ivw jmlff/.
i-p- milf/È
Nationale visie nodig
IvMiii-1 niHI
Hl'lllf'l g'[l>l«r.i.Pirjr
üTWailM!*1 4
issmma?v'f
Op Schiphol wordt gewerkt aan CAR-
GONAUT, een systeem voor de ver
snelling van de luchtbevrachting. CAR-
GONAUT wordt nu ook aan INTIS ge
koppeld, zeer zinvol voor 'sea-air trans
port'.
OSITRANS in de bloembollensector is
een voorbeeld van berichtenverkeer in
de hele keten van een bedrijfstak.
Bloembollenexport betreft vaak vele
kleine zendingen bollen; voor iedere
zending wordt nu aangifte gedaan bij
keuringsdiensten. De gehele documen-
tenstroom van exporteur naar de Ame
rikaanse afnemer wordt elektronisch af
gehandeld.
EDI, een 'must' in de distributiesector.
ontstaat een integratie van processen
binnen de schakels van de distributie
keten.
In distributiekringen bestaat de ver
wachting dat de efficiency die met EDI
wordt bereikt, mogelijk zou kunnen lei
den tot een verlaging van de kostprijs
van consumptiegoederen met liefst 7%.
Andere initiatieven
In januari 1989 gaat SAGITTA groot
schalig van start: een systeem van de
douane, waarmee men aangiften elek
tronisch bij de douane kan aanleveren.
SAGITTA zal worden gekoppeld met
INTIS, waardoor weer een schakel
wordt versneld.
Toch zou het voorbarig zijn al te conclu
deren, dat Nederlands positie als 'Gate-
way-to-Europe' veilig gesteld is. In de
landen om ons heen zijn vergelijkbare
ontwikkelingen aan de gang.
Informatie weegt nu eenmaal niets en
is niet plaatsgebonden; men kan daar
om elektronische diensten bij wijze van
spreken van de ene dag op de andere
verplaatsen naar gebieden, die betere
condities bieden. Met in het kielzog mo
gelijk een verlegging van de fysieke
transportstromen.
In de distributie zal de concurrentie zich
toespitsen op de toegevoegde waarde,
die aan transport kan worden gegeven.
Samenwerking in de distributie is daar
voor onontbeerlijk.
Op Schiphol is CARGONAUT een intensief gebruikte vorm van EDI.
Grote buiten Europa gelegen concerns
zoeken een pied-a-terre in de EG om
vandaar uit de distributiefunctie voor
Europa te verzorgen. Gezien de geo
grafische ligging is Nederland een aan
trekkelijke locatie. Een hoogwaardige
distributiekwaliteit in combinatie met
een aanvaardbaar kostenniveau is van
even groot belang.
Goed is dan ook het initiatief van de
Stichting Nederland Distributieland, dat
beoogt Nederland te profileren als de
draaischijf voor de distributie voor Euro
pa.
Zij wil daarvoor een nationale visie ont
wikkelen en stelt dat we facilitaire en te-
lematica-voorzieningen moeten ontwik
kelen ten behoeve van ons land als
knooppunt in de feitelijke goederendis
tributie naar, door en uit Nederland.
Maar nog belangrijker is, dat we be
werkstelligen dat Nederland een stu
ringsknooppunt wordt in de internatio
nale goederendistributie. Het ontwikke
len van de telematica voor de distributie
zou wel eens de weg bij uitstek kunnen
zijn om dat te bereiken.