'Rabobank eerste meerderheidsaandeelhoudster die weet wat ze wil' ADCA-Vorstandsmitglied K. F. Tappe: Op 1 januari 1984 verwierf Rabobank Nederland 84% van de aandelen van de Allgemeine Deutsche Credit-Anstalt. Deze Duitse bank, stammend uit 1856, had met name in het vorige decennium bewogen jaren gekend. Verschillende aandeelhouders hadden er hun intrede gedaan en hun ver trek aangekondigd, en er op die wijze de scepter gezwaaid. Veel houvast heeft de ADCA-bank daaraan niet gehad. De Rabobankorganisatie - buitenland dient binnenland - zag direct een taak weggelegd voor de ADCA-bank, die met haar zeven vestigingen de zo belangrijke Westduitse markt goed bestreek. De afwikkeling van het Nederlands-Duitse handels- en betalingsverkeer was voor de Rabobank een eerste oogmerk, maar er ontwikkelt zich nu een heel nieuwe dimen sie van samenwerking. Agri-business en Holland-handel Decentraliseren sloten banken toont Rabobank Neder land ook iets in haar omgang met een dochterinstelling. Ook daarin spelen het respect en de ruimte voor de eigen standigheid en het functioneren vanuit een eigen verantwoordelijkheid een be langrijke rol. De ADCA-bank gaat zich op de Duitse markt krachtiger presenteren met de in ternationaal sterke punten van de Ra bobankorganisatie. Agri-business en Holland-handel worden ook haar pri maire doelgroepen. De ervaringen met de kantoren in Hamburg en Düsseldorf hebben aangetoond dat hier zeer goe de kansen liggen. 'Juist omdat we daar mee in segmenten terecht komen waar de klanten de naam Rabobank reeds kennen', spreekt Van der Velde uit er varing, 'en', zo vervolgt hij, 'er is een wereld van verschil tussen het benade ren van prospects voor wie je eerst je naam hebt te spellen en prospects die je direct kunnen plaatsen als bankin stelling met een bepaalde know-how.' Voor de ADCA-bank biedt opereren in het verlengde van de internationale ac tiviteiten van de Rabobankorganisatie dus een sterk houvast. Vanuit het besef overigens dat een bank in Duitsland van agri-business en Holland-handel niet alleen kan leven. 'Ook Rabobank Nederland doet dat niet uitsluitend', zegt Van der Velde, 'maar het maakt je wel herkenbaar als een kundige bank. Dat wekt vertrouwen en met name op basis daarvan scheppen we ons meer kansen in andere marktsegmenten. Het is zaak die sterke aspecten van de Ra bobankorganisatie te laten uitstralen naar de rest van de Duitse markt. Dat is absoluut noodzakelijk om hier een winstgevend bankbedrijf te hebben. Een bedrijf dat meedraait in de Duitse bankwereld. Als we niet goed thuis zijn in de Duitse financiële wereld, kunnen we ook onze primaire doelgroep niet goed bedienen. Dus we gaan al onze andere cliënten - toch zo'n twee derde van het totaal - in geen enkel opzicht verwaarlozen. Ook die moeten door drongen raken van het feit dat bankie ren bij de ADCA-bank betekent: bankie ren bij de Rabobank.' Het past in de nieuwe koers dat heel snel gereageerd moet kunnen worden op datgene wat de klant wil. Het ligt dus voor de hand, de meeste beslissingen te delegeren naar het kantoor waar ze genomen moeten worden. Anders kost het teveel tijd en is kans op vervorming Voor de oer-Duitse ADCA-bank brak met de intrede van de Rabobank een wezenlijke periode van assimileren aan. Geen bruuske wendingen in het beleid, maar een zich geleidelijk instel len op die grote Nederlandse moeder met haar specifieke karaktertrekken. De heer K. F. Tappe werkt bij de ADCA-bank vanaf 1975 en is de Duit se evenknie van drs. J. I. van der Vel de in de 'Vorstand', de hoofddirectie. Deze doorgewinterde bankier zegt 'on miskenbaar de positieve uitstraling van de nieuwe moeder te ervaren en daar om ook te kunnen uitdragen'. Hij loopt al lang mee in de Duitse bankwereld, waarvan nu dertien jaar in het bestuur van de ADCA-bank. Hij voelt zich eni germate door de wol geverfd. Zijn leef tijd, zegt hij, brengt hem niet zo ge makkelijk meer tot flonkeringen in zijn ogen. Maar de oude vos verliest zijn streken niet. De Rabobank heeft pers pectief gebracht. Er ligt voor de ADCA- bank een heel nieuw voorland. Hij heeft er daarom hard aan gewerkt dat de ADCA-bemanning zich steeds dui delijker verbonden weet met de Rabo bank. 'De eerste meerderheidsaan deelhoudster die weet wat ze wil', zo zegt hij. 'Europa 1992 staat voor de deur en wij zijn in staat om de wereld wijde agri-business activiteiten van de Rabobankorganisatie in Duitsland te ondersteunen en uit te bouwen. De ADCA-bank krijgt daarmee een rich ting aangewezen, die werkelijk inspire rend is voor haar activiteiten op de Duitse markt. Dat geeft degelijk hou vast voor de toekomst. Op de vraag of het hem niet aan het hart gaat dat de ADCA-bank door de verdergaande integratie met de Rabo bank steeds verder loskomt van de Duitse bodem, antwoordt hij: 'Geen sprake van. Duitsland is deel van het Europese grondgebied. De Europese gedachte maakt de ADCA-bank van een Duitse bank tot een bank die thuis is in Duitsland, als onderdeel van een Europese bank. Want het staat voor mij vast dat de Rabobank die weg op gaat. De Nederlandse Rabobankorga nisatie zal zich steeds sterker op Euro pa gaan richten, want haar belangrijke klanten denken in toenemende mate Europees.' Een goed voorbeeld in deze ontwikkeling is de jonge samen werking tussen ADCA en De Lage Landen op het gebied van factoring en leasing. De heer Tappe is commissaris bij deze nieuwe onderneming: 'Hier mee spelen we alert in op de Euro pees denkende exporteurs die in de Duitse markt behoefte hebben aan deze specifieke dienstverlening. Voor hen vallen daarmee de grenzen al voor een deel weg.Vanuit het denken in Europese termen binnen de Rabo- bank-formule ligt het volgens de heer Tappe voor de hand, dat de ADCA- bank zich richt op de typische agri-bu siness en Holland-handel in Duitsland. Daarbij is het volgens hem nodig ook overigens goed geworteld te blijven in de Duitse markt, maar op de nieuwe koers zullen ook onze cliënten buiten de agri-business ons leren kennen als relaties van de Rabobankorganisatie. Het provinciale denken moet van de baan. Dat is essentieel voor ons bank bedrijf. Het voornaamste is dat zich een nieuw perspectief voor de ADCA- bank heeft ontwikkeld. Ons motto is nu: 'Volle kracht vooruit!'. Vergisten we ons, of zagen we toen een flonkering in z'n ogen?'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 18