ivw jmlff/. i-p- milf/È Nationale visie nodig IvMiii-1 niHI Hl'lllf'l g'[l>l«r.i.Pirjr üTWailM!*1 4 issmma?v'f Op Schiphol wordt gewerkt aan CAR- GONAUT, een systeem voor de ver snelling van de luchtbevrachting. CAR- GONAUT wordt nu ook aan INTIS ge koppeld, zeer zinvol voor 'sea-air trans port'. OSITRANS in de bloembollensector is een voorbeeld van berichtenverkeer in de hele keten van een bedrijfstak. Bloembollenexport betreft vaak vele kleine zendingen bollen; voor iedere zending wordt nu aangifte gedaan bij keuringsdiensten. De gehele documen- tenstroom van exporteur naar de Ame rikaanse afnemer wordt elektronisch af gehandeld. EDI, een 'must' in de distributiesector. ontstaat een integratie van processen binnen de schakels van de distributie keten. In distributiekringen bestaat de ver wachting dat de efficiency die met EDI wordt bereikt, mogelijk zou kunnen lei den tot een verlaging van de kostprijs van consumptiegoederen met liefst 7%. Andere initiatieven In januari 1989 gaat SAGITTA groot schalig van start: een systeem van de douane, waarmee men aangiften elek tronisch bij de douane kan aanleveren. SAGITTA zal worden gekoppeld met INTIS, waardoor weer een schakel wordt versneld. Toch zou het voorbarig zijn al te conclu deren, dat Nederlands positie als 'Gate- way-to-Europe' veilig gesteld is. In de landen om ons heen zijn vergelijkbare ontwikkelingen aan de gang. Informatie weegt nu eenmaal niets en is niet plaatsgebonden; men kan daar om elektronische diensten bij wijze van spreken van de ene dag op de andere verplaatsen naar gebieden, die betere condities bieden. Met in het kielzog mo gelijk een verlegging van de fysieke transportstromen. In de distributie zal de concurrentie zich toespitsen op de toegevoegde waarde, die aan transport kan worden gegeven. Samenwerking in de distributie is daar voor onontbeerlijk. Op Schiphol is CARGONAUT een intensief gebruikte vorm van EDI. Grote buiten Europa gelegen concerns zoeken een pied-a-terre in de EG om vandaar uit de distributiefunctie voor Europa te verzorgen. Gezien de geo grafische ligging is Nederland een aan trekkelijke locatie. Een hoogwaardige distributiekwaliteit in combinatie met een aanvaardbaar kostenniveau is van even groot belang. Goed is dan ook het initiatief van de Stichting Nederland Distributieland, dat beoogt Nederland te profileren als de draaischijf voor de distributie voor Euro pa. Zij wil daarvoor een nationale visie ont wikkelen en stelt dat we facilitaire en te- lematica-voorzieningen moeten ontwik kelen ten behoeve van ons land als knooppunt in de feitelijke goederendis tributie naar, door en uit Nederland. Maar nog belangrijker is, dat we be werkstelligen dat Nederland een stu ringsknooppunt wordt in de internatio nale goederendistributie. Het ontwikke len van de telematica voor de distributie zou wel eens de weg bij uitstek kunnen zijn om dat te bereiken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 28