van informatie veelal groot. Ook in ver band hiermee is de vernieuwing van de verouderde en ontoereikende automati sering binnen de ADCA-organisatie met verve ter hand genomen. Op zulk een gedecentraliseerd kanto rennet was het hoofdkantoor in Frank- furt niet ingesteld, niet uit het oogpunt van taken, niet qua structuur. Daarom was het noodzakelijk binnen het hoofd kantoor een afslanking te bewerkstelli gen. 'Geen gemakkelijke operatie', ver klaart Van der Velde, 'maar echt onont koombaar. Een ander belangrijk aspect is namelijk dat door de integratie bin nen de Rabobankorganisatie een hele boel oorspronkelijke functies van het ADCA-bank-hoofdkantoor overbodig worden. Integreren betekent gebruik maken van de bronnen die er zijn, niet dingen dubbel gaan zitten doen. Zo is bijvoorbeeld de Afdeling Buitenland op het hoofdkantoor opgeheven.' Door decentralisatie van taken naar het kantorennet enerzijds en het afstoten van werkzaamheden naar Utrecht an derzijds, is het hoofdkantoor fors inge krompen. De bezetting van 210 perso neelsleden, begin dit jaar, is inmiddels met ruim zeventig teruggebracht. Wa ren er in de oude structuur liefst veer tien directoraten, in de nieuwe zijn het er niet meer dan vijf. 'Een stuk bureau cratie is ingeruild voor zaken doen', concludeert Van der Velde, 'en we mer ken dat het plezier in het werk toe neemt. Er is een nieuw elan binnen het hoofdkantoor. De afslankingsoperatie heeft een goede uitwerking. Dat geeft positieve effecten naar de kantoren toe. Een te zwaar opgetuigd hoofdkantoor werkt verlammend op het kantorennet. Maar we zien nu al dat de activiteiten van de kantoren zich in de goede rich ting ontwikkelen. In de eerste plaats komt dat natuurlijk op conto van de kantoren zelf, maar het verleggen van verantwoordelijkheden werkt kennelijk. We constateren dat het hoofdkantoor de zaken niet frusteert. De sfeer in communicatie is aanzienlijk beter ge worden. Het hoofdkantoor is nu een 'Dienstleister' voor de kantoren en le vert toegevoegde waarde waar het no dig is: daar waar de klanten zitten. Accountmanagers Ook ten aanzien van het functioneren van de kantoren zijn een aantal aan passingen doorgevoerd. 'Niet in de vorm van grote afslankingsoperaties', zegt Van der Velde, 'integendeel zelfs, in feite zijn we daarjuist aan het opbou wen, ook in kwalitatieve zin. De basis ligt in een vereenvoudiging van de ADCA-hoofdkantoor in Frankfurt: Rechts: de dealingroom. structuur. We hebben een systeem van accountmanagement in het leven ge roepen. Dat accountmanagement staat nu centraal, met daaromheen een afde ling commerciële ondersteuning, een administratie en een afdeling (vermo gende) particulieren. Het geheel is commercieel gericht op de grotere marktsegmenten. We hebben relatief weinig te maken met kleine cliënten. Voor ons begint de Duitse bedrijven- markt pas interessant te worden bij om zetten boven de f 10 miljoen. Lokale kredietverlening beneden een half mil joen is voor ons niet weggelegd, want daar hebben we het apparaat niet voor. Met accountmanagers, mensen die zelfstandig in staat zijn om de relaties van de bank te verzorgen en uit te bou wen, zijn we in staat om onze markt op timaal te bewerken. En vanzelfspre kend zijn onze kantoren in het kader van 'buitenland dient binnenland' on verminderd ingeschakeld voor dienst verlening aan klanten van de aangeslo ten banken.' Het systeem van accountmanagement - dat veel lijkt op het systeem binnen Rabobank Nederland - wordt ook ge bruikt om de integratie met de Rabo bankorganisatie te bevorderen. Van der Velde: 'We willen op alle kantoren mini maal één Nederlandse accountmana ger hebben, iemand die de Rabobank organisatie kent en die goed thuis is in de agri-business.' Belang Duitse markt Het resultaat van de koerswijziging mag duidelijk zijn. De zeven kantoren van de ADCA-bank benutten enerzijds de eigen sterke punten, maar vormen te zamen een organisatie die overal herkenbaar wordt als onderdeel van de Rabobankorganisatie: know-how op het gebied van agri-business en internatio nale handel, met name de Holland-han- in de Duitse financiële markt. del. Voor alle kantoren staan die twee speerpunten centraal in het beleid. Het spreekwoord 'regeren is vooruit zien' mag toegepast worden op de overname van de ADCA-bank in 1984. De Duitse Bondsrepubliek telt zo n 20 000 bankvestigingen. Alleen in Frankfurt bij voorbeeld zijn niet minder dan 380 ban ken present, nationale en internationa le. Het opdoemen van een Europa zon der grenzen heeft het belang van de Duitse markt - dat voor Nederland toch al bijzonder groot was - nog sterk doen toenemen. West-Duitsland is binnen Europa, maar ook daarbuiten, een gi gantische economische macht. Alleen al de handelsbetrekkingen tussen Ne derland en de Duitse Bondsrepubliek belopen rond de f 100 miljard op jaar basis. De agri-export van Nederland naar Duitsland is goed voor zo'n f 15 miljard per jaar. De Rabobank heeft in het kader van 1992 op de Duitse markt wel iets te ver dedigen. De ADCA-bank is daarbij vol ledig ingeschakeld en dus tevens bij de verwezenlijking van de internationale doelstellingen van de Rabobankorgani satie. Onze potenties in de Duitse markt worden op die manier beter aange boord en bewerkt. De Duitse agri-bu siness is relatief nog weinig geconcen treerd en zeker nog niet zo efficiënt ge organiseerd als in Nederland. In abso lute getallen is die markt, ook in bancai re maatstaven, nu al bijzonder relevant, maar er ligt nog een enorm potentieel. Europa 1992 zal ongetwijfeld een ver snelling brengen in het ontwikkelings proces van de Duitse agri-business. Op haar Rabobank-koers moet de ADCA- bank goed in staat geacht worden om de internationale belangen van onze or ganisatie in Duitsland bekwaam te be- hartiqen. AJK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 19