoppeld - is een veilige over dracht van gegevens gewaarborgd. Momenteel wordt Telebankieren in en kele gevallen in de praktijk gebracht, zodat de Rabobankorganisatie in het komend voorjaar haar relaties met 'pro ven technology' ter zijde kan staan. Overbruggingsregeling akkerbouw De golfslag in enkele sectoren van onze landbouw is zeer hoog. Het in gang gezette proces van structurele verandering op de landbouwmarkten heeft bijvoorbeeld de inkomens op ak kerbouwbedrijven onder druk gezet. Veel ondernemingen maken een moei lijke periode door die extra inspannin gen vergt. Vaak is een helpende hand naar individuele bedrijven toe geboden om een dreigende schipbreuk tegen te gaan. Het ligt in de doelstelling van iedere Rabobank besloten, dat zij als krediet coöperatie haar leden niet alleen voor ziet van passend krediet, maar dat zij dit ook doet 'for better and for worse'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 2