Samenspel Junius: '...voorstellen van De Lage Landen als zeer creatief en ondersteunend ervaren... Het distributieconcept verschilt van land tot land. Gezien de geografische afme tingen is in ons land gekozen voor een directe benadering. Carl Thomas, die sinds dit jaar de Nederlandse vestiging leidt, heeft daar een duidelijke visie op: 'Wij hebben een eigen verkoopstaf en een eigen distributie-apparaat, die van uit onze hoofdvestiging in Den Bosch en onze steunpunten in het land wer ken. We schakelen dus geen dealers in, zoals bijvoorbeeld het geval is in Ita lië. Zo kunnen wij onze markt uitste kend bedienen met de hoge service kwaliteit, die wij als norm hanteren.' De kopieermarkt is tamelijk heterogeen, omdat de behoefte van bedrijven erg di vers is. Thomas: 'We onderscheiden een drietal segmenten. Er is een basis segment, waar de 'personal copier' op zijn plaats is. een grote maar kleinscha lige markt. Bovenin de markt is het top segment van bedrijven, die 10 kopieer machines hebben staan en daartussen bevindt zich het middensegment. In het top- en middensegment zijn we markt leider, daar leggen we het accent van onze 'direct-sales'-inspanningen. Trou wens, van hetzelfde distributiekanaal maken we ook gebruik voor de afzet van andere kantoorapparatuur: facsimi le ('Fax') apparaten en hoogwaardige laserprinters. Twee betrekkelijk nieuwe produkten in ons assortiment, die hoge ogen gooien.' Kwaliteit als bedrijfsfilosofie 'Op de kopieermarkt hebben we in Ne derland een goede marktpositie en een bevredigende rentabiliteit behaald', stelt Junius. 'De kracht van Nashua zit in de duidelijke propositie en een lage prijs. De cliënt weet vooraf wat zijn echte ko- piekosten zullen zijn. Zowel de kopie kwaliteit als de servicekwaliteit zijn ge garandeerd. Storing is in principe bin nen 8 uur verholpen.' Kwaliteit is voor Nashua een wezenlijk onderdeel van de organisatiecultuur. Dr. W. Edwards Demming, autoriteit op het gebied van kwaliteitszorg, begon zijn carrière bij de Nashua-organisatie. 'Het kwaliteitsstreven werkt door in alle lagen van ons bedrijf. Niet alleen in de Verenigde Staten, ook in de vestigingen wereldwijd', licht Junius toe. Thomas geeft de Nederlandse invulling daarvan: 'Voor onze mensen geldt, dat ze niet al leen opdrachten uitvoeren, maar ze kennen ook de achtergronden, ze structureren hun werk, ze zoeken zelf oplossingen. Meer dan de helft van onze 450 medewerkers maakt deel uit van de service-afdeling. Dat vraagt een kwaliteitsgericht denken. Problemen doeltreffend oplossen, of liever: door preventieve maatregelen vóór zijn. Die benadering werkt door in ons hele bedrijf: het geeft een positieve uitstra ling, die we bewust onderhouden. Je ziet het aan onze mensen en onze ge bouwen en locaties en onze promotie zoals sponsorships.' Vanaf 1983 bankiert Nashua bij de Ra- bobankorganisatie. Anders dan het meest gebruikelijk is, kwam het eerste zakelijke contact niet met een plaatse lijke Rabobank tot stand maar vloeide het voort uit een benadering door de activiteit Directe Relaties van de divisie Leasing van De Lage Landen. Toen Nashua Nederland enkele jaren gele den verhuisde naar een prominente lo catie in Den Bosch kwam tevens een hechte relatie met de Rabobank 's Her togenbosch tot stand. Welke criteria legt Nashua aan bij de keuze van haar bank? Junius is daar duidelijk over: 'Zoals onze afnemers hoge eisen mogen stel len aan ons produkt, zo hanteren wij soortgelijke eisen voor de relatie met de bank. Om onze cliënten een leasingcontract aan te kunnen bieden, hadden wij een partner nodig, die deze 'off-balance' financiering voor zijn reke ning kon nemen. Enkele jaren geleden was dat een nog tamelijk nieuw feno meen. De Lage Landen kwam, zag wat ons bedrijf in zijn mars had en speelde daar doeltreffend op in. Wij hebben dat als zeer creatief en ondersteunend er varen. Het stak positief af bij ervarin gen, die wij bij Nashua-vestigingen in andere landen opdeden. Ik realiseer me trouwens ook dat we veeleisend zijn en daarom soms een grote druk leggen op de bank. Maar steeds blijken we elkaar erg goed te begrijpen.' Carl Thomas, die persoonlijk de relatie met de organisatie onderhoudt: 'Een goede relatie is gebaseerd op wederzijds ver trouwen. Die wordt 'verdiend' in de loop van de tijd door openheid en eerlijk heid. Er moet als het ware behoefte zijn om van beide kanten toegevoegde waarde te leveren. Samenspel. Een goed voorbeeld daarvan hebben we bij de planning van een nieuw gebouw. Toen we daarover met de heer Be rends, directeur van de Rabobank 's Hertogenbosch spraken, heeft hij met een de activiteit Vastgoed van Rabo bank Nederland ingeschakeld om de mogelijkheden te onderzoeken. Kijk, dat bedoel ik met toegevoegde waarde: betrokkenheid die past bij een part nership op 'day-to-day' basis.' Samenspel is niet alleen voor de te genwoordige tijd. maar zeker ook voor de toekomende tijd van belang. In de ambitieuze plannen van Nashua Ne derland zal de Rabobankorganisatie een inbreng leveren. Daarvoor worden intern krachten gebundeld; op lokaal, nationaal en wellicht ook internationaal niveau. De Rabobank staat er klaar voor. PdMM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 21