at ons bezighoudt...
Benieuwd
meenschap is een hoofddoelstelling,
een andere is het bevorderen van de
oprichting en ontwikkeling van bedrij
ven door het verlenen van gerichte
diensten. Voor de uitvoering van het
programma is een speciale dienst in
het leven geroepen: de 'Task Force
MKB'.
'Of enige vorm van samenwerking wen
selijk en mogelijk zou kunnen zijn.' Het
hing in de lucht. Toch is de aankondi
ging er wat uit komen vallen nu de
Postbank, al voordat zij de zo begeerde
positie van volwaardige bankinstelling
heeft ingenomen, toenadering zoekt tot
de NMB.
De wenselijkheid van een nader tot el
kaar komen van Postbank en NMB is
op papier een nogal voor de hand lig
gende zaak. Nuchter beschouwd komt
het voor dat beide banken er alles mee
te winnen hebben. Qua balansstructuur
sluiten de bedrijfsactiviteiten op elkaar
aan en cijfermatig tekent zich een bank
instelling af die het Europa zonder
grenzen kansrijker tegemoet kan zien
dan beide banken afzonderlijk.
Of de mogelijkheid tot samenwerking
tussen Postbank en NMB net zo voor
de hand ligt als de wenselijkheid valt
nog te bezien. Beide banken hebben er
zeker het een en ander bij te verliezen.
Anders dan in geval van bijvoorbeeld
Amro en Generale, handelt het niet om
twee gelijk gestemde geesten, integen
deel, beide instellingen zijn min of meer
eikaars tegenpolen. Het scheppen van
een evenwichtig krachtenveld tussen
beide zal onherroepelijk gepaard gaan
met concessies aan de zorgvuldig uit
gedragen eigen identiteit van beide in
stellingen met hun sterk onderscheiden
culturen. Het uiteindelijke succes van
de combinatie - in welke vorm dan ook
- zal in hoge mate afhangen van de be
reidheid om op het hoogste niveau el
kanders 'vreemde' beleidsuitgangspun
ten te aanvaarden of de eigen beleids
uitgangspunten te laten varen. Boven
dien zal een grote dosis visie en stuur
manskunst gevergd zijn om ook in de
praktijk van alledag twee zo onder
scheiden organisaties op welke wijze
dan ook in elkaar te laten overvloeien.
We zijn benieuwd naar de uitkomsten
van het onderzoek dat deze maanden
wordt verricht. Indien de partijen op ba
sis daarvan wegen zien om hun inten
ties te effectueren, zullen de ogen ge
richt worden op de enige aandeelhou
der van de Postbank: de Staat der Ne
derlanden. Het is de overheid die dan
'haar' Postbank dient te verkopen. Uit
het feit dat enigerlei vorm van samen
werking tussen Postbank en NMB nu
reeds tot onderwerp van onderzoek is
geworden, mag worden afgeleid dat de
overheid op voorhand de NMB als ge
gadigde zeker niet afwijst. Een vreemd
soortige situatie eigenlijk binnen het
Nederlandse bankwezen, waar de par
ticuliere vlag vanouds hoog wappert.
Destijds bij het ontwerpen van de Post
bank, hebben wij al benadrukt dat een
volledig geëquipeerde bankinstelling
j zonder speciale banden met de over
heid verre onze voorkeur had. Gezonde
concurrentieverhoudingen vereisen dat.
En die schuwt de Rabobankorganisatie
zeker niet.
Mits de verhoudingen ook in dit geval in
alle opzichten zuiver worden gehouden,
zullen wij ook een combinatie van Post
bank en NMB - hoe men die ook denkt
- van harte verwelkomen.
EG en MKB
De EG heeft 1992 gekozen als jaar
waarin de doelstelling van één geïnte
greerde markt verwezenlijkt moet zijn.
De integratie zal de kracht en de vitali-
teit van het Europese bedrijfsleven
moeten doen toenemen. Vanuit deze
verwachting zijn het vooral de grote Eu
ropese bedrijven geweest die tot spoed
hebben gemaand. De relatie tussen de
interne markt en het midden- en klein
bedrijf is echter niet minder betekenis
vol. Het MKB vervult een onmisbare rol
in de economische bedrijvigheid en het
vormt een grote bron van werkgelegen
heid. De Europese Commissie is zich
dit zeer wel bewust en heeft een speci
aal beleidsprogramma opgesteld dat
het MKB beter in staat moet stellen de
kansen op de interne markt te benut
ten. Het scheppen van een MKB-vrien-
delijk ondernemersklimaat in de Ge-
Het beleidsprogramma voorziet in een
beperking van de regelgeving en admi
nistratieve verplichtingen. De admini
stratieve lasten zijn voor het MKB rela
tief meestal zwaarder dan voor het gro
tere bedrijf. Er zijn al voorstellen ge
daan voor een vereenvoudiging van de
voorschriften ten aanzien van de finan
ciële jaarverslaglegging, douaneforma
liteiten en BTW-heffing.
Voorts bevat het beleidsprogramma
plannen om het aantrekken van risico
dragend kapitaal door het MKB gemak
kelijker te maken. Enkele initiatieven
zijn al ontplooid. Zo is er een Europese
financieringsmaatschappij opgericht,
die zich voornamelijk zal richten op het
verlenen van financiële steun voor trans
nationale samenwerking tussen het
MKB in de Gemeenschap.
Onderzoek en ontwikkeling komen in
het MKB vaak niet voldoende van de
grond. De Commissie heeft plannen om
het MKB beter toegang te laten krijgen
tot innovatieve produkten en technolo
gieën. Door deelname aan EG-pro-
gramma's als ESPRIT. BRITE of RACE
kan het MKB een tegemoetkoming krij
gen in de kosten van onderzoekspro
jecten.
Grensoverschrijdende samenwerking
tussen bedrijven staat hoog in het
vaandel bij de Commissie. Onlangs is
het 'Business Cooperation Network'
operationeel geworden. Via dit netwerk
kan een ondernemer op zoek gaan
naar partners in andere landen, die ge
ïnteresseerd zijn in samenwerking op
bepaalde gebieden.
Verder zijn er EG-Adviescentra opge
richt die informatie verstrekken over
alle aspecten van de communautaire
voorschriften en activiteiten, die voor
het plaatselijk bedrijfsleven van belang
zijn. In Nederland zijn twee van deze
'Euro-loketten' gevestigd.
Hoewel uit het beleidsprogramma blijkt
dat de Europese Commissie oog heeft
voor de specifieke problemen van het
MKB, sluit een aantal van de op de in
dividuele ondernemers gerichte initia
tieven echter minder aan op de behoef
ten van het MKB. Te denken is aan die
onderdelen waaraan slechts kan wor
den deelgenomen, indien er wordt sa-