at ons bezighoudt... Benieuwd meenschap is een hoofddoelstelling, een andere is het bevorderen van de oprichting en ontwikkeling van bedrij ven door het verlenen van gerichte diensten. Voor de uitvoering van het programma is een speciale dienst in het leven geroepen: de 'Task Force MKB'. 'Of enige vorm van samenwerking wen selijk en mogelijk zou kunnen zijn.' Het hing in de lucht. Toch is de aankondi ging er wat uit komen vallen nu de Postbank, al voordat zij de zo begeerde positie van volwaardige bankinstelling heeft ingenomen, toenadering zoekt tot de NMB. De wenselijkheid van een nader tot el kaar komen van Postbank en NMB is op papier een nogal voor de hand lig gende zaak. Nuchter beschouwd komt het voor dat beide banken er alles mee te winnen hebben. Qua balansstructuur sluiten de bedrijfsactiviteiten op elkaar aan en cijfermatig tekent zich een bank instelling af die het Europa zonder grenzen kansrijker tegemoet kan zien dan beide banken afzonderlijk. Of de mogelijkheid tot samenwerking tussen Postbank en NMB net zo voor de hand ligt als de wenselijkheid valt nog te bezien. Beide banken hebben er zeker het een en ander bij te verliezen. Anders dan in geval van bijvoorbeeld Amro en Generale, handelt het niet om twee gelijk gestemde geesten, integen deel, beide instellingen zijn min of meer eikaars tegenpolen. Het scheppen van een evenwichtig krachtenveld tussen beide zal onherroepelijk gepaard gaan met concessies aan de zorgvuldig uit gedragen eigen identiteit van beide in stellingen met hun sterk onderscheiden culturen. Het uiteindelijke succes van de combinatie - in welke vorm dan ook - zal in hoge mate afhangen van de be reidheid om op het hoogste niveau el kanders 'vreemde' beleidsuitgangspun ten te aanvaarden of de eigen beleids uitgangspunten te laten varen. Boven dien zal een grote dosis visie en stuur manskunst gevergd zijn om ook in de praktijk van alledag twee zo onder scheiden organisaties op welke wijze dan ook in elkaar te laten overvloeien. We zijn benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek dat deze maanden wordt verricht. Indien de partijen op ba sis daarvan wegen zien om hun inten ties te effectueren, zullen de ogen ge richt worden op de enige aandeelhou der van de Postbank: de Staat der Ne derlanden. Het is de overheid die dan 'haar' Postbank dient te verkopen. Uit het feit dat enigerlei vorm van samen werking tussen Postbank en NMB nu reeds tot onderwerp van onderzoek is geworden, mag worden afgeleid dat de overheid op voorhand de NMB als ge gadigde zeker niet afwijst. Een vreemd soortige situatie eigenlijk binnen het Nederlandse bankwezen, waar de par ticuliere vlag vanouds hoog wappert. Destijds bij het ontwerpen van de Post bank, hebben wij al benadrukt dat een volledig geëquipeerde bankinstelling j zonder speciale banden met de over heid verre onze voorkeur had. Gezonde concurrentieverhoudingen vereisen dat. En die schuwt de Rabobankorganisatie zeker niet. Mits de verhoudingen ook in dit geval in alle opzichten zuiver worden gehouden, zullen wij ook een combinatie van Post bank en NMB - hoe men die ook denkt - van harte verwelkomen. EG en MKB De EG heeft 1992 gekozen als jaar waarin de doelstelling van één geïnte greerde markt verwezenlijkt moet zijn. De integratie zal de kracht en de vitali- teit van het Europese bedrijfsleven moeten doen toenemen. Vanuit deze verwachting zijn het vooral de grote Eu ropese bedrijven geweest die tot spoed hebben gemaand. De relatie tussen de interne markt en het midden- en klein bedrijf is echter niet minder betekenis vol. Het MKB vervult een onmisbare rol in de economische bedrijvigheid en het vormt een grote bron van werkgelegen heid. De Europese Commissie is zich dit zeer wel bewust en heeft een speci aal beleidsprogramma opgesteld dat het MKB beter in staat moet stellen de kansen op de interne markt te benut ten. Het scheppen van een MKB-vrien- delijk ondernemersklimaat in de Ge- Het beleidsprogramma voorziet in een beperking van de regelgeving en admi nistratieve verplichtingen. De admini stratieve lasten zijn voor het MKB rela tief meestal zwaarder dan voor het gro tere bedrijf. Er zijn al voorstellen ge daan voor een vereenvoudiging van de voorschriften ten aanzien van de finan ciële jaarverslaglegging, douaneforma liteiten en BTW-heffing. Voorts bevat het beleidsprogramma plannen om het aantrekken van risico dragend kapitaal door het MKB gemak kelijker te maken. Enkele initiatieven zijn al ontplooid. Zo is er een Europese financieringsmaatschappij opgericht, die zich voornamelijk zal richten op het verlenen van financiële steun voor trans nationale samenwerking tussen het MKB in de Gemeenschap. Onderzoek en ontwikkeling komen in het MKB vaak niet voldoende van de grond. De Commissie heeft plannen om het MKB beter toegang te laten krijgen tot innovatieve produkten en technolo gieën. Door deelname aan EG-pro- gramma's als ESPRIT. BRITE of RACE kan het MKB een tegemoetkoming krij gen in de kosten van onderzoekspro jecten. Grensoverschrijdende samenwerking tussen bedrijven staat hoog in het vaandel bij de Commissie. Onlangs is het 'Business Cooperation Network' operationeel geworden. Via dit netwerk kan een ondernemer op zoek gaan naar partners in andere landen, die ge ïnteresseerd zijn in samenwerking op bepaalde gebieden. Verder zijn er EG-Adviescentra opge richt die informatie verstrekken over alle aspecten van de communautaire voorschriften en activiteiten, die voor het plaatselijk bedrijfsleven van belang zijn. In Nederland zijn twee van deze 'Euro-loketten' gevestigd. Hoewel uit het beleidsprogramma blijkt dat de Europese Commissie oog heeft voor de specifieke problemen van het MKB, sluit een aantal van de op de in dividuele ondernemers gerichte initia tieven echter minder aan op de behoef ten van het MKB. Te denken is aan die onderdelen waaraan slechts kan wor den deelgenomen, indien er wordt sa-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 2