Kennissystemen doen hun intrede m Kunstmatige intelligentie maakt kennis breed toegankelijk k In administratieve, technische en logistieke bedrijfsprocessen is de auto matisering een vertrouwd verschijnsel. Waar het gaat om het ondersteu nen van taken van het management en van deskundigen is de rol van de automatisering veel bescheidener. Kennissystemen zouden hierin wel eens verandering kunnen brengen: ook kennis-intensieve bedrijfsproces sen zullen door automatisering versneld of verbeterd worden. De belangstelling voor kennis-systemen is de afgelopen jaren sterk toege nomen. In het bedrijfsleven zijn nu diverse toepassingen operationeel. De vraag is welke perspectieven deze nieuwe technologie voor het MKB biedt. edere medewerker van een orga nisatie beschikt over kennis, die voor het bedrijf van belang is. Deze kennis is uiteenlopend van aard. Het kan gaan om kennis van feiten en theorieën, maar ook om produktiekennis, die al dan niet in handleidingen voor bediening en reparatie is vastgelegd. Verder is er procedurele kennis over de wijze waarop in bepaalde situaties ge handeld moet worden en over de ma nier waarop je problemen het beste op kunt oplossen. De financiële expert die snel ingewikkelde financiële construc ties doorziet, de operator die aanvoelt welke machine-instelling de minste sto ringen geeft, de secretaresse die snel de juiste documenten of personen vindt, de marketingspecialist die steeds de signalen uit de markt goed oppikt en de arts die op basis van vage sympto men door gericht onderzoek tot de juis te diagnose komt, zijn hier voorbeelden Kennissystemen - hier als portabele expertise - zullen in de adviessector een belangrijke rol gaan spelen. van. Hierbij worden vuistregels gehan teerd, die berusten op intuïtie en erva ring. Dergelijke 'heuristische' kennis komt op allerlei niveaus in een bedrijf voor. Efficiency en continuïteit Als een bedrijfsproces afhankelijk is van een klein aantal deskundigen, loopt de continuïteit en de handhaving van de kwaliteit gevaar. Soms wordt schaarse expertise onvoldoende benut, doordat de deskundigen hun handen vol hebben met het oplossen van dage lijks terugkerende problemen. Veel bedrijven beseffen wel dat ze be lang hebben bij het optimaal benutten en het op peil houden van de aanwezi ge kennis. Maar slechts enkelen heb ben een systematische inventarisatie gedaan om te bepalen welke kennis van wezenlijk belang is, wie deze bezit en hoe deze is vastgelegd. Een dergelijke analyse van kennis-in tensieve bedrijfsprocessen is een tijdro vende en lastige klus. Inmiddels zijn er echter nieuwe methoden en hulpmidde len om dit werk te vergemakkelijken. Deze zogenaamde kennistechnieken maken het bovendien mogelijk om de kennis vervolgens ook vast te leggen in kennissystemen die door middel van de Drs. J. Blaakmeer Centrum Toegepaste f Wiskunde Drs. C. W. J. M. van Ewijk Centrum Toegepaste IW -■ faa. Wiskunde

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 29