Samenspel is basis voor succes Nashua en Rabobank Nashua s treasurer Daniël M. Junius en Nederlands directeur Carl M. Thomas: 'Zoals onze afnemers hoge eisen mogen stellen aan ons produkt, zo hanteren wij soortgelijke eisen voor de relatie met de bank. Hoe het de Amerikaanse onderneming Nashua vergaan zou zijnals een bijbelvaste leverancier haar pad niet had gekruist zal eeuwig een raadsel blijven. Vanaf haar ontstaan in 1848 was de onderneming werkzaam in de grafische sector en had zij een specialiteit ontwikkeld in het drukken en coatenvan speelkaarten. De ommekeer kwam op het ogenblik dat de toeleverancier van papier de bestemming van zijn produkt op het spoor kwam en abrupt de relatie verbrak. Dat was voor Nashua het sein om vanaf dat ogenblik zelfde vervaardiging van karton en coatings op te pak ken. De technologie, die het bedrijf zich daarvoor eigen moest maken, zou de levensloop van de onderneming in belangrijke mate bepalen. Want die investering in kennis werd niet alleen aangewend voor de pro- duktie van speelkaarten maar vooral tot waarde gebracht binnen de - in middels drie - business-units, die de onderneming kent: foto-afwerking, magnetische computerhulpmiddelen en kantoorsystemen. ns concern is de laatste tijd fors gegroeid: in het laatste jaar is de omzet van 600 min. naar 1 miljard gestegen', stelt Daniël M. Junius, trea surer van de Nashua Corporation tevreden vast. Hij is voor periodiek overleg in ons land als we hem spreken te zamen met Carl M. Thomas, directeur van de Ne derlandse vestiging in Den Bosch. On derwerpen van gesprek zijn de Nashua Corporation en de relatie met de Rabo- bankorganisatie. De Nashua organisatie behoort tot de 400 grootste Amerikaanse concerns. Vooral gedurende de laatste jaren zijn de internationale activiteiten van de Amerikaanse onderneming sterk toege nomen. Die expansieve groei is in be langrijke mate te danken aan de gede centraliseerde structuur. Want hoewel Nashua wereldwijd werkt, hanteert zij geen 'global marketing concept': geen éénvormige formule voor de bewerking van alle markten. Junius daarover: 'Nee, daar hebben we bewust niet voor gekozen. Je moet im mers aansluiting zoeken bij de lokale markt. Daar kan je de mogelijkheden het beste aanvoelen en inspelen op de marktsituatie. Wel hebben we de pro- duktie en inkoop mondiaal gecentrali seerd om van schaalvoordelen te kun nen profiteren. Maar de marketingin spanningen worden in de landenorgani- saties voor de eigen markt gedoseerd. Dat verklaart ook waarom de naambe kendheid van Nashua in Nederland groter is dan in de Verenigde Staten. In de States richten we ons in de eerste plaats op de industriële markten, terwijl in Nederland het zwaartepunt vooral in de kopieermarkt ligt. Dat produkt is voor het publiek meer zichtbaar, dus promotie-gevoeliger. Daarom moet je naam terdege bekend zijn. Niet de machines maar de produkten Kenmerkend voor de marktbenadering van Nashua is de kijk op de behoeften van afnemers. 'Wij denken niet in aan tallen kopieermachines', licht Junius toe, 'maar in aantallen kopieën: een wezenlijk verschil. Daar is het onze klant immers uiteindelijk om begonnen. In onze offerte baseren we ons dus op de feitelijke 'kopieer-behoefte' van de afnemer. Oplagen, features en mate van (de)centralisatie van kopieerfacili teiten spelen daarin mee. Hij wil een praktijkgericht advies voor goede ko pieën tegen een lage prijs. En die le veren wij. Wij zorgen voor goede apparatuur en voorzien hem van papier, toners en niet in de laatste plaats: service. De kopi eermachines - die Nashua betrekt bij gerenommeerde fabrikanten als Ricoh, IBM en Mita - kunnen door de afnemer worden gekocht of geleast. In dat laat ste geval komt De Lage Landen in beeld om de financiering in de vorm van operational lease te verzorgen. Met deze formule zijn we in Nederland marktleider op kopieergebied gewor den.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 20